دسته بندی مقاله : سئو, طراحی سایت, مقالات

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

پس از گذشت مدتها از به وجود آمدن تعاریفی همچون بک لینک و چیزهای دیگر در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنای دقیق آنها توجه کرده‌ایم و بعضی اوقات آنها را با چیزهای دیگر اشتباه گرفته‌ایم.

یکی از این مفاهیم٬ بک لینک است که در حال حاضر تعریف آن در بین مدیران سایت‌ها و شاید برخی مشاورین سئو کمی با آنچه که در واقعیت هست تفاوت دارد.  در ابتدا٬ بد نیست نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جست‌وجوی What is a backlink نگاهی بیاندازیم:

ویکی‌پدیا٬ منبع تعاریفی که گوگل در نتایج جست‌وجوی خود نشان می‌دهد است. ویرایشگران ویکی‌پدیا می‌گونید که ”بک لینک یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگر است. هرچه بک لینک بیشتری به سایت شما روانه شود٬ سایتتان محبوب‌تر خواهد بود.“ به نظر من٬ بک لینک یعنی لینک‌هایی که یک سایت دیگر به سایت شما می‌دهد و یا شما با استراتژی‌های خاصی که برخی از آنها را در بخش لینک بیلدینگ یک ادمین می‌توانید ببینید٬ می‌گیرید.

حالا این بک لینک ها می‌توانند از سایت‌های مرتبط و غیرمرتبط باشند و یا تاثیر مثبتی بر روی سایتتان داشته باشند و یا حتی باعث افت رتبه آن شوند.

 

چه بک لینک هایی مفید هستند؟

در یک کلام٬ بک لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک لینک خوب نامیده می‌شود. این بک لینک ها نباید از سایت‌های اسپم بیایند٬ نباید تعداد لینک‌های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید٬ نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و فاکتورهای دیگری که مهم‌ترین آنها موارد ذکر شده بود.

چه بک لینک هایی مضر هستند؟

مگر می‌شود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایت‌های اسپم به دنیا می‌آیند و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می‌آیند و سپس پنالایز می‌شوند! بک لینک‌های مضر آنهایی هستند که از سایت‌های غیرمرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینک‌های خروجی بسیار زیادند٬ از سایت‌هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده‌اند هستند٬‌ Anchor text شما را بسیار تکرار کرده‌ اند و خودشان نیز تولید محتوا نمی‌کنند.

چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

Anchor text:

انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود. حالا چگونه تاثیر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می‌تواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.

Domain Authority:

این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک‌های ورودی٬ کیفیت لینک‌ها٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.

Page Authority:

اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتان:

اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشوند.

تعداد لینک‌های داخل صفحه:

این که گوگل بداند لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می‌شود. اما در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.

پیج رنک آن صفحه:

البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج‌رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی‌گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می‌تواند موثر باشد.

Relations:

یکی از مواردی که خیلی‌ها در آن دچار اشتباه می‌شوند٬ بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده‌اید افزایش دهند٬ اما از پیج‌رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند.

در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. خود لینک‌ها به صورت پیش‌فرض Dofollow هستند. اما اگر بخواهیم آن‌ها را Nofollow کنیم٬ باید طبق تصویر زیر این کار را انجام دهیم: یادمان باشد که لیست فاکتورهای یک لینک خوب به همین‌جا ختم نمی‌شود و شاید گوگل ده‌ها فاکتور دیگر نیز داشته باشد.

اشتباهات رایج در مورد بک لینک

بک لینک همان تبلیغات متنی است!

متاسفانه چیزی که این روزها بسیار آن را می‌بینیم٬ افرادی هستند که فکر می‌کنند بک لینک در همان تبلیغات متنی که اکثرا در سایت‌های ایرانی جا افتاده است خلاصه می‌شود و هرکس که اسمی از بک لینک آورد٬ یعنی ماهیانه چند هزار تومان بدهیم تا سایتی لینک مارا در بخش تبلیغات متنی خود بگذارد! این تعریف کاملا غلط است.

تبلیغات متنی هم یکی از روش‌های خرید بک لینک به حساب می‌رود که از طرف گوگل کاملا مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما نیز می‌شود.

بک لینک بد است و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خورده است٬ اشتباه گرفتن مفهوم اصلی بک لینک است. خود بک لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو را در دست دارد. بخشی که دیگران شما را پیشنهاد می‌کنند و گوگل این پیشنهادات را در نتایج جست و جوی خود تاثیر می‌دهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشد.

حالا چگونه می‌توان گفت که بک لینک بد است؟ با این ماجرا موافقم که بک لینک غیرطبیعی بد است٬ اما همه بک لینک‌ها هم که بد نیستند!هرچه بیشتر بهتر! دیگر زمان آن که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده است و باید کیفیت بیشتر بک‌ لینک ها را مد نظر خود قرار دهیم.

هرچه کیفیت یک لینک دریافتی بالاتر رود٬ تاثیر آن بر روی رتبه سایت شما نیز بالاتر می‌رود. ممکن است با دریافت چند لینک خوب رتبه‌ای کسب کنید که دیگر سایت‌ها با هزاران بک لینک نتوانند آن را بدست بیاورند!

ارتباط بین صفحات مهم نیست!با توجه به تستی که انجام دادیم٬ دریافت لینک از صفحات غیرمرتبط می‌تواند باعث خارج شدن سایت شما از نتایج جست وجوی کلمه کلیدی‌ای که برای آن سایت خود را آماده کرده‌اید بشود.

در مقابل٬ با دریافت فقط چند لینک مرتبط توانستیم رتبه یک سایت را به سرعت افزایش دهیم. در حالتی که برای سایت شماره یک٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایت‌های غیرمرتبط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینک‌های غیرمرتبط در حال حاضر در ۱۰۰ نتیجه اول وجود ندارد).

 

تبادل لینک :

در سال ۲۰۱۷ بصورت کامل پیشنهاد میکنیم تبادل لینک در قسمت سایدبار نداشته باشید و سعی کنید اگر خواستار انجام اینکار هستید بصورت رپورتاژ این کار را انجام دهید.

باور غلط بک لینک هرچی بیشتر بهتر :

شاید به این مورد بر خورده باشید که میگویند خرید بک لینک در ۱۰۰۰۰ وبلاگ یا سایت با قیمت مناسب یا امثال این جملات تبلیغاتی… مطمئن باشید اگر قبلآ چنین روشی موثر بوده است ، امروزه اگر اینکار را انجام دهید مساوی است با حذف کلی وبسایت شما از نتایج گوگل ! شک نکیند پیشنهاد میکنیم کیفیت تمامی بک لینک های خودتان را زیر نظر داشته و هر چه بیشتر بر روی کیفیت تمرکز داشته باشید

رنکینگ سایت مورد نظر :

قبل از آن که از وبسایتی بک لینک بگیرید باید آن سایت را بصورت کامل بررسی کنید که سایت جریمه نشده باشد و رنکینگ مناسبی هم داشته باشد , زیرا اگر سایت دارای مشخصات مناسبی نباشد،  علاوه بر اینکه مثبت نخواهد بود در واقع تاثیر منفی هم برای سئو دارد، در نتیجه در این مورد بیشتر دقت کنید.

 

نویسنده:

برچسب ها: بک لینک چیست

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بذارید:

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed