در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در این مقاله میخوانید

گوگل از حدود بیست سال پیش تا به اکنون قوانین مختلفی را در جهت رعایت اصول بهینه‌ سازی سایت در نظر گرفته است تا با استفاده از آن‌ها بتواند رفتار سایت‌ها را در فضای وب کنترل کند. مجموعه قوانینی که این مرورگر ابداع کرده است، تحت عنوان الگوریتم های گوگل شناخته می‌شود که هر کدام به منظور‌های مختلف به وجود آمده‌اند.

در طی سالها، گوگل الگوریتم‌های مختلفی را ارائه کرده است اما یکی از مهم‌ترین‌ها الگوریتم پاندا نام دارد. این الگوریتم با هدف نظارت بر کیفیت محتوای تولید شده در سایت‌های مختلف طراحی شده و به همین منظور تاثیر بسیاری بر روی جایگاه و رتبه سایت‌ها در سرچ گوگل دارد.

الگوریتم پاندا به کاربران گوگل کمک می‌کند در پاسخ به سرچ خود در این مرورگر جواب‌های بهتری دریافت کنند و دیگری نیازی به جستجوهای طولانی برای یافتن پاسخ سوال خود نداشته باشند. حال در این بین سایت‌هایی که از محتوای بی کیفیت و تکراری استفاده می‌کنند، توسط این الگوریتم شناسایی شده و با تنزل جایگاه دیگر در نتیجه سرچ گوگل به کاربران نمایش داده نخواهند شد.

در این مقاله از سایت هیراوب تلاش کرده‌ایم شما را با نحوه کار الگوریتم پاندا، فاکتورهای تاثیرگذار و رفع پنالتی این الگوریتم بیشتر آشنا کنیم؛ بنابراین اگر به فکر بهبود رتبه سایت تان هستید و نمی‌خواهید که گوگل شما را به عنوان متخلف شناسایی کند در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

الگوریتم پاندا چیست؟

در اینترنت هر نوع محتوایی که تصورش را کنید، پیدا می‌شود. از محتواهای ارزشمند و پاسخگو تا محتواهایی که که خواندن آن‌ها تنها وقت تلف کردن است. گوگل قبل از ارائه الگوریتم پاندا به دنبال راه‌حلی برای دسته‌بندی محتواهای منتشر شده در سایت‌های مختلف بود و در آخر به این نتیجه رسید که با ارائه یک الگوریتم جدید محتواهای خوب را در صدر لیست ننایج نشان دهد و محتواهای بد را علاوه بر محکوم کردن به جایگاه‌های انتهایی لیست با جریمه‌های مختلف تنبیه کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که الگوریتم پاندا با هدف جلوگیری از نشر و گسترش محتوای نامطلوب و ضعیف در سایت‌های مختلف ساخته شد. رضایت کاربر مهم‌ترین هدف و الویت اول گوگل است و این شرکت برای از دست ندادن رضایت کاربران، اهمیت الگوریتم پاندا را به صاحبان سایت‌ها با دریافت جریمه به خوبی نشان داد.

این الگوریتم گوگل در سالهای متمادی باعث شد تا کیفیت محتوا در فضای وب تغییرات مثبت فراوانی کند و تولیدکنندگان محتوا، مطالبی درخور و کاربرپسند و در عین حال مفید را برای مخاطبان خود تهیه کنند. در این بازی برد برد، گوگل نیز رضایت کاربران خود را به دست آورد و با طبقه‌بندی نتایج بر اساس کیفیت محتوای وب‌سایت‌ها موجب ترقی سایت‌های حرفه‌ای شد.

امروزه تولید محتوای متنی باکیفیت که توانایی برطرف کردن نیاز مخاطب را نیز داشته باشد به ارزشی اساسی برای گوگل تبدیل شده و الگوریتم پاندا به عنوان ناظر آن همچنان از سال 2011 تا به اکنون با آپدیت‌های مختلف فعال است.

 

الگوریتم پاندا چیست؟

 

خط قرمزهای الگوریتم پاندا چیست؟

در صورتی که الگوریتم پاندا تشخیص دهد محتوای سایت شما تکراری، فقا کیفیت و بی هدف است، سریعا در در خط قرمز آن قرار می‌گیرید و با جریمه‌هایی از طرف گوگل روبرو می‌شوید. برای آن که با چنین مشکلی مواجه نشوید در ادامه چندین مورد مهمی که این الگوریتم گوگل بر روی آن‌ها حساسیت دارد را به شما معرفی می‌کنیم تا با انجام ندادن آن‌ها سایت خود را به خطر نیاندازید.

 

  • محتوای کوتاه وکم حجم

منظور از محتوای کوتاه، محتوایی است که در مجموع از چند جمله و نهایتا یک یا دو پاراگراف تشکیل شده است. چنین محتوایی هیچ گاه نمی‌تواند موفقیتی را برای سایت به دست بیاورد و اطلاعات خاصی نیز به مخاطب خود منتقل کند.

توجه داشته باشیم که در این فاکتور منظور ما از محتوای کوتاه، محتوایی است که در قالب وبلاگ منتشر می‌شود نه محتواهایی که در توضیح محصولات و در صفحات لندینگ وجود دارند.

 

  • محتوای تکراری وکپی شده

پر واضح است که محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر هیچ کمکی به بهینه سازی سایت نمی‌کند و حتی پیشرفت آن را با مشکل نیز روبرو خواهد کرد. البته مشکل کپی شدن محتوا ممکن است مبدا داخلی نیز داشته باشد، به این معنا که یک محتوای شاخص در سایت خودتان در چندین صفحه با آدرس‌های مختلف منتشر شده باشد. چنین حالتی نیز جزو خط قرمزهای الگوریتم پاندا است و سبب سلب اعتماد گوگل خواهد شد.

 

  • محتوای بی‌کیفیت

کیفیت محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد اما اصلی‌ترین عامل در تعیین آن ارائه مطالب مفید و پاسخگو به مخاطب است. مطلبی که چیزی برای گفتن نداشته باشد، مطلبی با کیفیت پایین محسوب می‌شود که از نظر الگوریتم پاندا هم فاقد توجه است.

 

الگوریتم پاندا چیست؟

 

  • عدم اعتبار محتوا

اگر مطلبی در سایتی منتشر شود که محتوای آن قابل اعتماد نباشد و طبق حقیقت تهیه نشده باشد، جزو خط قرمزهای الگوریتم پاندا قرار می‌گیرد.

 

  • مزرعه محتوا

مزارع محتوا شامل صفحاتی هستند که محتوایی باکیفیت پایین ارائه می‌دهند و اغلب محتواهای آن‌ها از وب‌سایت‌های دیگر جمع‌آوری می‌شوند. در این نوع وبسایت‌ها با استخدام نویسنده‌هایی با دستمزد کم، محتواهایی  بی کیفیت تولید می‌شوند که هیچ توانی برای جذب مخاطب ندارد و تنها هدف آن‌ها کشاندن مخاطب به صفحه مورد نظر با استفاده از کلمه کلیدی جستجو شده است.

 

  • تعداد بالای تبلیغات سایت

قرار دادن تبلیغات در سایت مانعی از نظر گوگل ندارد؛ اما قرارددادن حجم بالایی از تبیغات به گونه‌ای که مخاطب را فراری دهد،مشکل‌زا است. جذب نشدن مخاطب خط قرمز الگوریتم پاندا است و در نتیجه تبلیغات بالا هم یکی از راه‌های از دست دادن مخاطب شناخته می‌شود.

 

الگوریتم پاندا چیست؟

 

  • محتوای تولید شده توسط کاربر با کیفیت پایین

بسیاری از سایت‌ها امکان انتشار پست‌های وبلاگ مهمان را دارند. این پست‌ها اغلب ارزش محتوایی ندارد و تنها به منظور پر کردن صفحه از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

  • محتوای نامربوط نسبت به عبارت سرچ شده

تا به حال حتما برای شما هم پیش آمده که در جستجوی یک عبارت با لینکی روبرو شده‌اید که عنوان آن با نتیجه دلخواه شما تطابق دارد اما پس از باز کردن صفحه با محتوایی بی ربط روبرو می‌شود؛ چنین کاری سایت را توسط الگوریتم پاندا جریمه می‌کند و علاوه بر آن موجب بالا رفتن نرخ پرش کاربران از سایت و در نتیجه افت سئو سایت می‌شود.

 

  • بهینه‌سازی بیش از حد

کیورد استافینگ یا تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در مقاله نیز عملکردی اشتباه و برخلاف قوانین الگوریتم پاندا است. محتوایی که به درستی بهینه شده باشد در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد و لازم نیست با بهینه سازی کلمات کلیدی به شکلی بیش از حد تلاشی بیهوده کنید.

 

الگوریتم پاندا

 

چگونه بفهمیم توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌ایم؟

یکی از رایج‌ترین جریمه‌های گوگل، جریمه‌های مربوط به الگوریتم پاندا است. هر چند که در چند سال اخیر و با ورود الگوریتم‌های جدید اثر پاندا کمتر از گذشته شده است، اما همچنان این الگوریتم گوگل می‌تواند باعث پنالتی شدن سایت شما شود.

با توجه به صحبت‌هایی که تا به این جا داشتیم، اصلی‌ترین دلیل جریمه توسط پاندا، محتوای بد است. این الگوریتم به سرعت و با دقت تمامی محتواهای سایت شما را بررسی میکند و در صورت عبور از قوانین، جریمه‌هایی را برایتان در نظر می‌گیرد.

تشخیص این جریمه‌ها نیز کار چندان دشواری نیست؛ افت ناگهانی میزان بازدید یا کم شدن رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج سرچ نخستین نشانه‌های این موضوع است. البته این دو اتفاق در نتیجه تخطی از الگوریتم‌های دیگر نیز می‌تواند رخ دهد، بنابراین بهتر است قبل از مقصر جلوه نشان دادن پاندا بررسی‌های بیشتری در این باره داشت.

به طور مثال جریمه پاندا بر روی تمامی سایت تاثیر می‌گذارد و حتی اگر یک صفحه از سایت قوانین را دور زده باشد، الگوریتم پاندا کل سایت را به دردسر می‌اندازد. به این نوع جریمه Site-Wide گفته می‌شود و در نتیجه آن اتفاقاتی مانند کاهش تدریجی و شدید ترافک سایت تا رسیدن به یک روند ثابت یا بروز مشکل رنکینگ در تمامی صفحات رخ خواهد داد.

 

الگوریتم پاندا

 

روش‌های رفع جریمه الگوریتم پاندا چیست؟

اگر دچار ضربات ویرانگر پاندا شده‌اید و به دنبال راهی برای حل آن هستید، باید بدانید راهی طولانی را در پیش دارید. اما قبل از هر چیز بایستی از ارزیابی گوگل نسبت به سایت خودتان مطلع شوید تا با توجه به نتایج آن ارزیابی اقدامات لازم را انجام دهید.

به صورت کلی بهتر است بیشتر از قبل به محتوای سایت خود اهمیت دهید و دست از راه‌های میانبر برای تولید محتوا بکشید. سعی کنید برای مخاطبان خود ارزش بیشتری قائل شوید و با تولید محتوای موثر آنان را نیز از تلاش خود متشکر کنید.

گاهی سایت شما با مشکلات عمیق‌تری مانند ویرایش هدر و فوتر سایت روبرو شده است که نیاز به فعالیت‌های بیشتری برای رفع جریمه دارد؛ اما اگر در بررسی‌های خود تنها ایراد را در مطالب وبلاگ پیدا کردید، سعی کنید با حذف یا بازنگری محتوای تکراری و بی کیفیت مسیری نو را برای سایت خود آغاز کنید.

تبلیغات زیاد را حذف کنید، محتوای صفحات را یک به یک بازبینی کنید، قسمت‌های کپی را تغییر دهید و دسته بندی و تگ ها را نیز بررسی کنید. پس از ویرایش و به روزرسانی سایت‌تان به Googlebot زمان کافی بدهید به ارزیابی دوباره سایت‌تان بپردازد. در صورتی که توانسته باشید جریمه پاندا را برطرف کنید، پس از 48 ساعت شاهد افزایش ترافیک وب‌سایت خود خواهید بود.

 

روش‌های رفع جریمه الگوریتم پاندا چیست؟

 

حرف آخر

در این مقاله به بررسی الگوریتم پاندا پرداختیم و توضیح دادیم که این الگوریتم چرا طراحی شد و چه نقشی در پیشبرد سایت و سئو آن دارد. پاندا مسئول مبارزه با محتواهای بی‌کیفیتی است که قصد گول زدن مخاطب را دارند و هیچ پاسخی در جواب سوال‌ها نمی‌دهد.

در صورتی که ‌سایتی قوانین مورد نظر الگوریتم پاندا را در تولید و انتشار محتوا رعایت نکند، دچار جریمه یا پنالتی خواهید شد که رفع آن نیازمند تخصص و دانش فنی در این زمینه است. اما اگر از روش‌های اصولی و درست برای تولید محتوا استفاده می‌کنید، هیچ ترسی بابت این الگوریتم نداشته باشید.

تیم هیراوب نیز در این مسیر در کنار شماست تا با پشتیانی سایت شما و انجام خدمات حرفه‌ای سئو، پیشرفت سایت شما را تضمین کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *