در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو سایت دارد؟

در این مقاله میخوانید

اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، حتما با تکنیک‌های مختلفی بازاریابی به منظور افزایش فروش و برندسازی نیز آشنا شده‌اید؛ تکنیک‌هایی که به شما در ارائه هر چه بهتر محصولات و خدمات کمک کرده و در نهایت موجب تقویت سئو سایت شما خواهد شد.

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی مارکتینگ در هر نوع کسب و کار آنلاین است که با توجه به ویژگی‌های کمی و کیفی محتواهای انتشار یافته در وبسایت مشخص می‌شود و در به صورت مستقیم بر روی شد سئو سایت تاثیر دارد.

در این مطلب از سایت هیراوب می‌خواهیم کمی وارد مبحث بازاریابی محتوا شده و ضمن بین اصول مورد نیزا آن به ارتباط میان این مفهوم مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت بپردازیم.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

تصورکنید مطلبی آموزنده و جذاب را در سایت خود به انتشار گذاشته‌اید و بعد از چند روز مخاطبان سایت شما واکنش‌های مثبتی نسبت به مطلب منتشر شده نشان می‌دهند؛ چنین اتفاقی دقیقا مثالی بارز از بازاریابی محتوا است. شما با ارائه یک مطلب مفید توانسته‌اید توجه  کاربران اینترنتی را به سمت سایت خود جلب کنید و میزان بازدید خود را بالا ببرید.

این عمل نوعی بازاریابی است که در طی آن یک کسب و کار تلاش می‌کند با به‌ اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم‌کننده و آگاهی‌‌بخش، به خوانندگان خود در جهت رسیدن به جوابی درخور برای پاسخ مطرح‌شده در سرچ گوگل کمک کند.

نتیجه چنین کاری الزاما با افزایش فروش برابر نخواهد بود و در اولین مقطع موجب اعتمادسازی بین کسب و کار شما و کاربران خواهد شد. در واقع هدف اصلی از بازاریابی محتوا را می‌توان در جذب و نگهداری مشتریان به ‌وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به قصد تغییر یا تقویت رفتار مشتری دانست.

بنابراین بازاریابی محتوا به وسیله تولید محتوا موثر به شما کمک می‌کند تا جذب مخاطب کرده و به افزایش فروش نزدیکتر شوید. البته تاثیر این نوع مارکتنیگ را نمی‌توان در رشد بهینه سازی سایت نیز نادیده گرفت، چرا که ورود مخاطبان بیشتر به سایت سبب تقویت یکی از معیارها مهم سئو یعنی نرخ بازدید می‌شود.

 

بازاریابی محتوا

 

بازاریابی محتوا چه ارتباطی با سئو دارد؟

در توضیح بازاریابی محتوا کمی به ارتباط آن با سئو پرداختیم؛ این دو مفهوم ارتباطی کاملا مستقیم با یکدیگر دارند، به طوری که تولید محتوا بدون رعایت اصول سئو و انجام سئو سایت بدون تولید محتوا موثر هیچ کمکی به پیشرفت سایت شما نخواهد کرد.

تعیین استراتژی سئوی درست برای بازاریابی محتوا سبب جذب کاربران شده و در نهایت به افزایش فروش می‌رسد. به زبان ساده‌تر سئو و بازاریابی محتوا مکمل یکدیگر هستند و نجات بخش شما در دنیای پررقابت دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین است.

حال برای کسب موفقیت، برندسازی و دیده شدن در فضای اینترنت، حلقه ارتباطی میان سئو و بازاریابی محتوا استفاده از کلمات کلیدی در محتوای با کیفیت است. چنین مفهومی کلید دستیابی به تمامی اهداف کسب و کارهای آنلاین نیز محسوب می‌شود و انجام آن جایگاه سایت شما را به صفحه اول گوگل خواهد برد.

این دو مورد توجه گوگل و الگوریتم‌های آن نیز قرار دارند و در واقع به همین دلیل است که انجام آن به این میزان اهمیت دارد. اینجاست که باید به آن عبارت مشهور مراجعه کرد که می‌گوید، محتوا پادشاه است. منظور از این جمله هر محتوایی نیست بلکه اشاره به محتوایی دارد که قابل اعتماد باشد، برندسازی کند، مقیاس پذیر باشد، به درک مخاطب از شما کمک کند و طیق اصول سئو تهیه شده باشد.

 

بازاریابی محتوا

 

بنابراین به همان حرف اول خود باز میگردیم و دوباره به این موضوع اشاره می‌کنیم که سئو بدون داشتن محتوا عملا معنایی ندارد. اینجاست که اهمیت کلمات کلیدی در محتوا مشخص می‌شود؛ کلمات کلیدی با تحقیقی که بر روی بازار انجام شده، انتخاب می‌شود و سپس به صورت منظم و با هدف در روند تولید محتوا استفاده می‌شوند.

همین کلمات کلیدی می‌توانند نقطه نجات بازاریابی محتوا باشند و به صورت بک لینک در قالب محتوایی تبلیغاتی در سایت میزبان به بهبود سئو سایت کمک کند. فراموش نکنید که محتوا و سئو دو کفه ترازو هستند که هر کدام به یک اندازه برای پیشرفت سایت مهم هستند  و بدون هر یک سایت شما هیچگاه به صفحه اول گوگل نخواهد رسید!

 

بازازیابی محتوا

 

تکنیک های پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا

حال که نسبت به مفهوم بازاریابی محتوا و ارتباط آن در رشد سئو شناخت پیدا کردید، بهتر است با چند مورد از تکنیک‌های پیاده سازی این نوع استراتژی نیز بیشتر آشنا شوید. البته قبل از استفاده از هر یک این تکنیک‌ها بهتر است ابتدا مراحل پیشنیاز تعیین استراتژی بازاریابی محتوا را انجام دهید. این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. هدف خود را به منظور آگاهی از برند مشخص کنید
  2. مخاطبان خود را بشناسید
  3. استراتژی اولیه خود را بچینید
  4. پلتفرم فعالیت خود را انتخاب کنید (طراحی سایت یا شبکه‌های اجتماعی)
  5. یک تیم قوی بسازید
  6. ایده سازی در تولید محتوا را شروع کنید
  7. تقویم محتوایی بنویسید
  8. محتوا تولید کنید و آن را منتشر کنید.

 

بازازیابی محتوا

 

حال که با مراحل یک استراتژی محتوایی آشنا شدید بهتر است به سراغ تکنیک‌های مختلف بروید تا هدف خود را در جهت رشد سئو با بازاریابی محتوا را هر چه زودتر و بهتر به دست آورید. تکنیک‌هایی که در این مسیر می‌تواند چراغ راه شما باشند، شامل موارد زیر است:

  • مزیت ایجاد کنید؛ تلاش کنید با تولید محتوای حرفه‌ای و پاسخگو به نیازهای مخاطبان خود مزیتی را برای خود به وجود آورید. استفاده از خلاقیت در این راه بسیار به کمک شما می‌آید چرا که خلاق بودن نیز نوعی مزیت محسوب می‌شود. به طورمثال می‌توانید لحن نوشتار خود را با توجه به موضوع تغییر دهید یا از مثال‌هایی قابل لمس در توضیح موضوعات مختلف در متن خود استفاده کنید.
  • سرعت عمل داشته باشید؛ دنیای تکنولوژی سرعت زندگی افراد را بالا برده است و اخبار و اطلاعات جدید در کمترین زمان ممکن به دست همه می‌رسد. در چنین شرایطی شما صف اول تولید محتوا باشید و با انتشار مطالب به روز توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کنید.
  • با کیفیت تولید محتوا کنید؛ کیفیت حرف اول و آخر را در بازاریابی محتوا می‌زند. سعی کنید همیشه مطالبی یونیک و منحصر به فرد را تولید کنید تا با مخاطبان خود به خوبی ارتباط موثر برقرار کنید. مشکلات و انتظارات کاربر را شناسایی کنید و با پرداخت به آن‌ها سعی کنید راه‌حلی کارآمد ارائه دهید.
  • از ابزار تجزیه و تحلیل استفاده کنید؛ در نهایت برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت بهتر از ابزارهای برای سنجش پارامترهای مختلف سئو استفاده کنید. چنین ابزارهایی ایرادات کار را به صورت دقیق به شما می‌گویند و موجب بالا رفتن سرعت سایت و در نتیجه دریافت نتیجه بهتر از فعالیت‌های مربوط به تولید محتوا می‌شوند. به طور مثال می‌توان از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics برای ردیابی عملکرد محتوای انتشار یافته در سایت استفاده کرد.

 

بازازیابی محتوا

 

حرف آخر

اگر به دنبال استفاده از بازاریابی محتوا برای بهبود عملکرد وبسایت خود هستید، اهمیت سئو را در این میان فراموش نکنید. مسئله مهم در اینجا یافتن نقطه تعادل بین این دو استراتژی است. این که چه مقدار به بازاریابی محتوا بها داده شود و چه مقدار اهداف سئو هنگام تولید محتوا در نظر گرفته شود امری است که در هر کسب و کار متفاوت است و گاهی نیاز به کمی سعی و خطا دارد.

در اینجاست که دریافت خدمات مشاوره و سپردن کار به کاردان شما را به رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد. تیم هیراوب با سالها سابقه در حیطه بازاریابی محتوا، طراحی سایت و خدمات سئو آماده پذیرش و انجام تمامی خواسته‌های شما در جهت ارتقا هر چه بهتر کسب و کار آنلاین شما است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *