در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر چیست و چه تاثیری بر سئو محلی دارد؟

در این مقاله میخوانید

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در منطقه‌ای از شهر بوده‌اید و بدون آشنایی کامل از آن منطقه به دنبال رستورانی برای خوردن غذا هستید؛ احتمالا در این شرایط نخستین کاری که انجام می‌دهید جستجوی نام محل و عبارت رستوران در سرچ گوگل است.

پاسخی که گوگل در نتیجه جستجو به شما می‌دهد، کاملا دقیق و مبتنی بر موقعیت جغرافیایی شما است. چنین نتیجه‌ای حاصل زحمات کبوتر راهنمای گوگل است که به جستجوهای محلی گوگل کمک می‌کند. البته این کمک از غیب نرسیده است و توسط خود گوگل تحت عنوان الگوریتم کبوتر به منظور بهبود نتایج جستجو بر اساس موقعیت مکانی کاربر طراحی شده است.

در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم به معرفی این الگوریتم گوگل بپردازیم و صحبت‌هایی در مورد روش کار الگوریتم کبوتر و تاثیر آن بر بهینه سازی سایت از طریق سئو محلی داشته باشیم.

 

الگوریتم کبوتر چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت؛ الگوریتم کبوتر با هدف ایجاد ارتباط میان الگوریتم جستجوی محلی گوگل و الگوریتم وب‌سایت‌ها طراحی شده است تا از این طریق بتواند بر اساس موقعیت قرارگیری کاربر و وبسایت بهترین پیشنهادات و نتایج همان منطقه را نمایش دهد.

البته ارتباط میان این دو در رتبه‌بندی سایت نیز تاثیراتی دارد اما این تاثیرات عمدتا در در فهرست نتایج سرچ محلی و رتبه‌بندی‌های طبیعی محلی دیده می‌شود. این الگوریتم گوگل کار خود را از سال 2014 آغاز کرد و هدف اصلی آن کمک به سئو سایت کسب ‌و کارهای محلی و کاربرانی که در یک منطقه خاص به دنبال خدماتی خاص هستند، است.

به طور مثال اگر همین حالا عبارت رستوران‌های نزدیک سیدخندان را سرچ کنید، گوگل نتایجی نزدیک به منظقه ذکر شده را بر روی نقشه به شما نشان می‌دهد. این کار علاوه بر دیده شدن رستوران‌های معرفی شده، شما را نیز به نتیجه دلخواه ومرتبط با جستجویتان می‌رساند.

بنابراین الگوریتم کبوتر اساسا برای جستجوهای مکانی استفاده می‌شود و دیگر محتوا متنی و تصویر برای آن اهمیت چندانی ندارد. الگوریتم کبوتر باعث شد تا موقعیت مکانی نیز به اندازه محتوا در بهینه سازی سایت اهمیت پیدا کند و حتی تنها راه دیده شدن بسیاری از سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های خدماتی شود.

 

الگوریتم کبوتر

 

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

در مثالی که در توضیح الگوریتم کبوتر ارائه دادیم، ذکر کردیم که این الگوریتم به نمایش نتایج مرتبط به کاربر در جستجوهای محلی کمک می‌کند؛ اما این الگوریتم چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ یا شیوه رتبه بندی نتایج و معرفی مکان‌ها برای آن چگونه است؟

الگوریتم کبوتر معیار جدیدی به نام فاصله مکانی کاربر با عبارت جستجو شده را به معیارهای قبلی خود برای نمایش نتایج و جایگاه آن‌ها ارائه کرد. برای درک بیشتر این موضوع به همان مثال اول بازمی‌گردیم و این بار اگر به جای رستوران‌های نزدیک سیدخندان، رستوران‌های نزدیک عالی قاپو را سرچ کنید، کاملا نتایج متفاوتی را خواهید دید. پس الگوریتم گوگل با تشخیص جایگاه شما نتایج را ارائه می‌دهد نه الزاما با توجه به عبارت رستوران که در سرچ خود نوشته‌اید.

اما تعیین رتبه صفحات توسط این الگوریتم گوگل چگونه است؟ این موضوع بستگی به تلاش شما در بهینه سازی سایت دارد. هر چه محتوا و سئو سایت شما قوی‌تر باشد، کبوتر گوگل نیز به شما بیشتر سر می‌زند و با سیگنال‌هایی که از کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها، اعتبار سایت، نظرات، مثبت کاربران و البته نرخ بازدید سایت شما می‌گیرد، به دیده شدن شما در صدر نتایج جستجوی محلی کمک بیشتری می‌کند.

البته جدا از نمایش نتایج در جستجوی محلی، کبوتر گوگل به سایت‌های دایرکتوری نیز در نمایش سایت‌ها اهمیت می‌دهد و بر اساس اعتبار دایرکتوری‌ها، نتایج را رتبه‌بندی می‌کند.

 

الگوریتم کبوتر

 

چگونه از الگوریتم کبوتر استفاده کنیم؟

حال که با اهمیت و نقش الگوریتم کبوتر بیشتر آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده تا از این الگوریتم گوگل برای پیشرفت سایت خود استفاده کنید. اگر سایت فروشگاهی یا خدماتی مانند رستوران، کافی شاپ، آرایشگاه و حتی کلینیک‌ پزشکی دارید، الگوریتم کبوتر می‌تواند تاثیر مثبت فراوانی بر روی سئو سایت شما داشته باشد. در ادامه چند مورد از راه‌های تاثیرگذار بر روی کبوتر گوگل را معرفی خواهیم کرد.

 

ثبت سایت در گوگل مپ

اولین اقدامی که الگوریتم کبوتر را متوجه سایت شما می‌کند، ثبت کردن اطلاعات آن در گوگل مپ است. برای انجام این کار با پیچیدگی خاصی روبرو نیستید و تنها افیست وارد سایت گوگل مپ شده و در قسمت add a missing place اطلاعات شرکت یا فروشگاه خود را با دقت و به درستی وارد کنید.

ثیت آدرس شما در گوگل مپ کمی زمان می‌برد، اما پس از تایید اطلاعات توسط گوگل، آدرس و نشان شما در این نقشه ثبت خواهد شد.

 

درج اطلاعات تماس در تمامی صفحات سایت

حتما در هنگام طراحی سایت اطلاعات تماس را در قسمت‌های مختلفی از سایت مانند هدر و فوتر قرار دهید. این کار نوعی لینک دهی به راه‌های دسترسی به شما محسوب می‌شود و به ربات‌های خزنده گوگل در تشخیص آدرس شما و نشان دادن آن به الگوریتم کبوتر کمک می‌کند.

 

چگونه از الگوریتم کبوتر استفاده کنیم؟

 

ثبت اطلاعات کسب و کار در سایت‌های دایرکتوری محلی

در مورد سایت‌های دایرکتوری کمی پیشتر صحبت کردیم؛ این مدل سایت‌ها دیگر سایت‌های موجود در اینترنت را بر اساس زمینه فعالیت دسته‌بندی می‌کنند و اغلب در صدر نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند و با معرفی سایت شما، موجب افزایش ترافیک می‌شوند.

ثبت سایت در سایت‌های دایرکتوری به شما در دریافت نرخ بازدید بیشتر کمک می‌کند و کسب وکار شما را بیشتر از قبل در معرض دید مخاطبینتان قرار می‌دهد. همچنین این کار به سئو سایت کمک بسیاری می‌کند و در دریافت تاثیر سایر الگوریتم‌های گوگل نیز موثر است.

 

تمرکز بر روی سئو محلی و محتوای محلی

الگوریتم کبوتر بر پایه جستجوی محلی ساخته شده است و به همین دلیل تمرکز شما به عنوان صاحب سایت بر روی سئو محلی به منظور دریافت توجه این الگوریتم گوگل امری واضح است. تلاش کنید در بهینه سازی کلمات کلیدی از نام مکان‌ها بیشتر استفاده کنید، به خصوص اگر کسب و کارتان دارای خدمات سیار است، حتما بخشی از تولید محتوا را به معرفی مناطق فعالیت خود اختصاص دهید.

محتوای تولید شده در مورد مکان‌ها می‌تواند در قالب عکس و ویدیو نیز باشد، چرا که با این کار الگوریتم کبوتر شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی در آن منطقه شناسایی می‌کند ودر نمایش نتایج سایت شما را به دیگر سایت‌ها ارجحیت می‌دهد.

همچنین در کنار اینگونه فعالیت‌ها بهتر است از سایر اقدامات سئو مانند بک‌لینک گرفتن، لینک‌سازی داخلی، تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت و سایر اقدامات مشابه غافل نشوید چرا که به سئو ارگانیک سایت شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

تشویق مخاطبان به نظردهی

اگر یکبار سرچ محلی انجام داده باشید، حتما بخش نظرات کاربران را در نمایش نتایج مختلف دیده‌اید. این نظرات به دریافت ورودی سایت کمک بسیاری می‌کند ودر واقع هرچه میزان نظرات ثبت شده کاربران برای سایت شما بیشتر باشد، اعتبار بیشتری نیز نصیب کسب و کارتان نیز خواهد شد.

 

چگونه از الگوریتم کبوتر استفاده کنیم؟

 

چه وبسایت‌هایی بیشترین سود را از الگوریتم کبوتر گوگل می‌برند؟

هامنطور که گفتیم توجه به الگوریتم کبوتر برای بسیاری از سایت‌های خدماتی مانند رستوران، کافی شاپ، آرایشگاه و فروشگاه‌های مختلف امری واجب است. این الگوریتم گوگل نه تنها مانند سایر الگوریتم‌ها جریمه‌ای برای سایت‌ها رد پی نداشت، بلکه موجب رونق کردن کسب و کارهای مختلف نیز شد.

تنها شما کافیست در دیدرس این کبوتر قرار بگیرید تا در کئتاه‌ترین زمان در نتایج سرچ محلی دیده شوید. البته این موضوع منوط به این است که کسب و کار شما علاوه بر سئو فعال سایت، دارای یک مکان فیزیکی در نقطه‌ای شهر نیز باشد.

به طور کل کسب وکارهایی که بیشترین سود را از الگوریتم کبوتر بردند، شامل موارد زیر هستند:

  • خدمات فروشگاهی (فروش لباس، لوازم آرایشی، مواد غذایی و…)
  • خدمات هتل‌داری و سکونتی
  • خدمات غذایی (رستوران و کافی شاپ)
  • خدمات آموزشی (مدارس، آموزشگاه‌های زبان و غیره)
  • خدمات رفاهی (استخر، باشگاه‌های ورزشی و تفریحی)
  • خدمات حمل و نقل (شرکت‌های حمل بار و اثاثیه)
  • خدمات پزشکی و مطب‌ها

 

الگوریتم کبوتر گوگل

 

حرف آخر

در این مطلب به توضیح الگوریتم کبوتر پرداختیم و بیان کردیم که این الگوریتم گوگل چگونه به کسب وکارهایی که عمدتا فعالیت‌های خدماتی دارند در بالا رفتن نرخ بازدید سایت‌هایشان کمک می‌کند. این الگوریتم بی آزار و سودده به راحتی قبال اجراست و تنها کافیست با رعایت چند نکته فنی و بواسطه آن در صدر لیست نتایج جستجوی محلی گوگل قرار گرفت.

تیم هیراوب نیز در این راه در کنار شماست تا با ارائه مشاوره و خدمات به سایت شما در رسیدن به این هدف با توجه به معیارهای مورد نیاز الگوریتم کبوتر کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *