در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

هاست چیست

هاست چیست؟ + معرفی انواع هاست به زبان ساده

در این مقاله میخوانید

راه‌اندازی سایت در نگاه اول شاید کار ساده‌ای به نظر برسد اما به پیشنیازهای مختلفی احتیاج دارد؛ یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از طراحی سایت بایستی انجام شود، خرید هاست و دامنه است.

دامنه در واقع همان آدرسی است که به منظور ورود به سایت، در قسمت نوار جستجو تایپ می‌کنیم؛ هاست نیز فضایی است که به شما اجازه انتشار داده‌های مختلف را در وبسایت می‌دهد. شاید این تعریف از هاست کمی گیج‌کننده باشد؛ به همین خاطر در این مطلب از سایت هیراوب، توضیحاتی مختصر اما جامع در مورد نحوه عملکرد هاست، وظایف و انواع مختلف آن را بیان کرده‌ایم.

 

هاست چیست و چه کاری انجام میدهد؟

تصور کنید برای ذخیره کردن اطلاعات خود در جایی قابل دسترس، به یک فلش یا کارت حافظه احتیاج دارید. حال در این شرایط با توجه به حجم داده‌های یک فلش خریداری کرده و سپس تمامی اطلاعات را به آن منتقل می‌کنید.

هاست نیز دقیقا همانند همان فلش عمل می‌کند؛ فضایی برای ذخیره و نمایش اطلاعات، با حجمی مشخص و قیمتی معین که ممکن است هر فروشنده‌ای آن را با هزینه‌ای متفاوت از دیگران به شما بفروشد.

 در تعریفی فنی‌تر، هاست یا میزبانی وب، فضا و حافظه‌ای مشخص از یک سرور هست که سایت و تمام محتوای آن را مانند متن‌ها، تصاویر، اطلاعات، فایل‌ها و کدها را در آن ذخیره می‌کند و پس از پردازش‌های فنی به کابران سایت نمایش می‌دهد.

 

هاست چیست

 

تا به اینجای کار تقریبا با مفهوم هاست آشنا شدیم، در ادامه مطلب بهتر است کمی در مورد نحوه عملکرد آن نیز صحبت کنیم. در مثالی که زدیم؛ هاست را به یک فلش برای ذخیره و نمایش اطلاعات تشبیه کردیم. حال تصورکنید فلشی که در اختیار شما قرار دارد، به صورت اجاره‌ای در مدت زمان مشخصی اطلاعات را برای شما نگه می‌دارد و پس از گذر زمان تعیین شده دیگر کارکردی ندارد.

در واقع این مثال برای توضیح موضوع اجاره‌ای بودن هاست است. به طور کل هاست در تمامی کشورها به صورت اجاره‌ای به موسسان سایت‌ها تعلق میگیرد؛ مگر در شرایطی که صاحب یک برند به صورت کلی یک سرور اختصاصی را خریداری کند. در غیر این صورت برای استفاده از خدمات هاست سایت بایستی طبق قرارداد‌هایی به صورت سه ماهه، شش ماهه و یکساله هزینه اجاره هاست را پرداخت کرد.

عملکرد هاست خریداری شده به این گونه است که با اتصال به یک سرور اشتراکی، تعداد زیادی وبسایت همانند شما داده‌هایی را در آن سرور قرار داده و از این طریق در سایت خود نمایش می‌دهند. سرورها دقیقا مثل یک ابر کامپیوتر هستند که فعالیتی 24 ساعته دارند و به منظور حفظ اطلاعات ثبت شده در مکانی به نام دیتا سنتر نگهداری میشوند.

بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هاست یک بخش کوچکی از یک سرور بزرگ است.

 

هاست چیست

 

لازم به ذکر است که برای خرید هاست باید به حجم و اندازه اطلاعاتی که می‌خواهید در سایت قرار دهید، توجه داشته باشید؛ زیرا که همانند همان فلشی که مثال زدیم، هاست نیز با توجه به حجمی که دارد، اطلاعات را ذخیره می‌کند و بیشتر از حجم خود قابلیت ذخیره نخواهد داشت.

.به همین دلیل است که اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، پلن‌های مختلفی از میزبانی را به مخاطبین خود پیشنهاد میدهند تا بتوانند به بهترین شکل پاسخگو نیاز مشتریان خود باشند.

شاید برایتان سوال شده باشد که هاست چگونه به دامین متصل می‌شود؛ در این جا است که با مفهوم DNS آشنا می‌شوید. روال کار DNS به شرح زیر است.

  1. انتقال آدرس سایت از مرورگر
  2. ترجمه آن به زبان ماشین‌ها
  3. ارسال به سمت هاست
  4. اتصال DNS به هاست از طریق name server

حال که با هاست و عملکرد آن آشنا شدید، اگر در جستجوی خرید هاست مناسب برای تکمیل سایت خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با انواع هاست نیز آشنا شوید تا نگاهی جامع‌تر به این بخش از فرآیند طراحی سایت داشته باشید.

 

ویژگی های هاست خوب

 

معرفی انواع هاست

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در ایران خدمات فروش هاست را به مشتریان ارائه میدهند و هر کدام نیز قیمت‌ها و پلن‌های متفاوتی نسبت به هم دیگر دارند. با توجه به تنوع پلن‌های ارئه دهنده خدمات هاست، بهتر است قبل از خرید با انواع هاست و ویژگی‌های هر کدام بیشتر آشنا شوید.

 در این بخش از مطلب انواع مختلف هاست رو از نظر ساختار بررسی خواهیم کرد و کاربری هر کدام رو برای هر نوع سایت نام می‌بریم.

 

هاست اشتراکی

ارزان‌ترین نوع هاست که بیشترین نرخ خرید را در بین سایت‌های تازه کار با حجم اطلاعات کم دارد، هاست اشتراکی است. دلیل قیمت کم این هاست به خاطر مشترک بودن منابع سرور مثل فضای دیسک، CPU و حافظه و البته هزینه آن بین چندین سایت مختلف است.

هاست اشتراکی به این جهت برای تازه کارها مناسب است، زیرا راه‌اندازی آن آسان است و مهارت خاصی برای اجرا نیاز ندارد. بنابراین اگر یک وبلاگ شخصی دارید یا در سایت فروشگاهی‌ تان قصد دارید محصولات محدودی برای فروش قرار دهید، بهترین هاست برای شما نوع اشتراکی است.

 

انواع هاست اشتراکی

کمی بیشتر در مودر هاست اشتراکی صحبت کنیم؛ اگر چه این نوع هاست ویژگی‌هایی مشترک و محدود نسبت به سایر انواع هاست دارد؛ باز با این حال مورد توجه اکثر طراحان سایت در ایران است. در بین هاست‌های اشتراکی نیز دو نوع هاست اشتراکی وردپرس و هاست اشتراکی لینوکس انواع مختلف آن است که بیشترین درخواست را نیز در این بازار دارد.

 

هاست اشتراکی

 

هاست وردپرس

در سالهای اخیر برای طراحی سایت عمدتا از وردپرس به عنوان سامانه مدیریت محتوا استفاده می‌شود. همین موضوع سبب شده تا خرید هاست وردپرسی نیز آمار بیشتری نسبت به سایر هاست‌های اشتراکی داشته باشد. هاست وردپرس، همانطور که مشخص و واضح است، برای مشتریان و صاحبین سایت های وردپرسی طراحی شده است.

امکانات و دسترسی‌های راحت و کارآمد موجود در این هاست مانند، پشتیبانی وردپرس حرفه ای، سرعت بالاتر، آپدیت های خودکار و پلاگین های بهینه شده همگی در جهت بهبود یک سایت وردپرسی طراحی شده و همین موضوع سبب می‌شود تا صاحبان سایت‌های مختلف نیز تمایل بیشتری به خرید این نوع هاست نشان دهند.

 

هاست لینوکسی

در مقابل هاست لینوکسی نیز طرفداران خود را دارد. هاست این نوع هاست اشتراکی مبتنی‌بر سیستم‌ عامل لینوکس است. در واقع، هاست لینوکس سیستم‌عاملی متن‌باز است که در آن میزبانی وب با استفاده از سرور مبتنی‌ بر لینوکس انجام می‌شود.

دلیل محبوبیت این هاست امنیت بالا، قیمت مناسب، قابلیت استفاده از کنترل پنل‌های قدرتمند و پشتیبانی آن از اکثر زبان های برنامه نویسی است. در واقع این هاست به دلیل کنترل بیشتری که روی سرور ایجاد می‌کنند درنتیجه، امنیت و عملکرد بهتری نیز درمقایسه‌ با سایر هاست‌های اشترکای مانند هاست ویندوز ارائه می‌دهند.

البته امکان استفاده از هاست لینوکسی نیز برای سایت‌های وردپرسی وجود دارد؛ اما مانند هاست وردپرسی دیگر قابلیت‌های شخصی‌سازی شده در جهت با خود وردپرس را ندارد.

 

هاست چیست

 

سرور مجازی

VPS یا همان سرور مجازی در واقع بخشی از یک سرور است که به شکل مجازی به سایت شما اختصاص داده می‌شود و در واقع دسترسی‌تان را بیشتر می‌کند. در این نوع هاست به راحتی می‌توانید سیستم‌عامل دلخواه خود را بر روی سرور مجازی نصب کنید و تنظیمات آن را به حالت سفارشی دربیاورید.

انعطاف‌پذیری بیشتر، مدیریت کامل‌تر روی وبسایت، ارائه IP اختصاصی و اجرای نرم‌افزارهای خاص از مزیت‌های این نوع هاست است. استفاده از VPS در سایت‌های معمولی در ایران چندان رایج نیست و بیشتر از آن برای راه‌اندازی سایت‌های آموزشی برگزارکننده کلاس‌های آنلاین و وبینار، فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و صرافی‌های مرتبط با ارز‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

 

سرور ابری

در این مدل میزبانی، سایت شما از منابع چندین سرور فیزیکی به صورت مشترک استفاده می‌کند و یک سیستم یکپارچه و قدرتمند را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. اگر اطلاعات سایت ارزش بالایی برایتان دارد، جالب است بدایند این نوع هاست یکی از پایدارترین روش‌های میزبانی اطلاعات را دارد و با هر خرابکاری مانند خرابی سرور و سوختن قطعات، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

به غیر از پایداری اطلاعات، امنیت بالا، دسترسی راحت و هزینه کمتر هم از دیگر مزیت‌های این نوع هاست است. بنابراین با چنین توصیفاتی، تمامی سایت‌ها از کسب و کارهای کوچیک تا توسعه دهندگان نرم‌افزار، همگی امکان استفاده از هاست ابری را دارند.

 

سرور ابری

 

چطور بهترین هاست را انتخاب کنیم؟

حال که با انواع هاست آشنا شدید، در ادامه برای اینکه متوجه شوید دقیقا کدام نوع هاست برای سایت شما مناسب است، بایستی در مرحله بعد ویژگی‌های یک هاست خوب رو بدانید و با توجه به این موضوع خرید هاست رو انجام دهید.

 به همین دلیل در ادامه 5 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های یک هاست خوب رو معرفی کرده‌ایم.

  • ظرفیت ذخیره سازی
  • میزان پهنای باند
  • ویژگی های ایمیل
  • تعداد دامنه و زیردامنه
  • مدیریت و پشتیبانی پایگاه داده
  • پشتیبانی از فریم ورک ها و سیستم های مدیریت محتوا
  • سرویس بکاپ و امنیت
  • کیفیت پشتیبانی

 

تاثیر هاست بر روی سایت چگونه است؟

انتخاب هاست درست اهمیت بسیاری دارد و اگر هاست خریداری شده با کاربری، حجم داده‌ها و میزان ورودی سایت مطابقت نداشته باشد، ممکن مشکلات شدیدی را برای سئو سایت ایجاد کند. به طورکلی تاثیر مستقیم هاست بر روی سایت را می‌توان در کیفیت سرعت آن بررسی کرد.

به طور مثال هاست نامناسب سرعت سایت را پایین میاورد و حتی ممکن باعث اختلال در روند کار سایت نیز بشود. همچنین تاثیر هاست روی سئو نیز موضوعی است که به سادگی نمی‌توان از آن عبور کرد. چرا که با پایین آمدن سرعت سایت، نرخ سئو سایت نیز کمتر شده و در ادامه آن نیزمیزان بازدید به راحتی پایین می‌رود.

متاسفانه موضوع تنها به این جا ختم نمیشود! سرعت پایین سایت که به دلیل خرید و نصب هاست نامناسب اتفاق افتاده است؛ تنها نرخ بازدید را کم نخواهد کرد، بلکه یکی از فاکتورهای مهم سئو یعنی نرخ پرش را نیز بیشتر می‌کند .بنابراین بهتر است قبل از خرید هاست با یک متخصص با تجربه در امور طراحی سایت مشورت کنید.

 

تاثیر هاست روی سئو

 

حرف آخر

زمان راه‌اندازی یک سایت ممکن است درگیری‌های مختلفی برایتان رخ بدهد یا به دلیل عدم آگاهی بسیاری از نکات فنی را اشتباهی انجام دهید. در چنین مواقعی بهتر است از یک مختصص حرفه‌ای مشورت گرفته یا با کمی جستجو راه درست پیدا کنید.

خرید هاست نیز از آن دسته کارهای تخصصی است که نیاز به شناخت کامل در مورد اصول طراحی سایت دارد. حال که هاست را به خوبی شناختید با انواع مختلف آن آشنا شدید، به نظرتان خرید کدام یک برای سایت شما مناسب‌تر است؟

 اگر جواب این سوال رو نمیدانید، همین حالا با کارشناس‌های ما در شرکت هیراوب تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره از خدمات تخصصی ما استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *