دسته بندی مقاله : طراحی سایت, مقالات

 طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive Web Design) اصطلاحی می باشد برای سایت هایی که ظاهرشان برای مشاهده مطلوب در تمامی اندازه های صفحه نمایش ها مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها تغییر می کند تا با آنها سازگار شود و به خوبی لپ تاپ ها و کامپیوتر های شخصی دیده شود. برای همین است که گاهی اوقات به این نوع طراحی سایت “طراحی وب تطبیقی” , “RWD” و یا “طراحی وب سیال” گفته می شود.

وب سایت هایی که به صورت ریسپانسیو ساخته نمی شوند با صفحه نمایش های مختلف انطباق پیدا نمی کنند و به همین دلیل مشاهده و حرکت آنها روی دستگاه های کوچک مشکل می باشد.

طراحی سایت ریسپانسیو

با همه گیر شدن طراحی سایت ریسپانسیو، وب سایت های در حال ساخت می توانند با استفاده از روش های طراحی سایت ریسپانسیو، نیاز به طراحی وب سایت مجزا
 برای تلفن همراه را از بین ببرند.
با گرفتن چنین تصمیمی در طراحی ریسپانسیو وب سایت باعث افزایش تجربه کاربر در فروش بیشتر و تعامل با مشتریان می شود که این از ناامید نشدن مشتریان بالقوه از متن کوچک و حرکت و ناوبری تقریبا غیر ممکن در گوشی های موبایل به دست می آید.
طراحی سایت ریسپانسیو با استفاده از یک اسکریپت کار می کند که اندازه صفحه نمایشی را که وب سایت در آن دارد دیده می شود را مشخص می کند. این اسکریپت می تواند هر دستگاهی را چه یک گوشی هوشمند, تبلت و یا یک لپ تاپ باشد را تشخیص دهد و سپس با استفاده از CSS سایت را در اندازه و فرمت مناسب نمایش دهد.
در طراحی سایت ریسپانسیو تصاویر در جاهایی که نیاز است با صفحه نمایش های کوچکتر سازگار شوند کاهش می یابند و متن بزرگ می شود و منو ها به جای سیستم قرارگیری افقی به یک سیستم کشویی عمودی تغییر می کنند.

مزایای استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو نسبت به داشتن یک نسخه جداگانه موبایلی از سایت عبارتند از:

  • زمانی که وب سایت خود را آپدیت یا به روز رسانی می کنید، برای تمامی دستگاه ها به روزرسانی می گردد.
  • سایت های ریسپانسیو در تمامی صفحه نمایش ها به درستی نمایش داده می شود.
  • گاهی اوقات سایت های نسخه موبایلی وقتی در تبلت ها دیده می شوند کوچکتر از اندازه ایده آل دیده می شوند ولی در طراحی سایت ریسپانسیو این مشکل وجود ندارد.
  • بیشتر شرکت های طراحی وب سایت، هر دو نوع طراحی وب سایت نسخه موبایل و طراحی سایت ریسپانسیو را ارائه می دهند.
با تکنیک های طراحی سایت ریسپانسیو که روز به روز در حال پیشرفت و بهبود هستند، به نظر می رسد که دلیل موجهی برای طراحی وب سایت نسخه تلفن موبایل وجود ندارد مگر اینکه شما بازار متفاوتی برای کاربران موبایل نسبت به کاربران لپ تاپ و تبلت در نظر داشته باشید.
  • طراحی سایت ریسپانسیو آینده وب سایت ها و شرکت هایی است که در حال حاضر سایت هایشان را بدون این ویژگی می سازند و زمانی که متوجه اشتباهی که کردند بشوند مجبور می شوند که حداکثر تا دو سال آینده مجددا هزینه طراحی وب سایت جدید دیگری را بپردازند.
توصیه می شود که شرکت ها قبل از ارتکاب این اشتباه و شروع طراحی سایت ریسپانسیو جدیدی حتما درباره هزینه و قدرت طراحی سایت تطبیقی تحقیق نمایند.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

–  صرفه جویی در هزینه با طراحی سایت ریسپانسیو
 قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکت ها اگر می خواستند نسخه موبایل برای طراحی سایت ریسپانسیو خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند.
تصور کنید اگر می خواستید مثلا برای ۳ ابزار آی پد، آی فون و کامپیوتر های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای می بایست پرداخت می کردید. نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد.
 زیبایی قالب واکنش گرایا طراحی سایت ریسپانسیو آنجا خود را نشان می دهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به عبارتی یک قالب برای تمام ابزارها…

– صرفه جویی در زمان با طراحی سایت ریسپانسیو

با توجه به تجربه ای که در زمینه طراحی سایت ریسپانسیو کسب کرده ایم می دانیم که همیشه “وقت” یکی از اولویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی می شود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده می شود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.

 – سبقت از رقیبان با طراحی سایت ریسپانسیو

 از آنجایی که طراحی واکش گرا  یا همان طراحی سایت ریسپانسیو هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم است.
داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما می گوید کار شما در همه زمینه ها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت می کنید. در نظر داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش درمی آید. همین مساله باعث سبقت شما از رقیبان می شود.

– افزایش ترافیک سایت با طراحی سایت ریسپانسیو

تقریبا ۱۵ درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی می پردازند. شما تصور کنید اگر سایتی در اختیار نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خوبی به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که می توانید داشته باشید را از دست می دهید.
پس شما می توانید هم اکنون که قصد تهیه یک قالب را دارید با کمی هزینه بیشتر، کاری کنید که تمام افرادی (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت می شوند سایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند.
چه از این بهتر؟!

 – جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content)در طراحی سایت ریسپانسیو

تصور کنید که دو نسخه سایت، یکی برای کامپیوترهای معمولی و یکی هم برای موبایل، در اختیار دارید.
با توجه به اینکه این دو سایت، یک سایت هستند اما برای نقاط مختلف مطالبشان هم یکی است. روبات گوگل که هر چند وقت یک بار سری به سایت شما می زند پس از ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایل می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان “تکراری” یا “Duplicate” می شناسد که در صورت اتفاق افتادن این موضوع رنکینگ سایت شما بسیار نزول خواهد کرد. اما در صورتی که شما یک سایت واکنش گرا برای تمام ابزارها در اختیار داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) جلوگیری خواهد شد.

چراطراحی سایت  ریسپانسیو؟

سایت های واکنش گرا به دلیل اینکه بازدید کننده را در محدودیت استفاده از دستگاه قرار نمی دهند و وی می تواند با ابزار های مختلف، سایت را به صورت مطلوب مشاهده نماید، کاربر پسندتر از بقیه وب سایت ها محسوب می شوند.
تقریبا 15 درصد کاربران، وب سایت های مورد نیازشان را با گوشی های هوشمند خود مشاهده می نمایند. بنابراین در صورتی که طراحی سایت ریسپانسیو باشد، تعداد بازدید کنندگان شما بالا خواهد رفت و این مورد در بالا رفتن رتبه سایت شما کمک شایانی خواهد نمود.
طراحی سایت ریسپانسیو، SEO friendly هستند چرا که تمام محتویات داخل و خارج سایت را در وسط صفحه قرار می دهند.
چگونه از صحت عملکرد سایت واکنشگرا خود با خبر شویم؟
امروزه سایت های بسیاری هستند که میتوانید پس از طراحی سایت ریسپانسیو خود با انتخاب اندازه (برحسب پیکسل) مورد نظر خود و یا دستگاه مربوطه، آنها را بررسی نمایید.
طراحی سایت ریسپانسیو

روش های طراحی وب سایت ریسپانسیو نوین:

اما در زمان حال و در طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا لایه های سایت به شکل شناور طراحی می شوند و با استفاده از خاصیت Media در تگ لینک به سایز صفحه نگاه کرده و CSS مربوط به آن بارگذاری می شود و عرض صفحه ، سایز متن و … در ابعاد مختلف تنظیم می شود . در صورتی که سایت خود را واکنش گرا طراحی کنید ، طراحی سایت ریسپانسیو  شما بدون نیاز به نسخه های متفاوت در انواع مختلف دستگاهها مانند تبلت ، موبایل ، لب تاپ و … با رزولوشن های مختلف به نمایش در خواهد آمد .
طراحی وب سایت  ریسپانسیو واکنش گرا سئو فرندلی است زیرا تمام عناصر داخل و خارج صفحه با شیوه های بهینه سازی مرورگرها در وسط صفحه قرار می گیرند . این شیوه طراحی وب سایت ریسپانسیو یک تکنیک جدید است و مورد علاقه کاربران است چون این امکان را به آنها می دهد تا در هر دستگاهی بتوانند با سایت مورد نظر خود تعامل داشته باشند ، به شما توصیه می کنیم که از این تکنیک برای طراحی سایت ریسپانسیو خود استفاده کنید زیرا این تکنیک سایت شما را سئو فرندلی خواهدکرد.

طراحی سایت ریسپانسیو چگونه و به چه دلیل بوجود آمد؟

 برای درک بهتر طراحی سایت واکنش گرا بهتر است بررسی کنیم که طراحی سایت ریسپانسیو برای حل و فصل چه مشکلات و نیازهایی بوجود آمده است؟
همانطور که می دانید امروزه دیگر کامپیوترها و لپتاپها تنها وسایلی نیستند که برای مرور صفحات وب مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. انواع موبایلهای هوشمند، فبلت ها، تبلت ها، کنسولهای بازی و تلویزیون ها نیز قابلیت مرور صفحات وب را دارند و گجتهای پوشیدنی نظیر عینک گوگل نیز به بازار راه یافته اند.
جدای از آمار تولید و فروش این دستگاهها، در کشور ما نیز به هر سو که بنگریم انواع گوشی ها و تبلت ها را در دست مردم می بینیم و با توجه به ارائه خدمات نسل جدید اینترنت های پر سرعت توسط اپراتورهای تلفن همراه، روند رو به رشد استفاده از این
دستگاههای ریز و درشت برای اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب امری بدیهی است.
بنابراین سایزهای مختلف و رزولوشن های مختلف این دستگاهها تبدیل به مشکل بزرگی برای وب سایتهای اینترنتی شده است. چرا که یک سایت باید در ابعاد مختلفی برای مخاطبانش به نمایش در آید و طبیعی است که کاربران انتظار دارند با هر دستگاهی بتوانند صفحات وب را براحتی ببینند و مرور کنند.
در حقیقت نیازمند یک طراحی سایت ریسپانسیو است. برای رفع این مشکل ابتدا طراحی نسخه موبایل سایت مرسوم شد. یعنی مالکان و مدیران وبسایتها دو بار هزینه می کردند، یک بار برای طراحی و مدیریت و بهینه سازی سایت اصلی (جهت نمایش در کامپیوترهای رو میزی و لپتاپها) و بار دیگر برای سایت نسخه موبایل. اما گستره ابعاد نمایشگر دستگاههای مختلف چنان وسیع و متنوع شد که ساخت سایت برای هر یک از آنها عملا غیر اقتصادی و ناممکن است.
بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو برای رفع این مشکل به میدان آمد و بوسیله آن یک سایت به گونه ای طراحی می شود که اجزای آن شناور بوده و خود را با هر صفحه نمایشی چنان تطبیق دهد که کاربران از هر دستگاهی که استفاده کنند تجربه کاربری راحتی داشته باشند. آمارها حاکی از آن است که سایت هایی که بصورت ریسپانسیوا طراحی شده اند نسبت به رقبای خود دارای مزیت هستند.
 گروه طراحی سایت هیرا وب با ارایه جدیدترین تکنولوژی ها در عرصه طراحی سایت responsive همراه ودر کنار شماست تا شما مشتریان عزیزهمیشه از کیفیت بی نظیروسرعت فوق الاده سایتتان لذت ببرید.

نویسنده:

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بذارید:

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed