در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن چیست و  چه تاثیری بر روی رتبه سایت دارد؟

در این مقاله میخوانید

رتبه بندی سایت‌ها یکی از اهداف مهم گوگل در راستای نمایش هر چه بهتر نتایج جستجوها منطبق بر خواسته‌های مخاطبانش است. این مرورگر برای رسیدن به هدف خود الگوریتم‌هایی را طراحی کرد که که هر کدام نقشی مهم در رسیدن به این خواسته دارند.

به طور مثال الگوریتم پاندا مسئول بررسی کیفیت محتوای قرار گرفته در سایت‌ها است و الگوریتم دیگری مانند مرغ مگس خوار ارتباط بین محتوای صفحه و عبارت جستجو شده توسط کاربران را بررسی می‌کند. در این باغ وحش متنوع هر الگوریتم گوگل مسئولیتی مهم بر عهده دارد و به همین ترتیب الگوریتم پنگوئن هم که موضوع بحث این مطلب از سایت هیراوب است، مسئول کنترل کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها و صفحات مختلف است.

 

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

کمی کوتاه با الگوریتم پنگوئن آشنا شدیم؛ وظیفه این الگو نظارت بر کیفیت بک لینک‌های درج شده در سایت‌های مختلف است، اما چرا کیفیت بک لینک‌ها برای گوگل به این میزان اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی به عقب برگردیم.

قبل از ارائه الگوریتم پنگوئن توسط گوگل، الگوریتم دیگری با نام پاندا معرفی شد که وظیفه آن مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت بود. چنین اقدامی موجب شد تا صاحبان وبسایت‌ها با تولید محتواهای طولانی و استفاده از چند کلیدواژه، خود را به صفحه اول برساند. در پی این اتفاق دیگر امکان تشخیص محتوای با کیفیت برای گوگل به کاری دشوار تبدیل شد و این مرورگر برای رفع این مشکلی الگوریتمی جدید را با نام پنگوئن برای تشخیص محتواهای برتر از میان دریایی شلوغ از محتواهای سنگین و بی کیفیت معرفی کرد. هر الگوریتمی برای رسیدن به نتیجه درست نیاز به چندین فاکتور مشخص‌کننده دارد و گوگل بک لینک را به عنوان فاکتور اصلی خود در سنجش کیفیت محتواها قرار داد.

این جا بود که اهمیت سئو خارجی بیشتر از قبل شد و سئو کلاه سیاه بیشتر از قبل در دسته کارهای ممنوع سئو سایت قرار گرفت. بنابراین اگر شما الگوریتم پنگوئن را نادیده بگیرید؛ همانند پنگوئن سیاه در تصویر زیر به راحتی توسط گوگل شناسایی شده و در نهایت جریمه خواهید شد.

 

الگوریتم پنگوئن

 

حال بک لینک در الگوریتم پنگوئن چگونه به عنوان فاکتور معیار عمل می‌کند؟ موتورهای جستجو مانند گوگل در ابتدا فعالیت خود، موضوع یک محتوا را بر اساس کلمات کلیدی بکار رفته در صفحات سایت تشخیص می‌دادند. در چنین حالتی هر چه یک کلمه کلیدی بیشتر در صفحه دیده می‌شد، موتور جستجو هم ارتباط میان صفحه و کلمه کلیدی را تشخیص می‌داد و آن را در نتایج بالا قرار می‌داد.

این موضوع سبب شد تا لینک‌ها تبدیل به یکی از فاکتورهای مهم سئوو بهینه سازی سایت تبدیل شوند. در همین حال PageRank اختراع شد که به گوگل اجازه اندازه‌گیری کیفیت وبسایت‌ها را بر اساس تعداد بک لینک‌ها می‌داد. در واقع از این به بعد هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد و قرار دادن لینک سایت در یک سایت معتبر دیگر، امتیازی برای سایت اول محسوب می‌شود.

بازار بک لینک بسیار داغ شده بود و بسیاری از صاحبان سایت برای بهتر دیده شدن سایت خود دست به اقداماتی مانند استفاده از لینک‌های اسپم و بی کیفیت کردند. در این بین الگوریتم پنگوئن ساخته شد تا بک لینک‌های مصنوعی که توسط مدیر سایت ساخته شده‌اند را شناسایی کرده و مانعی برای رفتار‌های اسپگونه سایت‌های مختلف باشد.

با پیاده‌سازی الگوریتم پنگوئن راه برای سایت‌هایی که به روش اصولی به بهینه سازی کلمات کلیدی می‌پرداختند و از بک لینک‌های معتبر استفاده می‌کردند باز شد تا بتوانند به راحتی در جایگاه واقعی خود در سرچ گوگل قرار بگیرند و از طرفی نیز موجب افزایش بازدهی جستجوهای صورت گرفته در گوگل شوند.

 

الگوریتم پنگوئن

 

هدف گوگل از طراحی الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن ضمن بررسی کیفیت بک لینک‌های یک صفحه به بهبود سئو سایت و رتبه بندی صفحات آن نیز کمک می‌کند. به همان صورت این الگو با سایت‌هایی که از روش سئو کلاه سیاه و متدهایی مانند دریافت بک لینک از PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی استفاده می‌کنند نیز مقابله کرده و آن‌ها را جریمه خواهد کرد.

هدف از طراحی الگوریتم پنگوئن کنترل بیشتر روی لینک‌های اسپم و کم کردن اثر آن‌ها در نتایج سرچ و اقدامات سئوی کلاه سیاه است. این الگو با خزش‌های مداوم ربات‌های گوگل، انواع مختلف لینک‌های یک سایت را پردازش می‌کند تا از بین تمامی لینک‌های ورودی به یک سایت، لینک‌های طبیعی، معتبر و مرتبط با سایت میزبان را از میان لینک‌های بی‌کیفیت و اسپم شناسایی کند.

این الگوریتم صفحات متخلف را جریمه می‌کند و این جریمه تنها مربوط به آن صفحه‌ای است که در آدرس بک لینک قرار گرفته است. جریمه الگوریتم پنگوئن ربطی به کل سایت ندارد و عملکردی صفحه به صفحه دارد. اما این موضوع همچنان می‌تواند بر روی اعتبار سایت خدشه وارد کرده و سئو آن را با مشکلاتی روبرو کند.

 

الگوریتم پنگوئن

 

الگوریتم پنگوئن روی چه مسائلی حساس است؟

به طورکلی الگوریتم پنگوئن بر روی دو موضوع حساسیت دارد و اصولا برای مقابله با این دو موضوع ایجاد شده است. یک ساخت لینک‌های اسپم، دو استفاده بیش از حد و بی‌مورد از کلمات کلیدی در صفحات سایت. در ادامه به این دو موضوع بیشتر می‌پردازیم:

لینک سازی اسپم

ساخت لینک به صورت غیر طبیعی جزو یکی از مقررات سخت‌گیرانه گوگل است و طبیعتا انجام چنین کاری با جریمه‌هایی از طرف گوگل روبرو خواهد بود. خرید بک‌لینک یا استفاده از سایت‌های اسپم یا مزرعه لینک جزو همین اقدامات ممنوعه گوگل بوده که به راحتی توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و در نهایت جریمه می‌شود.

بک لینک طبیعی تنها در صورتی ایجاد می‌شود که سایت شما به اندازه کافی محتوا داشته باشد؛ بنابراین اگر سایت تازه‌سازی دارید بهتر است ابتدا بر روی محتوا و سئو داخلی سایت کار کنید و در مراحل بعدی به سراغ بک لینک گرفتن بروید.

به طورکلی مجموعه کارهای نبایدی که باعث قرار گرفتن در زیر ذره‌بین الگوریتم پنگوئن گوگل می‌شود شامل موارد زیر است:

  • خرید بک لینک از سایت‌های دیگر
  • مبادله لینک بین دو سایت با انکرتکست تکراری
  • لینک‌سازی فقط با یک انکرتکست مشخص
  • دریافت لینک از سایت‌های دایرکتوری
  • استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای لینک‌سازی
  • دریافت لینک از سایت‌های بی‌کیفیت یا اسپم

 

الگوریتم پنگوئن

 

استفاده بیش از حد و بی‌مورد از کلمات کلیدی

شاید در گذشته این روش برای کسب رتبه در گوگل جواب می‌داد، اما زمان گذشته است و تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا و لینک‌دهی به آن‌ها تنها شما را با دریافت اخطار از طرف گوگل روبرو می‌کند. بهتر است تمرکز خود را بر روی انکرتکست‌های مختلف بگذارید یا کلمات مترادف را جایگزین کلمه کلیدی اصلی کنید.

همچنین صفحه مقصد نیز نباید با کلمات کلیدی پر شود. مجموعه یک متن روان و با مفهوم به شما در دریافت جایگاه مناسب کمک بیشتری نسبت به متنی پر از انکرتکست‌های یکسان و متعدد می‌کند.

 

الگوریتم پنگوئن

 

روش‌های رفع جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل

جریمه‌های الگوریتم پنگوئن قابل جبران است و همانطور که گفتیم این جریمه تنها شامل صفحات خاطی می‌شود و تمامی سایت را در نظر نمی‌گیرد. برای رفع این مشکل تنها کافیست اشتباهات خود را برطرف کنید تا در خزش بعدی گوگل با حمایت این مرورگر روبرو شوید.

با این که این جریمه قابل بخشش است اما بایستی برای رفع آن چندین اقدام مهم را انجام دهید:

  • مرحله اول؛ شناسایی کامل تمامی بک لینک‌ها

برای شروع باید یک لیست از تمامی بک لینک‌های خود فراهم کرده تا با بررسی آن‌ها به شناسایی لینک‌های مخرب دست پیدا کنید. برای انجام این کار می‌توانید به قسمت links در ابزار سرچ کنسول مراجعه کنید و تمام لینک‌های خارجی سایت خود را از این طریق بررسی کنید.

  • مرحله دوم؛ حذف بک لینک‌های اسپم

حال که لینک‌های مخرب را شناسایی کردید، زمان آن رسیده که تمامی آن‌ها را حذف کنید. برای انجام این مرحله نیز می‌توانید لینک‌های اسپم جمع‌آوری شده را به بخش Disavow links گوگل معرفی کنید تا آن‌ها را disavow کند.

  • مرحله سوم؛ لینک سازی طبیعی

زمان آن رسیده که صفحات خود را با لینک‌های طبیعی پر کنید تا گوگل نیزمتوجه فعالیت‌های مثبت شما شود و اعتبار لازم را به صفحات سایت‌تان بدهد.

 

الگوریتم پنگوئن

 

حرف آخر

هدف گوگل و الگوریتم گوگل کمک به بهینه سازی سایت و کسب جایگاه درست توسط سایت‌ها و صفحاتی است که از طریق اصولی به سئو سایت خود می‌پردازند. چنین الگوهایی به افراد حرفه‌ای کمک می‌کند تا در رقابت موجود در فضای اینترنت موفق باشند و با ارائه بهترین محتوا به مخاطابن خود به پیشرفت خود ادامه دهند.

فراموش نکنید که تکنیک‌هایی مانند سئو کلاه سیاه شما را به راه‌های اشتباهی در دنیای سئو می‌برد و موفقیت سایت‌تان را با تردید روبرو می‌کند. اگر انجام چنین سئو سایت با توجه با الگوریتم‌های گوگل کاری دشوار به نظرتان می‌آید بهتر است از شرکت‌های حرفه‌ای مانند هیراوب خواهید این کار را برایتان انجام دهند و شما را از شر این پنگوئن عصبانی گوگل نجات دهند.

ما در هیراوب به شما کمک خواهیم کرد تا سایت خود را همواره به روز نگه دارید و با رعایت تمامی الگوهای گوگل به پیشرفت آن در زمینه سئو کمک کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *