در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟

در این مقاله میخوانید

اگر یک دهه به عقب برگردیم با گوگلی روبرو می‌شویم که به هیچ عنوان موفقیت امروز خود را به عنوان یک موتور جستجوگر ندارد. گوگل تنها در حدود یک دهه است که توانسته رقیب‌های دیرین خود را از دور خارج کند و مرورگر خود را به اولین انتخاب افراد برای وب‌گردی تعیین کند.

تحول گوگل تا حد زیادی مدیون الگوریتم‌های مختلف آن است که با هدف ارائه نتایج بهتر به کاربر و رتبه‌بندی اصولی سایت‌ها شکل گرفت. به طور مثال اگر شما در سال 2012 در گوگل عبارت رستوران را جستجو می‌کردید با انبوهی از سایت‌های بی‌کیفیت روبرو می‌شدید.

آن زمان گوگل اهمیت کلمات کلیدی و کیفیت محتوا را جدی نمی‌گرفت و با ارائه اولین الگوریتم خود یعنی الگوریتم پاندا متوجه این موضوع شد. به مرور و در سال‌های بعد به تعداد الگوریتم‌های گوگل اضافه شد و در همین میان بود که رضایت کاربران و تجربه آن‌ها از جستجو در این مرورگر نیز بهبود یافت.

الگوریتم مرغ مگس خوار درست از آن دسته الگوریتم‌هایی بود که برای نجات کاربران از دل سایت‌های اسپم و محتوای بی‌کیفیت ساخته شد. این الگوریتم گوگل با بررسی عبارت جستجو شده و درک آن تلاش می‌کند تا بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد.

پس از ارائه این الگوریتم اهمیت بهینه سازی کلمات کلیدی و نقش آن در سئو سایت بیش از پیش شد؛ چرا که الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر اجازه استفاده بیش ‌از اندازه از کلمات کلیدی را محتوا به منظور فریب کاربر و گوگل را نمی‌داد.

در ادامه این مقاله از سایت هیراوب با معرفی دقیق‌تر الگوریتم مرغ مگس خوار، تاثیرات آن را نیز بر روی سئو سایت بیان خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل افزایش دهید.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم مرغ مگس خوار اولین الگوریتم گوگل نبود که بر روی عبارات سرچ شده کاربران و ارائه نتیجه بهتر تمرکز کرده است؛ اما کاربردی‌ترین و اصلی‌ترین الگوریتم در این زمینه است. گوگل پس از آن که متوجه اشتباهات خود در این زمینه شد و فهمید که ارتباط میان کلمات کلیدی و معنای آن‌ها مهم‌تر از استفاده مکرر در تولید محتوا است، الگوریتم مرغ مگس خوار را ارائه کرد.

مرغ مگس خوار پرنده‌ای دقیق و سریع است که در کسری از ثانیه شکار خود را پیدا می‌کند، گوگل نیز سعی داشت با الهام از این پرنده، الگوریتم جدید خود را با هدف ارائه نتایج مناسب در کمترین زمان به کاربر، طراحی کند.

در واقع هدف گوگل از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعی‌تر و دقیق‌تری را به کاربران خود نمایش دهد و هم شرایطی را ایجاد کند که صاحبان سایت‌های مختلف به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه بیشتری داشته باشند.

به طور مثال اگر همین حالا عبارت روش پخت فسنجان را در گوگل سرچ کنید، دقیق‌ترین و کامل‌ترین رسپی‌های پخت این غذا در ابتدای لیست نتایج به شما نشان داده می‌شود و دیگر لازم نیست وقت بگذارید و با جستجو در بین سایت‌های مختلف بهترین محتوا را با این کلمه کلیدی پیدا کنید.

بنابراین کاربرد اصلی این الگوریتم گوگل در ارائه مناسب‌ترین نتیجه از طریق بهینه سازی کلمات کلیدی است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالا کلمات کلیدی جستجو شده را بررسی می‌کند و به سایت‌هایی که از این کلمات استفاده درست کرده‌اند، اعتبار و جایگاه داده و در مقابل صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه می‌کند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

روش کار الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه است؟

تا به این جا متوجه شدیم که الگوریتم مرغ مگس خوار وظیفه دارد جستجوی کاربر را درک کند و سایت شما را نه بر اساس حجم کلمات کلیدی بلکه بر اساس معنا، مفهوم و کیفیت محتوایتان تحلیل کند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است چگونه این کار را می‌کند؟ چگونه این مرغ مگس خوار گوگل متوجه خواسته و منظور ما از عبارت سرچ شده می‌شود و بر چه اساسی سایت‌ها و صفحات مختلف را به ما نشان می‌دهد؟

گوگل پس از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر تنها یک موتور جستجو نیست بلکه تبدیل به یک موتور پاسخگو شده است که موفق شده متن را استنباط و تفسیر کند تا نتیجه قابل توجهی بدست آورد؛ حتی اگر عبارت سرچ شده مبهم و خالی از مفهوم باشد.

روش کار این الگوریتم برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای با کمک دو بازوی قدتمند خود یعنی گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی است که در ادامه عملکرد آن‌ها را شرح می‌دهیم.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

جستجوی معنایی

یکی از معیارهای تاثیرگذار بر روی عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار، جستجوی معنایی است. این مفهوم بدان معنی است که دیگر گوگل برای نمایش نتایج به کلمه کلیدی اکتفا نمی‌کند و بیشتر به دنبال معنا و مفهوم در بین صفحات مختلف می‌گردد.

درک نیت و خواسته کاربر مهم‌ترین اصل در این مفهوم است که این الگوریتم با بررسی اطلاعات شما چنین کاری را انجام می‌دهد. گوگل می‌تواند سابقه سرچ‌های شما را ذخیره کند و با دسترسی به اطلاعات مربوط به جستجوهای قبلی، محل زندگی و اطلاعات دیگر نتیجه‌ای را به شما نشان بدهد که دنبال آن می‌گردید.

همچنین عوامل دیگری در که در روند کار الگوریتم مرغ مگس خوار و در جستجوی معنایی به آن کمک می‌کند، شامل مواردی مانند محل و مکان جغرافیایی کاربر، کلمات استفاده شده در جمله سرچ شده، شباهت معنایی کلمات و املای آن‌ها است.

در توضیح بیشتر مثلا اگر شما در طول یه بازه زمانی چندین بار مطالب مربوط به روش پخت غذاهای ایرانی را جستجو کنید، خواهید دید که گوگل در جستجوهای بعدی مطالب مرتبط به این حوزه را به شما پیشنهاد می‌کند که این کار توسط جستجوی معنایی انجام می‌شود.

 

گراف دانش گوگل

نمودار دانش یا همان گراف گوگل همانند یک دانشنامه است که گوگل با استفاده از آن اطلاعات را از سراسر اینترنت جمع‌آوری می‌کند و به کاربر نیز محتواهایی مرتبط و دقیق را نمایش می‌دهد. در واقع شما با جستجوی یک عبارت تنها به یک جواب مشخص در مورد سوالتان نخواهید رسید، بلکه متوجه جوانب مختلفی از پرسش خود خواهید شد.

در واقع شما به کمک گراف گوگل اطلاعات تکمیلی عبارت جستجو شده را نیز دریافت می‌کنید و پاسخی فراتر از یک جواب ساده می‌گیرید. این موضوع در پیوند با جستجوی معنایی است، چرا که این مفهوم باعث شد تمرکز گوگل در جواب دادن نتایج جستجو از یک کلمه به معنا و مفهوم تغییر پیدا کند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

بهبود سئوی سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار

با توضیحاتی که تا به این جا در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار داده‌ایم، حتما متوجه تاثیر شگرف آن بر روی بهینه سازی سایت و تولید محتوای با کیفیت و موثر شده‌اید. وقتی الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی شده بود، بسیاری از افراد تصور می‌کردند که این موضوع به معنای از بین رفتن کلمات کلیدی است؛ در حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند و تنها ماهیت استفاده از آن‌ها تغییر کرده است.

پرسشی که در اینجا برای بسیاری پیش آمد این بود که پس از ارائه این الگوریتم گوگل نحوه تولید محتوا چه تغییرکرده است و چگونه می‌توانیم به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار سئوی سایت خود را بهبود دهیم؟ در ادامه چندین روش موثر در این رابطه را بیان کرده‌ایم.

 

استفاده از کلمات کلیدی متنوع

دیگر دوره پر کردن متن با یک کلمات کلیدی مشخص تمام شده و در این دوره جدید بایستی محتوایی با کلمات کلیدی متنوع تولید کرد. به این صورت که علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی اصلی از هم خانواده‌های آن و سایر کلمات مترادف نیز بهتر است در متن به کار برود.

 

استفاده از نشانه‌گذاری استاندارد

اسکیما یا همان نشانه‌گذاری استاندارد نقش مهم در سئو سایت دارد چرا که به سایت شما کمک می‌کند تا گوگل آن را سریع‌تر و راحت‌تر شناسایی کند. در حقیقت، اسکیما نشانه‌هایی هستند که در سایت‌ها قرار می‌گیرند تا کار موتورهای جستجو راحت‌تر شود.

 

کاهش نرخ پرش

bounce rate یا نرخ پرش نیز یکی از فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت است که افزایش آن نشان دهنده کاهش ترافیک سایت و خروج سریع کاربران از سایت شما است. الگوریتم مرغ مگس خوار بسیار بر روی این موضوع حساس است، پس بهتر است با تولید محتوای مفید و درگیر کردن کاربر با سایت خود، نرخ پرش خود را کاهش دهید.

 

بهینه سازی کلمات کلیدی

همانطور که گفتیم با ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار اهمیت کلمات کلیدی از بین نمی‌رود بلکه مفهوم آن تغییر می‌کند. با بهینه سازی کلمات کلیدی و استفاده درست از انکرتکست‌ها می‌توانید معجزه آن را در محتوای خود حتی با وجود این الگوریتم گوگل ببینید. انکرتکست‌های شما بایستی با محتوای کلی همخوانی داشته باشد و به هیچ وجه آن را در متن تکرار نکنید.

 

ارائه محتوا متنوع و خلاقانه

و در آخر مهم‌ترین کار برای استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار برای بهبود سئو سایت، تولید محتوای مفید، هدفمند و معنادار است. حجم کلی محتوای چندان اهمیتی ندارد، بنابراین تلاش کنید به جای تولید یک محتوای طولانی و خسته‌کننده، مطلبی مفید و موثر را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

بهتر است برای انتقال بهتر اطلاعات در محتوای خود از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت نیز استفاده کنید تا به درک مفهوم عنوان مقاله خود به گوگل و کاربران کمک بیشتری کنید.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird آشنا کنیم؛ در ادامه متوجه شدیم که هدف این الگوریتم گوگل تولید محتوای باکیفیت و جلب رضایت کاربر است که موجب تحول عظیمی در ارائه نتایج مطلوب به کاربران شده است.

مرغ مگس خوار راهنمای سایت شماست و جریمه‌ای در پی ندارد. با رعایت فاکتورهای مختلف آن می‌توان از طریق تولید محتوای موثر به سادگی رتبه‌های گوگل را یکی پس از دیگری طی کرد و به بالاترین جایگاه رسید.

رعایت اصول سئو و تولید محتوای باکیفیت در این امر نقش مهمی دارد؛ از این رو اگر به دنبال دریافت خدمات حرفه‌ای سئو برای پیشرفت سایت خود هستید با تیم هیراوب تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *