در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + معرفی انواع تکنیک های بازاریابی دیجیتال

در این مقاله میخوانید

بازاریابی یکی از لازمه‌های مهم در پیشبرد هر مدل کسب و کار است که به ایجاد یک ارتباط قوی و مسحکم بین فروشنده و خریدار کمک می‌کند. در دنیای امروز بازاریابی بیشتر به سمت ارائه خدماتی متمرکز بر نیازهای مشتری وخواسته‌های وی رفته است و در این بین ارتباطات آنلاین را می‌توان یکی از مهم‌ترنین معیارهای تاثیرگذار بر روی شیوه بازاریابی دانست.

در گذشته و در بازاریابی سنتی هدف صاحبان صنایع و کسب وکارها عمدتا بر روی مسائلی مانند تحلیل بازار فروش و ارائه‌ محصولی بر اساس نیازهای دست آمده از آن تحلیل بوده است؛ در حالی که در دنیای مدرن امروز با ورود اینترنت و فناوری‌های دیجیتال به زندگی روزمره مردم، بازاریابی نیز مانند هر امر دیگری تغییراتی بنیادین پیدا کرد.

امروزه بیشتر کسب و کارهای بزرگ و کوچک مسیر موفقیت خود را در ارائه خدمات و محصولات بر بستر اینترنت می‌بینند و این موضوع باعث شده تا مفهومی مهم با نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شکل گرفته و به نیاز اصلی کسب و کارها تبدیل شود.

دیجیتال مارکتنیگ اگر چه روشی نوین در تعریف بازاریابی محسوب می‌شود، اما قرینگی خاصی در بنیاد با بازاریابی سنتی ندارد و تنها شکل و عملکردی متفاوت از آن است. در بازاریابی دیجیتال نیز هدف فروش محصول و خدمات است اما در بستری جدید به نام اینترنت که به منبعی مطمئن برای عامه مردم تبدیل شده است.

بنابراین اگر شما نیز قصد دارید به این هدف برسید بایستی سرمایه و تلاش خود را جایی صرف کنید که مشتریان بیشتری در انتظار شما هستند و آن جایی جز اینترنت نیست. در این مطلب از سایت هیراوب بیشتر به مفهوم به دیجیتال مارکتینگ و تکنیک‌های اجرای آن می‌پردازیم.

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به چه معناست؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی آنلاین را توضیح دهیم، می‌توان گفت این مفهوم به معنای بازاریابی از طریق هر نوع وسیله الکترونیکی به صورت آنلاین در اینترنت است. در بازاریابی آنلاین واسطه اصلی میان فروشنده و خریدار، مسیرهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و … است و در واقع این بسترها هستند که ارتباط دو جانبه میان این دو را خواهند ساخت.

همانطور که گفتیم رویکرد در دیجیتال مارکتینگ تفاوتی با بازاریابی سنتی ندارد و تنها مسیر ارتباطی و تکنیک‌های جذب مشتری است که تغییر کرده است. البته این موضوع به معنای ساده بودن دیجیتال مارکتینگ نیست و این امر دنیایی وسیع از فعالیت‌هایی گسترده و مفاهیمی فنی و تخصصی است.

در نهایت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی هر دو هدف یکسانی دارند و  آن ایجاد آگاهی از محصول و تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید برای افزایش فروش است. تفاوتی که در این میان وجود دارد در این است که بازاریابی دیجیتال از فناوری‌های متکی به اینترنت برای برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان هدف استفاده می‌کند و این موضوع نقطه قوت و برتری آن است.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

 

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

تصور دنیای بدون اینترنت برای اکثر ما امری غیر قابل قبول است چرا که کوچکترین کارهاری روزانه ما وابسته به این دنیای بی حد و مرز است؛ حال با وجود این وابستگی و نیازی که در بین جوامع مختلف به اینترنت وجود دارد، قطعا نبود دیجیتال مارکتینگ می‌تواند همانند مهره‌ای گم شده از یک بازی شطرنج باشد.

در جواب دلیل مهم بودن بازاریابی آنلاین می‌توان نیاز جامعه را مهم‌ترین دلیل دانست؛ اما پس از این موضوع مهم و اساسی، قابلیت‌های خود دیجیتال مارکتینگ نیز دلیلی دیگر بر اهمیت آن است. انسان ذاتا به دنبال پذیرش برترین‌ها است و اگر این برتری در دیجیتال مارکتینگ وجود نداشت؛ شاید حتی با وجود فراگیری اینترنت مردم همچنان به شیوه سنتی بازاریابی اعتماد داشتند.

امکان رشد و ساخت مسیرهای نوین یکی از مشخصه‌های بارز دیجیتال مارکتینگ است که آن را نیازی مهم برای هر کسب و کار تبدیل کرده است. تکنیک‌های بازاریابی آنلاین همانند موج‌های سوار بر جریان‌های زندگی مردم هستند و در هر لحظه با تغییری کوچک در شیوه زندگی آنان این تکنیک‌های نیز دگرگون شده و به شکلی دیگر به عنوان کارآمدترین پاسخ در جواب به نیازهای آن‌ها در خواهد آمد.

گاهی شاید جامعه هدف یک کسب وکار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را بیشتر بپسندد و گاهی نیاز باشد تا همان محتوا را در درگاه ایمیل خود مشاهده کند؛ دقیقا اهمیت دیجیتال مارکتینگ در همین جا مشخص می‌شود. خدماتی مطابق با نیاز همان لحظه مشتری که وی را متقاعد به خرید کرده و فروش را در مقابل برای فروشنده بالا می‌برد و این خاصیت آنلاین بودن است که ریشه در ماهیت این نوع بازاریابی دارد.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است

 

مزایا دیجیتال مارکتینگ

از مهم‌ترین مزایا دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کم هزینه و سودآور بودن

بسیاری از فعالیت‌های انجام شده در بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر مدل‌های بازاریابی از هزینه کمتری برخوردار هستند. در واقع شما با یک بودجه مشخص می‌توانید مجموعه‌ای کارها را انجام دهید که در صورت عدم برد یکی از آن‌ها با موفقیت روش‌های دیگر به سودآوری بزرگی در رسیدن به اهداف تجاری خود برسید.

 

  • انعطاف‌پذیری

همانطور که در توضیح اهمیت دیجیتال مارکتینگ گفتیم، این بازار تبلیغاتی بسیار منعطف است و در هر لحظه می‌توانید با یک تغییر در عملکرد آن به نتیجه دلخواه خود برسید. همچنین تنوع تکنیک‌ها نیز به منعطف بودن آن اضافه کرده و به یک کسب و کار این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را در کانال‌های مختلفی مانند تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و پست‌های رسانه‌های اجتماعی در مقابل دیده مخاطبان خود قرار دهد.

 

  • دسترسی راحت

هدف‌گیری دقیق و شخصی‌سازی جامعه هدف در بازاریابی دیجیتال امری است که به واسطه دسترسی راحت از طریق اینترنت و گوشی‌های هوشمند در این نوع تبلیغات وجود دارد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ شما یک دسترسی جهانی و بی حد و مرز به مخاطبان مختلف دارید و تنها تکنیک‌های اتخاذ شده هستند که می‌توانند محدودیت‌های کمی را ایجاد کنند.

 

  • توسعه پذیری

منظور از توسعه پذیری، امکان استفاده از مدیا‌های مختلف با یک موضوع هدف و یک برند مشخص به منظور تبلیغات و کسب مخاطب است. استفاده همزمان از چندین تکنیک تبلیغاتی مانند عکس، کلیپ های ویدئویی، محتوای متنی و پادکست می‌تواند درگیری مخاطب را با کسب وکار بیشتر کرده و در نتیجه به بهبود آگاهی از برند کمک کند.

 

  • نتایج قابل اندازه‌گیری

زمانی که شما با استفاده از پخش تراکت سعی در جذب مشتری می‌کنید، هیچگاه نمی‌توانید آماری دقیق از تعداد افراد علاقه‌مند به محصولات یا خدمات خود به دست آورید؛ در حالی که با انجام روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به راحتی می‌توانید جدولی دقیق و محاسبه شده از معیارهای عملکرد کلیدی مدنظر در کسب و کار خود را تهیه کنید.

این اطلاعات در آینده کاری شما به منابعی دقیق از مشخصات مخاطبان شما تبدیل خواهد شد که به واسطه درک نیازهای مشتری در اتخاذ روش‌های بعدی تبلیغات کمک خواهد کرد و به شما امکان می‌دهد استراتژی خود را اصلاح کرده و بهبود بخشید.

 

  • امکان تعامل با مشتری

مشتریان مهم‌ترین اجزای سازنده یک کسب و کار هستند و دسترسی به آن‌ها کلیدی طلایی برای موفقیت هر بیزینس محسوب می‌شود. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا مستقیما با مشتریانی که محتوای شما را می‌بینند ارتباط برقرار کنید، نظر آن‌ها را بشنوید و حتی به آن‌ها جواب دهید.

چنین موقعیتی نظر مشتری را نسبت به شما محترم و ارزشمند شناخته و نقشی موثر در ایجاد ارتباطی در این میان خواهد داشت. ضمن آن که ایجاد این تعامل به شما امکان می‌دهد اطلاعات ارزشمندی در مورد واکنش‌ها و نیازهای مشتریان خود جمع‌آوری کرده از آن‌ها در ارائه محصول و خدماتی بهتر استفاده کنید.

 

مزایا دیجیتال مارکتینگ

 

انواع تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

برای استفاده از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال می‌توان از سه کانال اصلی استفاده کرد. طراحی سایت، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و آپارات از جمله مهم‌ترین کانال‌های به اشتراک گذاری فعالیت‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ است.

حال با توجه به انتخابی که دارید می‌توانید فعالیت خود در هر یک از این کانال‌ها آغاز کرده و با تعیین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی برای کسب و کار خود به اهداف مدنظرتان برسید. موارد زیر نمونه‌هایی از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال هستند که هر کدام در استراتژی متفاوتی به کار می‌روند:

  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEO)
  • تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

 

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

اگر قصد دارید از کانال سایت وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید، بهتر است بدانید که یکی از بهترین و پربازده‌ترین روش‌ها را انتخاب کرده‌اید. وبسایت را می‌توان پایگاه اصلی مشتریان قلمداد کرد که با داشتن یک استراتژی موثر و حرفه‌ای بیشترین تاثیر را در جذب مخاطب خواهد داشت.

حال اصلی‌ترین استراتژی و تکنیک بازاریابی دیجیتال برای پیشرفت سایت، استفاده از خدمات سئو است. سئو به معنی بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل مجموعه فعالیت‌هاییست که در نتیجه آن به افزایش جایگاه سایت شما در نتایج گوگل و افزایش بازدید از آن کمک خواهد کرد.

کار اصلی سئو، هدایت ترافیک ارگانیک به سایت شماست. روزانه تقریبا ۸.۵ میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود و از بین جستجوهایی وجود دارند که با کلمات کلیدی کسب و کار شما مطابقت دارند، سئو به شما کمک می‌کند این سرنخ این جستجوهای مرتبط را به سایت شما رسانده و ضمن جذب ترافیک بیشتر به افزایش فروش و شناخته شدن برند کمک کند.

 

تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

دیگر کمتر کسی وجود دارد که با وجود استفاده از گوشی‌های هوشمند در یکی از شبکه‌های اجتماعی معروف فعالیتی نداشته باشد. قطعا چنین جامعه پرجمعیتی آن هم در بر بستر اینترنت می‌تواند برگ برنده‌ای برای موفقیت شما در بازاریابی دیجیتال باشد.

شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هستند و این تکنیک دیجیتال مارکتینگ نیز شما بیش از پیش به مخاطبانتان نزدیک‌تر کرده و تعاملی فوق‌العاده ایجاد می‌کند. به طور کلی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دایره مخاطبان شما را بزرگتر می‌کند و تاثیرات بلند مدتی در برندسازی و تبلیغات دارد.

آمار به دست آمده از رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که استفاده از تکنیک شبکه‌های اجتماعی در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال شما می‌تواند یک استراتژی درست باشد چرا که در صورت استفاده موثر از میزان وابستگی جامعه به این پلتفرم‌ها می‌توان علاوه بر فروش به نتایج ملموس‌تری از نظر مردم در مورد محصولات و یا خدمات کسب و کار رسید.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی محتوا

محتوا پادشاه دنیای وب است و فعالیت‌های بازاریابی در حیطه آن تلاشی هدفمند در رسیدن به مخاطبان هدف بالقوه است. بازاریابی محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ ساخت وبلاگ، اینفوگرافیک، طراحی پادکست و ویدیو از جمله کارآمدترین روش‌های بازاریابی محتوا است.

این تکنیک بسیار هوشمندانه است، چرا که با انجام آن شما مخاطب را به صورت مستقیم دعوت به خرید نمی‌کنید و هیچ تبلیغی را در ابتدای کار به او نشان نخواهید داد. در واقع این معجزه بازاریابی محتوا است که در طول آن با تولید یک محتوای مفید و جذاب، مخاطب خواه ناخواه جذب کسب و کار شما شده و از این طریق اقدام به تعامل بیشتر می‌کند.

از آن جا که استقبال عمومی به تولید محتوا زیاد شده و به موجب آن رقابت در این حوزه بسیار است نیاز است برای داشتن یک استراتژی خوب در این زمینه به عملکرد هدفمند و برنامه ریزی صحیح برای تولید محتوای ارزشمند اهمیت بیشتری قائل شد.

 

بازاریابی دیجیتال

 

حرف آخر

همانطور که متوجه شدید، دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار وسیع است و تنها به استفاده از کانال‌هایی محدود مانند چند شبکه اجتماعی محدود نمی‌شود. بازاریابی آنلاین این روزها یکی از مشاغل مهم و چالش برانگیز در تمامی جهان است با رشد روزافزون اینترنت و کاربری آن در بخش‌های مختلف زندگی، نقشی پررنگ‌تر نیز پیدا خواهد کرد.

بازاریابی دیجیتال می‌تواند ابزاری موثر برای انواع کسب و کارها باشد به شرط آن که توسط افراد مجرب وحرفه‌ای تدوین و انجام شود. تیم هیراوب با سال‌ها سابقه در حرفه دیجیتال مارکیتینگ می‌تواند نقطه شروع خوبی برای موفقیت کسب و کار شما باشد. ما با تحلیل نیازها و فرآیندهای کسب و کار شما می‌توانیم پیشنهادات مفیدی در این زمینه ارائه دهیم و به پیشرفت‌تان در دنیای دیجیتال کمک کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *