در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو کلاه رنگی

سئو کلاه رنگی چیست؟+معرفی 3 تکنیک‌ اصلی سئو

در این مقاله میخوانید

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی به منظور افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود.

سئو برای بسیاری از افرادی که کسب وکار آنلاین دارند واژه‌ای آشنا است و ممکن است تا حدودی با فرآیند آن آشنایی داشته باشند؛ اما تکنیک‌های سئو جزو مسائل تخصصی این رشته بوده که چگونگی انجام آن شاید چندان برای این دسته از افراد شناخته شده نباشد.

در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم سه تکنیک اصلی سئو یعنی سئو کلاه سفید، سئوکلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری را در یک مقاله با عنوان سئو کلاه رنگی به شما معرفی کنیم.

 

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) به مجموعه‌ای از اقدامات بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود که با قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل تطابق داشته و مغایرتی با قوانین آن ندارد. سئو کلاه سفید یکی از امن‌ترین روش‌های سئو سایت است که هیچ آسیبی به سایت در طول زمان وارد نمی‌کند اما مانند هر موضوع دیگری معایبی نیز دارد.

عیب اصلی سئو کلاه سفید را می‌توان در مدت زمان طولانی اجرا آن دانست. مطرح کردن این چالش برای صاحبان سایت‌ها گاها موضوعی دشوار است، به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان سئو برای پیشبرد سریع‌تر بهینه سازی سایت دست به اقدامات دیگری با استفاده از تکنیک‌هایی مانند سئو کلاه خاکستری می‌زنند.

البته که ممکن است با انجام چنین تکنیک‌هایی سرعت روند بهینه سازی افزایش پیدا کند، اما دیگر آن مزیت اصلی سئو کلاه سفید که ایمنی صد درصدی سایت است را ندارد. سئو کلاه سفید در کنار زمان‌بر بودن، نتیجه بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد، زیرا در حین استفاده از روش‌های آن از قوانین گوگل پیروی کرده‌اید و سایت خود را از خطر پنالتی شدن به دور نگه داشته‌اید.

در ادامه برای آن که بیشتر با این روش سئو آشنا شوید، تکنیک‌های مختلف آن را با هم بررسی می‌کنیم.

 

سئو کلاه سفید

 

تکنیک‌های سئو کلاه سفید

همانطور که گفتیم سئو کلاه سفید روشی مطمئن و دور از مشکلاتی مانند مسدود شدن سایت است. از این رو انجام این تکنیک برای بسیاری از متخصصان این حرفه‌ای کاری آسان است زیرا نیاز به دور زدن قوانین ندارد. اگر قصد دارید بدون شکستن قوانین گوگل، امتیاز کسب کنید و سایت خود را ارتقا دهید، انجام روش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

  • ساخت محتوای با کیفیت
  • استفاده صحیح از تگ‌ها متا تگ های موثر در سایت
  • انتخاب کلمات کلیدی قوی
  • به روزرسانی مطالب قدیمی سایت
  • فعالیت در صفحات اجتماعی
  • دریافت بک لینک‌های معتبر و طبیعی
  • انجام تبلیغات متنی و تصویری
  • تقویت سرعت سایت
  • استفاده از انواع اسکیما پیشنهاد شده توسط موتور جستجو

 

تکنیک‌های سئو کلاه سفید

 

اهمیت و مزایای استفاده سئو کلاه سفید

استفاده از تکنیک کلاه سفید مزایای بسیاری در بهبود سئو سایت دارد. مهم‌ترین مزیت که درباره آن نیز صحبت کردیم، جریمه‌نشدن از طرف گوگل خواهد بود. در واقع شما با استفاده از این تکنیک در اولین قدم به مخاطب خود اهمیت داده و با عدم استفاده از روش‌های نادرست، گوگل نیز به این تصمیم شما احترام گذاشته و به ارتقا شما کمک می‌کند.

استفاده از این تکنیک در سئو اهمیت بالایی دارد زیرا آشفتگی جستجو در مرورگرها را کاهش داده و به مخاطب برای رسیدن به مقصود خود کمک می‌کند. این تکنیک کاملا موازی با الگوریتم‌های گوگل حرکت می‌کند و از این طریق است که رشد سایت به صورت کاملا ارگانیک صورت می‌گیرد. همچنین از دیگر مزایایی که استفاده از تکنیک سئوکلاه سفید به همراه دارد، به‌دست‌آوردن رتبه خوب و جایگاه مناسب در لیست جستجوی گوگل، به صورت پایدار و دائمی خواهد بود.

در این تکنیک بهتر است اهداف بلند مدت‌تری برای سایت خود داشته باشید؛ زیرا شما با این طی کردن مسیر سئو با این تکنیک، دیگر در راس لیست سرچ گوگل خواهید ماند و خیلی راحت می‌توانید با تولید محتوای مفید و کاربردی، کاربرانی هدفمند و واقعی را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

 

اهمیت و مزایای استفاده سئو کلاه سفید

 

سئو کلاه سیاه چیست؟

مسیر مخالف سئو کلاه سفید بی شک تکنیک کلاه سیاه است. این روش به هیچ عنوان برای بهینه‌سازی هیچ سایتی پیشنهاد نمی‌شود، چراه که همه ما میدانیم راه کج هیچ‌گاه به منزل نخواهد رسید. سئو کلاه سیاه نیز همان راه کجی است که هیچ موقع شما را به هدف اصلی، یعنی ارتقا سایت و بالا رفتن آمار بازدید نخواهد رساند.

این تکنیک مجموعه‌ای از روش‌های غیر ارگانیک برای به دست آوردن سریع جایگاه در موتورهای جست و جو است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که تکنیک کلاه سیاه هم در به دست آورن جایگاه سایت تاثیر دارد، پس چرا استفاده از آن درست نیست؟

در جواب این سوال می‌توان این گونه گفت که قطعا هر راه خلافی ممکن است به نتیجه برسد اما در نهایت خلافکار گیر قانون میافتد و تمامی دارایی خود را از دست می‌دهد. داستان سئو کلاه سیاه نیز همین است، تمامی روش‌های اعمال شده در این تکنیک با استانداردها و الگوریتم‌‌های پیشنهادی گوگل در تضاد است وهمین موضوع سبب می‌شود در مدت زمان کمی گوگل سایت شما را جریمه و در صورت ادامه دادن این تکنیک به صورت کلی سایت را مسدود کند.

اگر چه این روش مزیت بزرگی مانند کم بودن زمان اجرا و رسیدن به هدف را دارد؛ اما هدفی که قرار است در این زمان کم به آن برسید، سرابی بیش نیست. به همین خاطر است که رفتن به سراغ روش‌های سئو کلاه سیاه‌‌‌ عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

 

سئو کلاه سیاه

 

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

حالا که روش‌های کلاه سیاه، این قدر از طرف گوگل محکوم می‌شود، اصلا چه دلیلی دارد که استفده شوند و به کاربران نیز آموزش داده شوند؟ قطعا آشنایی با این تکنیک به شما کمک می‌کند تا راه را اشتباه نروید و در صورت عدم آگاهی دست به استفاده از این تکنیک نزنید.

مهم‌ترین دلیل برای معرفی روش‌های سئو کلاه سیاه، عدم آگاهی افراد نسبت به تکنیک‌های صحیح سئو، تقاضای بالا و تعداد جستجوهای مرتبط با آن، عدم نابودی رتبه سایت و جلوگیری از سودجویی عده‌ای از افراد با ادعا بهینه سازی سایت در مدت زمان کوتاه است. به طور کل انجام هیچ یک از روش‌های زیر به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود:

  • بهینه‌سازی بیش از حد سایت
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در تولید محتوا
  • اسپم کردن صفحه نتایج گوگل
  • خرید بک لینک به صورت غیر اصولی
  • محتوای کپی شده
  • پنهان کردن متن (cloaking)
  • استفاده از لینک های پنهان یا لینک‌های مخفی
  • کیورد استافینگ در تگ ALT
  • تولید محتوای خودکار
  • سو استفاده از داده‌های ساختار یافته
  • نظرات اسپم در بلاگ‌ها
  • استفاده از شبکه بلاگ‌های خصوصی بی‌کیفیت (PBN)

 

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

 

سئو کلاه خاکستری چیست؟

در نظر بسیاری از افراد کار درست هیچوقت به تنهایی نتیجه نمی‌دهد، این دسته از افراد دقیقا همان کسانی هستند که سئو کلاه خاکستری را مقدم بر سئو کلاه سفید می‌دانند. این که این دیدگاه درست یا غلط است را می‌توان در نتیجه کار دید؛ اما سئو کلاه خاکستری هم مانند شخصیت‌های خاکستری در فیلم‌ها است و هیچگاه قهرمان اصلی و موثر داستان نخواهد بود.

شاید استفاده از تکنیک کلاه خاکستری کمی ترغیب‌کننده باشد، اما با پیشرفته شدن الگوریتم‌های گوگل و اضافه شدن هوش مصنوعی به این مساله، حتی یک قدم کج هم ممکن است تهدیدی مهم برای سایت شما به حساب بیاید.

به هر حال نمی‌توان اقدامی غیر قانونی انجام داد و با کاری قانونی آن را لاپوشانی کرد. فلسفه سئو کلاه خاکستری هم همین است؛ با انجام چندین تکنیک سئو کلاه سفید نمی‌توان ردپای آن یک تکنیک کلاه سیاه انجام شده را از سابقه سایت پاک کرد. بنابراین بهتر است در مسیر درست باقی ماند و بهینه سازی به روش درست و ارگانیک انجام داد.

 

سئو کلاه خاکستری

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری همانند یک شمشیر دو لبه است. هم می‌تواند باعث پیشرفت سئو سایت شما شود، هم ممکن است انجام آن جریمه‌هایی از طرف گوگل برایتان در پی داشته باشد. این اقدامات به صورت کلی توسط متخصصان رد نمی‌شود اما انجام آن نیز توصیه نمی‌شود.

اگر تکنیک های سئو کلاه خاکستری توسط حرفه ای ها مورد استفاده قرار بگیرد، کاملا می تواند موثر باشد، ولی باید بدانید که شما در واقع با استفاده از تکنیک ها، به نوعی در مرز آتش و پرتگاه راه می روید. در اینجا یک سوال مطرح خواهد شد و آن این است که مرز بین سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه کجاست؟ با آشنایی با روش‌های زیر می‌توانید به پرسش پاسخ دهید.

  • خرید دامنه‌های قدیمی و منقضی شده
  • بک لینک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی مجدد و تغییر ظاهر سایت
  • قراردادن لینک در ایمیل سایت های خبری
  • ساخت حساب های شبکه های اجتماعی جعلی
  • به کارگیری کلمات کلیدی فقط در عنوان
  • افزودن امکان نظردهی به همه مخاطبان
  • استفاده از دکمه اشتراک گذاری
  • دستکاری کلمات کلیدی
  • جابجا کردن محتوا
  • بیشتر کردن حجم محتوای قدیمی
  • استفاده از PBN ها
  • قرار دادن بک لینک در سایت‌ جذب آگهی و دایرکتوری

 

آیا سئو کلاه خاکستری به سئو سایت شما کمک می‌کند؟

شاید تنها کمک سئو کلاه خاکستری را بتوان در تسریع زمان ارتقا سایت خلاصه کرد. استفاده از سئو کلاه سفید برای رسیدن به جایگاه خوب در گوگل ممکن است به یک سال زمان نیاز داشته باشد، از این رو بسیاری از افراد از لحاظ صرفه اقتصادی ترجیح می‌دهند از تکنیک کلاه خاکستری نیز استفاده کنند.

توجه داشته باشید که این تکنیک کاملا یک روش ریسکی است و در صورت عدم استفاده درست ممکن است آسیب‌های بدی به سایت شما وارد کند. به همین خاطر بهتر است توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود. به طور کل اگر روش‌های شما درگیر تکنیک‌های کلاه سیاه نشود و به طور مثال تنها اقداماتی مانند دریافت لینک از طریق رپورتاژ آگهی و سایت‌های معتبر صورت گیرد، امنیت سایت شما نیز همچنان برقرار خواهد ماند.

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

 

حرف آخر

دنیای سئو بی حد و مرز است اما حرکت در مسیرهای امن همراه با رعایت قانون کمک بیشتری به شما در رسیدن به هدف‌تان خواهد کرد. تجربه‌ای که متخصصان سئو در چندین سال کار در حوزه داشته‌اند این موضوع را ثابت کرده است که بهترین تکنیک برای بهینه سازی سایت بی شک روش کلاه سفید است.

هر کار سختی، مسیری دشوار و طولانی دارد اما مقصد نهایی شماست که در نهایت اهمیت دارد. سئو کلاه سفید نیز در مسیری طولانی طی می‌شود اما در انتها شما را به جایگاهی قوی و باثبات در موتورهای جستجو می‌رساند.

توجه داشته باشید که انجام تمامی تکنیک‌های سئو نیازمند تخصص و تجربه است؛ از این رو اگر برای ارتقا سایت خود نیاز به دریافت خدمات سئو دارید، تیم هیراوب در این راه همراه شما خواهد بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *