در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

تولید محتوا یا لینک سازی

تولید محتوا یا لینک سازی؟ کدام انتخابی بهتر برای سئو است؟

در این مقاله میخوانید

بهینه سازی موتور های جستجو یا SEO فرآیندی لازم برای پیشرفت و دیده شدن تمامی سایت‌ها در فضای اینترنت است. دست یافتن به نتایج مثبت در این زمینه نیازمند داشتن تخصص و اطلاعات کافی در بحث سئو است.

دو موضوعی که همواره در سئو به عنوان دو وجه اصلی آن شناخته می‌شود؛ تولید محتوا و لینک سازی است. در واقع این دو موضوع هستند که همراه با تخصص کارشناس سئو می‌تواند سایت شما را به سایتی موفق تبدیل کرده و باعث کسب جایگاهی بالا در گوگل شود.

حال تفاوت و تمایز میان این دو مبحث در چیست؟ کدام یک مسیر بهتری برای رسیدن به قله موفقیت سئو است؟ از کدام یک بایستی در استراتژی خود برای سئو سایت استفاده کرد؟به همین منظور، در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم هر دو جنبه اصلی سئو یعنی تولید محتوا و لینک سازی را بررسی کنیم و نقش هر کدام را در پیشبرد سایت بیان کنیم.

 

تولید محتوا چیست؟

نخستین مبحثی که در این مطلب به آن می‌پردازیم، تولید محتوا در سایت است. ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا تولید محتوا به چه معنا است؟ شاید مهم‌ترین بخش هر سایت را در جذب مخاطب در اینترنت بتوان محتوای سایت دانست.

محتوا قالب‌های مختلفی دارد اما پرکاربردترین آن برای ارائه در وبسایت‌ها، وبلاگ‌های متنی است. محتوا چیزی فراتر از چندین کلمه در کنار هم است؛ در واقع شما با تولید محتوا مناسب، ارتباطی مستقیم میان خود و مخاطبان‌تان ایجاد می‌کنید که این ارتباط باعث بازدید بیشتر از سایت شما و دیده شدن در فضای اینترنت و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود.

در بیان دیگر تولید محتوا، مسیری برای خلق یک هدف و انتشار آن به منظور رسیدن به هدف کسب ‌و کار است. در این راه کیفیت محتوا حرف اول را می‌زند. تصورکنید برای خرید یک جفت کفش ورزشی به مغازه‌ای رفته‌اید، اگر فروشنده نتواند به خوبی محصول خود را معرفی کند و از مزایا و کاربرد آن صحبت کند، قطعا شما برای خرید آن محصول قانع نخواهید شد.

محتوای خوب نیز به همین معنی است. موضوعی که می‌خواهید درمورد آن در سایت خود بنویسید بایستی با ساختاری منظم و گویا به مخاطب ارائه شود تا به هدف خود که همان پیشرفت سایت و افزایش فروش و درآمد است، بتواند برسد.

در این میان بسیاری از موتورهای جستجو مانند گوگل بر روی کیفیت محتوا و کلمات کلیدی صفحات تمرکز زیادی دارند و برای اختصاص بودجه خزش به منظور دیده شدن سایت، این اهمیت را در قبال کیفیت محتوا قائلند.

حال چه محتوایی را بایستی برای سایت خود تهیه کنیم؟ جواب این سوال را پیشتر را نیز دادیم، محتوایی که در راستای فروش محصول یا خدمات موجود در سایت‌تان باشد. در انتخاب موضوعات بهتر است کمی دایره تفکر خود را بیشتر باز کنید و به دنبال نیازهای ذهنی مخاطبان‌تان بروید. موفقیت در مسیر سئو با استفاده از تولید محتوا در جایی آغاز می‌شود که متفاوت عمل کنید و علاوه بر داشتن دیدگاهی جامع نسبت به خواسته‌های مشتریان خود، نگاهی جزئی‌تر نیز به اهداف فروش خود داشته باشید.

 

تولید محتوا

 

نقش تولید محتوا در سئو سایت

همانطور که گفتیم محتوا راهی برای نمایش وبسایت شما در فضای اینترنت است. راهی که با استفاده از آن به صورت کاملا ارگانیک می‌توانید جذب مخاطب داشته باشید و به هدف خود یعنی افزایش ترافیک سایت و فروش محصولات یا خدمات نزدیک شوید.

حال چگونه از تولید محتوا برای رسیدن به این اهداف استفاده کنیم؟ شرط اینکه وب سایت شما در رتبه‌های برتر موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد، این است که محتواهای شما درست در پاسخ به نیاز کاربران طراحی و الگوریتم‌های سئو در آن‌ها رعایت شده باشد. نکات مهمی در این راه بایستی رعایت شود که تخطی از آن‌ها نه تنها شما را به هدف نمی‌رساند بلکه دورتر نیز می‌کند.

با رعایت نکاتی مانند تولید محتوای با کیفیت و هدفمند، قابل درک با نوشتاری روان و همچنین مطابق با اصول سئو به راحتی می‌توانید جایگاهی مناسب در سرچ گوگل به دست آورید. محتوای موثر عاملی برای رسیدن به سئو موفق است، در واقع فواید تولید محتوا برای کسب ‌و‌ کارها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • افزایش فروش و درآمد
  • جلب اعتماد مخاطب هدف
  • شناخت بهتر برند و کسب وکار
  • افزایش تعداد لیدها
  • ارتباط مستقیم با مشتری
  • تاثیر آسان و بی دردسر بر روی سئو سایت
  • کسب رتبه در صفحه اول جستجوی گوگل
  • ایجاد ترافیک ارگانیک
  • افزایش اعتبار صفحه

با این وجود می‌توان تولید محتوا را راهی استراتژی‌ای موثر برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر های دیجیتالی و همچنین موفقیت سئو سایت دانست.

 

نقش تولید محتوا در سئو سایت

 

لینک سازی چیست؟

وجه دیگر سئو، لینک‌سازی است. لینک سازی وابسته به تولید محتوا است، در واقع لینک سازی بدون تولید محتوای ارزشمند کاری بی فایده و بدون نتیجه است. اما این موضوع به این معنا نیست که تولید محتوا بر لینک سازی ارجحیت دارد.

در حقیقت برای کسب رتبه بالا در گوگل و دیده شدن وبسایت لازم است هر دو وجه سئو را همراه با هم پیش برد. اگر شما سالها هم محتوای مناسب تولید کنید اما برای دیده شدن بیشتر آن لینک سازی انجام ندهید، هیچگاه همانند سایر رقیبان خود دیده نمی‌شوید.

به خاطر داشته باشید گوگل تنها زمانی وب سایت شما را دوست خواهد داشت که اول مردم آن را دوست داشته باشند، همین جمله اهمیت لینک سازی را نشان می‌دهد. اگر شما تنها در محدوده سایت خود اقدام به بازاریابی کنید، درصد کمتری مخاطب را به سمت خود جلب می‌کنید، اما با لینک سازی خارجی توجه بیشتری را به سایت خود معطوف خواهید کرد.

حال اگر بخواهیم لینک سازی را کمی بهتر تعریف کنیم؛ لینک سازی اعتبار و ارزش محتواهای تولید شده در سایت شما است. در واقع شما با تولید محتوا موثر و قرار دادن آدرس آن‌ها در سایت‌های دیگر اعتباری بیشتر را به سایت خود اضافه می‌کنید.

در نظر گوگل نیز لینک‌سازی و محتوای باکیفیت دو عامل بسیار مهم در سئو هستند، پس در واقع این دو مکملی موفقیت آمیز برای پیشرفت سئو سایت هستند. برای لینک سازی روش‌های متعددی وجود دارد اما موثرترین آن لینک سازی خارجی یا بک لینک است. این کار نیازمند تخصص بالایی است و انجام آن به زمان و هزینه‌های بسیاری احتیاج دارد؛ اما اگر به درستی صورت گیرد سایت را در شیب صعودی قدرتمندی قرار می‌دهد و شما را یک سر و گردن از رقبایتان جلو می‌اندازد.

 

تولید محتوا

 

تاثیر لینک سازی بر روی سئو سایت

لینک سازی درست که در این مطلب مقصود ما لینک سازی خارجی با همان بک لینک است در برندسازی نیز موثر است. با انجام این کار می‌توانید از ظرفیت موتورهای جستجو برای کسب‌ و کارتان استفاده کنید و به اعتبار برند و افزایش ترافیک سایت بیفزایید.

اما بک لینک تا چه میزان در سئو سایت تاثیر دارد؟ تصورکنید شما محتوایی با یک کلمه کلیدی با درصد سختی 25-35 درصد داشته باشید، حال با انجام لینک سازی مستمر تنها در 10 هفته می‌توانید رتبه جایگاهتان را بهتر کنید. بالا رفتن جایگاه، قطعا ورودی و ترافیک سایت را هم بیشتر کرده و قدرت دامین شما را نیز تقویت می‌کند، زیرا که در قالب رپورتاژ آگهی از سوی وبسایت‌های معتبر به شما لینک ارجاع داده شده و گوگل نیز تمامی این اتفاقات را به خوبی رصد می‌کند.

در نهایت بک لینک و لینک سازی خارجی تمامی اهداف سئو را برای شما رقم می‌زند. همین تعریف کوچک، نقش لینک سازی را در سئو سایت نشان می‌دهد. اما مانند هر کار تخصصی دیگر، برای این‌که بتوانید اهمیت لینک سازی در سئو را متوجه شوید باید درباره اصول لینک‌ها را بدانید.

لینک قرار داده شده در سایر وبسایت‌ها که با عنوان بک لینک شناخته می‌شود، بهتر است به مهم‌ترین صفحات هدف سایت شما ارجاع داده شود. همچنین صفحه مورد نظر بهتر است از قدرت خوبی در سئو برخوردار باشد، زیرا که صفحات ضعیف‌تر به راحتی در ابتدا کار با بک لینک قوی نخواهند شد. نکته آخر نیز در مورد انکر تکست است.

انکر تکست همان کلمه‌ای است که لینک بر روی آن قرار می‌گیرد، این کلمه بهتر است برای مخاطب جذابیت داشته باشد تا توجه او را به سمت لینک جذب کند و از طرفی نیز با موضوع لینک و سایت میزبان نیز ارتباط داشته باشد.

لینک سازی راهی میانبر ولی پرپیچ و خم است و انجام صحیح آن نیاز به تخصص دارد چرا که انجام اشتباه آن شما را در دام سئو کلاه سیاه می‌اندازد. اما نقش آن را در سئو سایت نمی‌توان منکر شد، بنابراین بهتر است از آن به صورت طبیعی و همراه با تولید محتوا مناسب در سایت برای بهتر شدن سئو استفاده کرد.

 

لینک سازی

 

مقایسه تولید محتوا و لینک سازی از منظر سئو

همانطور که گفتیم برای سئو و بهینه‌سازی یک سایت شما می‌توانید از راه‌های مختلف اقدام کنید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لینک سازی و تولید محتوا اشاره کرد. حال دوباره به سوالی که در ابتدای این مقاله مطرح کردیم باز می‌گردیم که لینک سازی یا تولید محتوا؟ کدام بهتر و مهم‌تر هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر سایت شما نوپا و تازه ساز است و هنوز در مرحله طراحی سایت قرار دارد؛ بهترین کار تولید محتوای یونیک و هدفمند است. بهتر است در ابتدا کار سایت خود را با کمی تولید محتوا قوی کنید و با انجام لینک سازی داخلی به سئو آن کمک کنید؛ سپس در مراحل بعدی برای تقویت برندسازی به سراغ بک لینک‌ها بروید.

اما اگر سایت شما به حد کافی محتوا دارد، لینک سازی خارجی را شروع کنید تا بهتر و بیشتر در فضای اینترنت و گوگل دیده شود. فراموش نکنید که لینک سازی و تولید محتوا هر دو در کنار هم ارزشمند هستند ونمی‌توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد.

با این حال برای شروع یک مسیر موفق در ابتدا بهتر است بر این موضوع واقف باشید که محتوا همیشه حرف اول را می‌زند و همیشه باید در اولویت قرار بگیرد؛ برای لینک سازی هیچ وقت دیر نیست و شما در هر برهه‌ای از زمان می‌توانید برای شروع این کار اقدام کنید. این موضوع به معنای کم اهمیت بودن لینک سازی نیست نیست، بلکه بهتر است این کار در زمان درست خود و پس از تولید محتوا انجام شود.

 

لینک سازی و تولید محتوا

 

حرف آخر

اهمیت اینترنت در دنیای امروز به حدی است که برای دیده شدن سایت همواره در رقابتی پایان ناپذیر قرار دارید. پیروی از قوانین و اصول سئو به شما کمک می‌کند که در این رقابت عقب نمانده و با کمک موضوعاتی مانند تولید محتوا و لینک سازی به پیشرفت خود کمک کنید.

این مسیر نیاز به تخصص و تجربه دارد و انجام آن کار هر شخصی نیست، از این رو اگر قصد دارید تمام مراحل بهینه سازی سایت را به تخصصی‌ترین شکل ممکن انجام دهید و همیشه در جایگاهی مناسبی در سرچ گوگل قرار بگیرید، می‌توایند برای دریافت مشاوره و خدمات با هیراوب تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *