در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

کسب و کار آنلاین

کسب و کار آنلاین چیست؟ چگونه یک کسب ‌و کار اینترنتی راه بیاندازیم؟

در این مقاله میخوانید

فراگیر شدن اینترنت در چند سال اخیر موجب تغییر در تفکر اقتصادی جامعه شده و به دنبال آن نحوه کسب درآمد مردم نیز دگرگون شده است. کسب و کار آنلاین یکی از جدیدترین شیو‌ه‌های کسب درآمد است که در نتیجه گسترش استفاده از اینترنت و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی شکل گرفته است.

تعاریف زیادی از کسب و کار آنلاین وجود دارد اما به صورت کلی به هر نوع درآمدی که از طریق اینترنت کسب می‌شود می‌توان آن را نوعی کسب و کار آنلاین یا اینترنتی نامید. چنین درآمدی می‌تواند از طریق یک آنلاین شاپ یا راه‌اندازی یک سایت خدماتی به دست بیاید، در این بین تفاوتی وجود ندارد و تمامی این فعالیت‌ها زیر مجموعه تجارت الکترونیک قرار دارند.

رشد این نوع تجارت و این شکل از کسب و کار تنها مدیون اینترنت و فراگیر شدن آن در بین مردم است. امکانی که به مشاغل مختلف داده شده تا کار خود را گسترش دهند و با جذب مخاطبان بیشتر از سرتاسر جهان به درآمد خود بیافزاند.

عقب ماندن از چنین جریانی قطعا به سود شما نخواهد بود، به همین دلیل در این مطلب از سایت هیراوب به توضیح چگونگی راه‌اندازی یک کسب و کارآنلاین، ضرورت‌های ایجاد آن و انواع مشاغل اینترنتی خواهیم پرداخت.

 

کسب و کار آنلاین به چه معناست؟

جواب به این سوال همانقدر که می‌تواند آسان باشد به همان میزان دشوار است اما ما قصد داریم ساده‌ترین پاسخ را به شما بدهیم. هر نوع فعالیتی که به منظور درآمدزایی در فضای اینترنت و به صورت آنلاین انجام شود در دسته کسب و کارهای آنلاین قرار می‌گیرد.

از سایت‌های خدمات پزشکی تا یک آنلاین شاپ لباس همگی جزو کسب و کارهای آنلاین هستند که هر یک با روشی متفاوت به کسب درآمد از طریق اینترنت مشغول‌اند. حال چنین بنگاه‌های اقتصادی در چه مکانی کسب و کار اینترنتی خود را ارائه می‌دهند؟

یک بیزینس اینترنتی به مکان فیزیکی خاصی احتیاج ندارد اما برای ارائه فعالیت‌هایش به مکانی مشخص در دنیای وب نیاز دارد. این مکان غیر فیزیکی می‌تواند بک وب سایت یا صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های اجتماعی و یا فروشگاهی آنلاین در یکی از مارکت پلیس‌های معروف باشد.

بنابراین کسب و کار آنلاین را می‌توان یک سیستم مجازی دانست که در پلتفرم‌های مختلف قابل اجرا بوده و به وسیله اینترنت ارتباطی را بین صاحب کسب و کار و مشتریان برقرار می‌کند. سیستمی آزاد که ایده‌های تجاری شما را در زمانی کوتاه و تلاشی کمتر از روش‌های سنتی تبدیل به درآمد خواهد کرد.

 

کسب و کار آنلاین

 

برای راه اندازی کسب و کار آنلاین چه باید کرد؟

مهم‌ترین سوالی که در ذهن افراد برای شروع فعالیت تجاری به صورت آنلاین ایجاد می‌شود این است که مراحل راه‌اندازی کسب و کار آنلاین چیست؟ چه کارهایی را به عنوان پیش زمینه بایستی برای شروع این نوع مسیر تجاری و افزایش فروش انجام دهیم؟

جواب این سوالات بسیار ساده است اما همین جواب‌های ساده باید به اصولی‌ترین شکل ممکن انجام شود تا شما را به هدف اصلی‌تان برساند. . برای راه‌اندازی و شروع کسب و کار آنلاین بهتر است 6 نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  1. انتخاب حیطه کاری

مرحله اول تعیین نوع فعالیتی است که قصد راه‌اندازی آن را در فضای اینترنت دارید. این فعالیت می‌تواند در هر دسته شغلی قرار داشته باشد و تصور نکنید که تنها یک ایده خاص است که می‌تواند موجب موفقیت شما در عرصه کسب و کار آنلاین بشود.

همچنین اگر در حال حاضر دارای یک کسب و کار سنتی هستید، می‌توانید با تبدیل همان شغل به شیوه آنلاین، علاوه بر توسعه فعالیت خود در فضای اینترنت در آمد خود را بیشتر از قبل کنید.

 

کسب و کار آنلاین

 

  1. بررسی بازار و تحلیل رقبا

پیدا کردن ایده به تنهایی مهم نیست و بایستی این ایده را از طریق بررسی بازار و تحلیل رقبا آنالیز کرد. بدون آنالیزکردن ایده بیزینسی، احتمال شکست خوردن آن بسیار است، پس شتاب‌زده عمل نکنید و حتی در صورتی که قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین در حیطه شغل فعلی خود را دارید، حتما در مورد بازار اینترنتی آن تحقیق و پرس و جو کنید.

این کار نه تنها باعث متوجه شدن میزان موفقیت در حیطه مورد نظرتان خواهد شد، بلکه مولفه‌های مهمی مانند نیاز مشتریان، سلیقه آن‌ها و خواسته‌هایشان را بیشتر و بهتر به شما نشان می‌دهد. با بررسی دقیق رقبای کاری خود می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بشناسید و به این ترتیب خدمات و محصولات خود را در سطح بهتری از آن‌ها ارائه دهید.

 

  1. تهیه محصول یا تعیین خدمات

بعد از انجام بخش تحقیقات بازار نوبت به تهیه محصولات مورد نظر برای فروش در آنلاین شاپ یا تعیین خدمات ارائه شونده در بیزینس اینرتنتی جدید شما است. بهتر است برای انجام اینکار از تحلیل رقبایی که در مرحله قبل اینجام دادید کمک بگیرید و با بررسی آن محصولات یا خدماتی را که درخواست بیشتری دارند را تهیه کنید.

 

کسب و کار آنلاین

 

  1. طراحی سایت با صفحه در شبکه‌های جتماعی

حال که به ایده و نوع محصولات یا خدمات خود رسیده‌اید، مرحله بعد انتخاب و ساخت پلتفرمی برای ارائه آن‌ها است. رایج‌ترین کار برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین، طراحی سایت به صورت سایت فروشگاهی یا شرکتی است.

مشتریان اغلب برای دسترسی به محصول یا خدمتی خاص آن را در گوگل جستجو می‌کند و در صورتی که آن‌ها نیاز خود را در سایت شما پیدا کنند ،مرحله جذب مشتری انجام شده و شما می‌توانید از این طریق کسب درآمد کنید. البته مبحث سئو در طراحی سایت نیز موضوعی مهم است که در مسیر رسیدن مشتری به سایت شما بسیار موثر است.

راه دیگر نیز استفاده از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و سایر شبکه‌ های اجتماعی است که به شما فرصت ساخت یک صفحه مجزا و انتشار رایگان خدمات و محصولات‌تان را خواهد داد. یک وبسایت اینترنتی و یک پیج اینستاگرام، دو ابزار لازم و ضروری برای هر بیزینسی هستند که می‌خواهد در اینترنت فعالیتی جدی و موثر داشته باشد.

 

  1. بازاریابی اینترنت

تا به این جا شما فروشگاه خود را ساخته‌اید می‌خواهید آن را افتتاح کنید؛ در چنین شرایطی بدون تبلیغات ممکن است مشتریانی کمی به سمت شما جذب شود، پس برای افزایش فروش بایستی دست به دامان بازاریابی اینترنتی شد.

بازاریابی اینترنتی مفهومی گسترده است که به شما کمک می‌کند تا رسانه خود را تبلیغ کرده و بتوانید محصولات و خدمات بیشتری را بفروشید. مفاهیم بسیاری در این راه وجود دارد که از هرکدام بنا به نیاز نوع کسب و کار و محل ارائه آن می‌توان استفاده کرد. مفاهیمی مانند سئو، بازاریابی محتوا، تبلیغات گوگل، اس‌ام‌اس مارکتینگ، تبلیغات اینفلوئنسر و رپورتاژ آگهی از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی اینترنتی هستند که می‌توان برای دیده شدن بیزینس از آن‌ها استفاده کرد.

 

کسب و کار آنلاین

 

انواع کسب و کار آنلاین

دنیای کسب و کارهای آنلاین بسیار متنوع و نامحدود است، به طوری که با کمی خلاقیت می‌توان سنتی‌ترین مشاغل مانند نوانوایی را آنلاین کرده و از این طریق نان را به صورت اینترنتی به دست مشتریان رساند. به صورت کلی مشاغل مختلف در دنیای اینترنت در چندین دسته مختلف قرار می‌گیرند که اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین را دارید می‌توانید شغل مورد نظر خود را از یکی از این 5 دسته انتخاب کنید:

  • فروش و عرضه کالا: شامل مشاغلی مانند انواع آنلاین شاپ و فروشگاه‌های اینترنتی
  • عرضه خدمات: شامل خدمات پزشکی، بازاریابی، حقوقی، نظافتی و…
  • ارائه کلاس‌های آموزشی: برگزاری کلاس‌های مختلف در قالب امکانات مجازی دنیای اینترنت از طریق طراحی سایت آموزشی و دریافت حق اشتراک‌های ماهیانه و سالیانه
  • طراحی سایت خبری: انتشار رپورتاژ درسایت خبری و تبلیغات اینترنتی
  • تبلیغات در شبکه‌های مجازی: دربافت هزینه در قبال ارائه تبلیغات در قالب فعالیت‌هایی مانند بلاگری و اینفلوئنسری

 

کسب و کار آنلاین

 

چرا باید یک کسب و کار آنلاین داشته باشیم؟

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی مزایای بسیاری برای تمامی حیطه‌های کاری دارد. این روزها تقریبا تمامی افراد، از پیر و جوان برای دریافت پاسخ سوالاتشان، اولین کاری که انجام می‌دهند، جست و جوی آن در اینترنت است. از دست دادن چنین موقعیتی که تبدیل به یکی از نیازهای اولیه مردم شده است به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است از چنین شرایطی برای گسترش کسب و کار خود استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی جامع‌تر داشته باشم، مهم‌ترین مزایا و دلایل داشتن یک کسب وکار آنلاین را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سرمایه اولیه بسیار کمتر
  • سرعت رشد بیشتر
  • عدم محدويت جغرافيايي و مکانی
  • مقیاس پذیری بالا و به دست آوردن بازار هدف بزرگ‌تر
  • عدم محدودیت در انتخاب بازار فروش
  • هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات بسیار کمتر
  • افزایش فروش و سودآوری بالاتر
  • برندسازی آسان‌ و سریع
  • فروش 24 ساعته
  • نیاز نداشتن به مکان فیزیکی و محل کار

 

کسب و کار آنلاین

 

حرف آخر

راه‌اندازی کسب و کار آنلاین علاوه بر تمامی مزایا و وجوه مثبتی که دارد، نیاز به تخصص و دریافت مشاوره‌های اصولی نیز دارد. قطعا با طراحی سایت یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به درآمد بیشتر برسید اما این راه نیاز به دقت عمل بالایی دارد.

تیم هیراوب در کنار شماست تا با توجه به نیازها وخواسته‌های مدنظرتان بهترین مسیر را برای راه‌اندازی کسب وکار آنلاین به شما ارائه دهد. از همین الان هم می‌توانید کسب درآمد از اینترنت را شروع کنید، تنها کافیست با تیم هیراوب تماس بگیرید تا کارشناسان ما بهترین راه را برای راهنمایی و دریافت مشاوره به شما نشان دهند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *