دسته بندی مقاله : طراحی سایت, مقالات

طراحی وب سایت یا تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ؟!

طراحی سایت

این روزها همه سرشان در شبکه های اجتماعی گرم است شما چطور؟!

در حال حاضر کمتر کسی به وبلاگ داشتن ویا طراحی وب سایت فکر میکند! و اکثراً با موج شبکه های اجتماعی همراه شده اند!

تفکر روی موضوع شبکه های اجتماعی برای هرکسی سوالات زیادی مطرح خواهد کرد، مثلاً دلیل فراگیری و آینده آنها؟ فرصت ها و تهدیدهایشان؟ و … . پاسخ به این سوالات قطعاً موضوع جذابی برای متخصصین جامعه شناس، روان شناسان، کارشناسان it و سایر حو زه های مرتبط خواهد بود.

مسلماً پاسخ به همه سوالات پیرامون شبکه های اجتماعی در یک نوشته و با نظر کارشناس متخصص صرفاً یک حوزه امکانپذیر نیست و نیازمند کاری جمعی و حساب شده می باشد. (چیزی که تا به حال اتفاق نیافتاده است!) آنچه که در این نوشته دنبال آنیم و هدف اصلی نوشته است بررسی جایگاه وب سایت و شبکه های اجتماعی در فضای اینترنت و تعامل این دو با یکدیگر با هدف تولید محتوا می باشد.

در بخش بعدی (قسمت دوم) گریزی به مهمترین مزایا، معایب و کارکردهای هر کدام خواهیم زد و وضعیت ایران را بررسی خواهیم کرد. در پایان این شما خواهید بود که بین این دو تصمیم گیری می کنید!

هدفی خوب داریم: تولید محتوا !

احتمالاً همه ما تا حد خوبی کارکردها، مزایا و معایب وب سایت ها و شبکه های اجتماعی را می دانیم و احتمالاً فرهنگ صحیح استفاده از آنها، باید ها و نباید ها و حداقل های لازم را نیز بلدیم!

با این فرض، تا الان ما مخاطب وب سایت و شبکه های اجتماعی بوده ایم و فقط از آنها استفاده معمولی کرده ایم اما در این نوشته فرض ما اینست که قصد پرداختن به آنها و استفاده از امکاناتشان به عنوان صرفاً یک مخاطب را نداریم، بلکه هدف بهتری داریم و قصد داریم در آنها تولید محتوا کنیم.

پس در اینجا هدف اولیه ما تولید محتوا است و بایستی در کنار این هدف، اهداف اصلی مدنظرمان را دنبال کنیم. تولید محتوایی متناسب با هدفمان که برای تولید محتوا باید بین طراحی و راه اندازی وب سایت یا تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، انتخاب کنیم.

محتوا پادشاه است.

در فضای اینترنت (چه وب سایت و چه شبکه های اجتماعی) اصطلاحاً گفته می شود که محتوا پادشاه است، یعنی هم خیلی ارزشمند هست و هم خیلی سخت و طاقت فرسا!

منظور از محتوا هر چیزی می تواند باشد. از یک نوشته ساده گرفته تا نقد و بررسی تخصصی یک محصول، از یک عکس و فیلم شخصی تا عکس و فیلم حرفه ای. پس هر آنچه که قابل نشر و عرضه باشد محتوا است! و چه بهتر محتوایی ارزشمند تولید کنیم.

نگاهی سطحی به سایت های موفق ایرانی می تواند ارزش محتوای خوب را را ثابت کند و شما بهترین محتواها را در سایت هایی مثل دی جی کالا، دیوار و ورزش۳ پیدا خواهید کرد و این موضوع در شبکه های اجتماعی موفق نیز صادق هست. بنابراین در اینترنت با توجه به عصر اطلاعاتی که در آن قرار داریم و این نکته که محتوا پادشاه است، با تولید محتوا می توانیم به اهداف دیگر برسیم. تولید محتوا کاری ساده و در عین حال سخت و نکته دار است.

احتمالاً به دلیل سادگی و راحتی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی حداقل یکبار آن را انجام داه اید! داشتن یک صفحه در فیس بوک یا عضویت در یک گروه تلگرامی و نوشتن و اشتراک گذاری مطالب در آنها نمونه ای از تولید محتوا است. تولید محتوا بسیار مهم است و اگر فرصت تولید محتوا ندارید وارد فضای رقابتی اینترنت نشوید! در دنیای وب محتوا پادشاهی می کند!

طراحی وب سایت یا تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ؟!

برگردیم به موضوع اصلی، سوال اساسی این است: در تولید محتوا کدام ابزار را انتخاب کنیم؟ شبکه های اجتماعی و یا یک وب سایت؟ مطمئناً هدف شما از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یا وب سایت، هر چه که باشد (اهداف شخصی، مالی، اجتماعی، فرهنگی، انسانی، بشردوستانه و …) این دو در کنار هم بهتر و کارآمدتر خواهند بود.

به عبارت دیگر شبکه های اجتماعی و وب سایت ها را نباید دو جزیره جدا از هم درنظرگرفت و این دو در عین تفاوت ها بسیار به هم مرتبط اند. به عنوان مثال سایت بادانش و معتبر دی جی کالا، در عین دارا بودن شهرت سایبری فوق العاده و مخاطبین فراوان، در شبکه های اجتماعی نیز حضور فعالی دارد و همینطور شبکه ها و برنامه های تلویزیونی!

در اینجا، آوردن یک مثال خارجی خالی از لطف نیست! آقای کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال، ایشان در عین داشتن وب سایت شخصی در شبکه های اجتماعی نیز حضور موفقی دارد و بر اساس اطلاعات این منبع، وی به ازای هر پستی که در اینستاگرام خود منتشر میکند مبلغی در حدود یک و نیم میلیارد تومان میگیرد! رقمی واقعاً باور نکردنی!!

تعامل مناسب وب سایت و شبکه های اجتماعی خیلی مهم و راهگشای رسیدن سریع تر به اهداف خواهد بود. باید همواره درنظر داشت پایه و اساس کسب و کار آنلاین و دریچه ورودِ بابرنامه و اصولی به اینترنت و کسب شهرت آنلاین موفق، وب سایت رسمی است و مطمئناً داشتن وب سایت یک استراتژی بلند مدت و حرفه ای تر خواهد بود. شبکه های اجتماعی بدلیل ویژگی های مثبت و خاص آنها، به عنوان یک موج و پدیده جدید، در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف کمک بسیاری خواهند کرد.

نکته

نکته ای که لازم هست توجه شود اینکه بهتر است در ابتدا با توجه به هدف خود از تولید محتوا، حتما بین طراحی وب سایت یا حضور در شبکه های اجتماعی یکی را نسبت به دیگری برتری دهید و بیشتر و قوی تر روی آن کار کنید و به این شکل تمرکز بهتری خواهید داشت. در ادامه و در بخش دوم، با مزایا و معایب و کاربردهای آنها بیشتر آشنا خواهید شد و راحت تر تصمیم خواهید گرفت. تاکید می شود این دو در کنار هم بهتر و کارآمدتر خواهند بود.

نویسنده:

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بذارید:

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed