در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

بک لینک

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

در این مقاله میخوانید

زمانی که از سئو سایت صحبت می‌کنیم، یکی از گرینه‌های پر بحث و مهم در آن بک لینک ها هستند. می‌توان گفت مهم‌ترین اتفاق در روند سئو، شناسایی وبسایت توسط مرورگرها و تخصیص کرال باجت به آن‌ها است.

در شکل‌گیری چنین اتفاقی بک لینک و سئو آف پیج نقش پررنگی را ایفا می‌کند. بک لینک به شما کمک می‌کند پلی میان سایت خود و سایت دیگران ساخته تا از این طریق جایگاهی متفاوت در الگوریتم‌های گوگل کسب کنید و حتی به برندسازی خود کمک کنید.

در ادامه و در این مطلب از سایت هیراوب، بک لینک را به طور کامل توضیح خواهیم داد و نحوه ساخت و عملکرد آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

مفهوم بک لینک به زبان ساده

بک لینک یکی از مفاهیم مهم و کاربردی در حرفه سئو و یا همان بهینه سازی موتور جستجو است. اگر بخواهیم خیلی خودمانی مفهوم بک لینک و کارایی آن را توضیح دهیم؛ تصور کنید که شما به دنبال خرید یک جفت کفش ورزشی هستید اما امکان جستجو در تمامی فروشگاه‌ها را ندارید در این صورت بهترین راه‌حل مراجعه به بورس فروشگاه‌هایی است که این محصول را به صورت انحصاری در معرض فروش قرار می‌دهند.
در واقع شما با اعتمادی که به فروشگاه‌های معتبری که به صورت اختصاصی، کالا مورد نظر شما را به فروش می‌رسانند، تصمیم به خرید می‌گیرید. بک لینک در واقع همان فروشگاه‌های معتبر است که به شما راهنمایی و یا به اصطلاح لید می‌دهد و شما را به سمت خرید کالا هدایت می‌کند.

حال این موضوع را در سطح اینترنت تصور کنید؛ در این فضا بک لینک به شما این امکان را می‌دهد که لینک سایت خود را در سایت‌های دیگر قرار دهید و از این طریق بتوانید جذب مشتری و یا کاربر داشته باشید. در نگاهی دیگر، وقتی یک سایت دیگر ما را معرفی می‌کند و به سایت‌مان لینک می‌دهد، ما یک بک ‌لینک گرفته‌ایم. کاربران از طریق این لینک می‌توانند وارد سایت ما شوند، به همین دلیل به آن لینک ورودی یا inbound link هم گفته می‌شود.

 

بک لینک

 

بک لینک این اهمیت را به گوگل یادآوری می‌کند که کدام سایت‌‌ها نسبت به رقبا خود بهتر هستند. در واقع هرچه تعداد بک ‌لینک‌ها برای یک سایت بیشتر باشد، گوکل آن را به شکل یک رای اعتماد می‌بیند و اعتبار بیشتری به آن سایت می‌دهد؛ زیرا از نظر گوگل سایت لینک داده شده مورد اعتماد بقیه قرار گرفته است و این موضوع همان اهمیت و نقش معجزه وار بک لینک در ارتقا سئو سایت شما است.

 

معجزه بک لینک در سئو سایت

همانطور که در بالاتر گفتیم، زمانی که یک سایت در بخشی از محتوای خود به سایت دیگری اشاره ‌کند در حقیقت به آن سایت دوم بک لینک داده است؛ بک لینکی قابل کلیک و شناسایی برای موتورهای جستجو.

این موضوع از طرف گوگل به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود و زمانی که بک لینک‌های قوی به خصوص از طرف سایت‌های معتبر به شما داده می‌شود این ارزش نیز بالاتر رفته و گوگل شما را به عنوان یک سایت قابل ارزیابی می‌بیند.  این نگاه گوگل کمک می‌کند تا سایت شما در صدر لیست سرچ گوگل قرار بگیرد و از لحاظ سئو نیز قوی‌تر شوید.

در راستای رسیدن به این هدف نیز اهمیت بک لینک‌های با کیفیت و قوی را نباید فراموش کرد! برای دستیابی به لینک‌های قوی در درجه اول باید یک ارتباط محتوایی میان سایت میزبان و سایت شما وجود داشته باشد. همچنین سایت میزبان باید بازدید و جایگاه مناسبی داشته باشد و قدرت دامنه آن نیز بالا  باشد.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که این بک لینک‌ها کجا و چگونه در سایت میزبان قرار می‌گیرد که در ادامه مطلب به توضیح آن می‌پردازیم.

 

سئو

 

رپورتاژ آگهی چیست؟

در مورد مفهوم بک لینک و نقش آن در سئو سایت صحبت کردیم، حال نوبت به توضیح عملکرد و نحوه استفاده از آن رسیده است. سئو آف پیج که به اصطلاح بیشتر به همان بک لینک‌ها مشهور است، دنیای وسیعی دارد؛ اما یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های کاربرد از آن در رپورتاژ آگهی است.

رپوتاژ در واقع متنی در قالب یک گزارش یا خبر است که با هدف اطلاع خوانندگان از خدمات و محصولات سایت هدف نوشته می‌شود. سایت هدف نیز در واقع همان سایتی است که در مطلب رپورتاژ منتشر شده در سایت میزبان به آن بک لینک داده می‌شود.

رپورتاژ آگهی، به عنوان یک برگ برنده در ساختار سئو خارجی شناخته می‌شود و کمک بسیاری در ایجاد جلب اعتماد کاربران، افزایش ورودی سایت، افزایش قدرت سئو سایت، بالا رفتن اعتبار دامنه وب سایت، توجه گوگل از نظر اختصاص بودجه خزش و برندسازی سایت شما خواهد کرد.

 

رپورتاژ آگهی

 

نحوه انتشار رپورتاژ آگهی

تا به این جای مطلب با رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از کاربردهای بک لینک آشنا شدیم. حال چگونه می‌توانی رپورتاژ سایت خود را در دیگر سایت‌ها منتشر کنیم؟ در مرحله اول بایستی با جستجو در گوگل سایت و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات رپورتاژ آگهی را پیدا کرد.

چنین سایت‌هایی به صورت آگهی دریافت رپورتاژ، سایت‌های میزبان را معرفی می‌کنند و شما می‌توانید با بررسی سایت‌های معرفی شده موردی که بیشتر از همه به زمینه کاری شما نزدیک‌تر است و جایگاه مناسبی دارد به عنوان سایت میزبان انتخاب کنید. معمولا بیشتر سایت‌های خبری به دلیل آمار بازدید بالا، گزینه‌های بهتری برای انتشار رپورتاژ هستند.

پس از تعیین سایت میزبان حال نوبت به بررسی شرایط و هزینه‌های می‌رسد. معمولا هر سایت شرایط خاص خود را دارد اما به طور معمول می‌توان در متن رپورتاژ ارائه شده حدودا 5 بک لینک قرار داد.

به عنوان مورد آخر در مورد رپورتاژ آگهی، بهتر است قبل از انتخاب سایت میزبان به نکات زیر توجه کنید:

  • ارتباط موضوعی سایت میزبان با سایت شما

ارتباط موضوعی میان دو سایت برای گوگل اهمیت بسیاری دارد. به طور مثال اگر شما در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنید بهتر است لینک سایت شما نیز در یک سایت گردشگری دیگر قرار بگیرد.

  • اعتبار دامنه سایت میزبان

اعتبار دامنه و یا Domain Authority امتیازی است که قابل محاسبه بوده و در نتایج بک لینک شما نیز تاثیر گذار است. بهتر است سایت لینک دهنده از اعتبار دامنه بالایی برخوردار باشد تا این اعتبار نیز به گونه‌ای بتواند اعتبار لینک شما را نیز تقویت کند.

  • ترافیک سایت میزبان

خیلی ساده اگر سایتی میانگین بازدید کمی داشته باشد بک لینک شما سوخت شده و هیچ اثری بر روی سئو نخواهد داشت. در هنگام انتخاب سایت لینک دهنده توجه داشته باشید که ترافیک سایت و همچنین زمان لود شدن آن در حدی باشد که مخاطبان بیشتری به سمت خود جذب کند.

  • رتبه سایت با توجه به کلید واژه

بک لینک معمولا به یک و نهایتا سه واژه داده می‌شود، بهتر است سایت میزبان لینک شما نیز در نتایج گوگل با توجه به کلیدواژه مورد نظر در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

حال که رپورتاژ و نکات استفاده از آن آشنا شدید، به منظور استفاده بهتر از مزایای آن در بهبود سئو خارجی سایت خود، بهتر است با ویژگی‌های بک لینک خوب نیز آشنا شوید. زیرا تمامی نتیجه یک رپورتاژ وابسته به لینک‌های قرار داده شده در آن است، بنابراین در ادامه مطلب به توضیح انواع بک لینک و نحوه استفاده از آن در رپورتاژ می‌پردازیم.

 

بک لینک

 

بک لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

جالب است بدانید که هر بک لینکی برای گوگل واجد ارزش یکسان نیست و همین موضوع سبب می‌شود که سئو سایت شما در صورت بک لینک دادن از شرایط متغیری برخوردار شود. حال با این شرایط چه نوع بک لینکی به سئو سایت کمک می‌کند؟ یا در متن رپورتاژ بهتر است چه نوع بک لینکی استفاده کرد؟ برای پاسخ این سوال بایستی با مفهوم لینک فالو و نوفالو بیشتر آشنا شد.

 

فالو یا نوفالو بودن بک لینک

زمانی که شما چه در یک رپورتاژ و چه در یک سایت فروم، لینکی از سایت خود را قرار می‌دهید؛ آن لینک به صورت پیشفرض فالو است. این موضوع به این معناست که موتور های جست و جو یا ربات ها این لینک را بررسی میکنند و اعتبار صفحه از طریق این لینک به سایت شما منتقل می‌شود.

پس با این شرایط لینک نوفالو چه فایده‌ای برای سایت دارد؟ فالو بودن بک لینک به این معنا است که در صورت کلیک کردن مخاطب بر روی لینک، وی از سایت میزبان به سایت دیگری که همان سایت شما است، هدایت می‌شود. لینک نوفالو در نتایج گوگل نیز تاثیری ندارد و برای بهبود سئوی سایت‌های خود باید به دنبال گرفتن بک‌ لینک‌های فالو باشید.

در واقع لینک نوفالو در بیشتر کردن تعداد و کیفیت لینک دهی تاثیر دارد و تعادلی میان لینک‌های فالو ایجاد می‌کند که این موضوع یکی از مهم تریم معیار های الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی بودن لینک سازی خارجی است. بنابراین وجود لینک های نوفالو احتمال جریمه شدن توسط گوگل را کاهش میدهد.

 

برندسازی

 

متن بک لینک و یا انکر تکست

یکی دیگر از مفاهیمی که در ساخت هر چه بهتر بک لینک خوب موثر است، انکر تسکت نام دارد. انکر تکست همان واژگان و یا متنی است که برای بک لینک دادن در متن در نظر گرفته‌اید. انتخاب انکر تکست درست نیز در کیفیت و تاثیر بک لینک تاثیر زیادی دارد.

به طورمثال اگر بخواهیم برای یک سایت فروشگاهی با محوریت فروش کفش یک رپورتاژ تهیه کنیم، یکی از انکر تکست‌های خوب در مطلبی با عنوان بهترین کفش‌های زنانه تابستانی می‌تواند عبارت خرید کفش زنانه باشد.

متن بک لینک را به عنوان یک تیتر برای معرفی سایت خود و یا محتوای مورد نظر در سایت خود در نظر بگیرید و سعی کنید از کلمات کلیدی دقیق و قابل تشخیص برای گوگل استفاده کنید.

 

جایگاه بک لینک

بسیاری از متخصصان سئو این عقیده را دارند که هر چه بک لینک شما در سایت میزبان در میان محتوای اصلی صفحه نسبت به بک‌لینک‌های فوتر، ستون‌های کناری و هر بخش دیگر خارج از محتوای اصلی بالاتر قرار گرفته باشد، قوی‌تر عمل می‌کند.

از این جهت در تهیه رپورتاژ یا سایر روش‌های لینک سازی خارجی بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

 

چطور بک لینک بسازیم؟

برای ساخت بک لینک از روش‌های مختلفی می‌توان اقدام کرد. رایج‌ترین روش برای ارجاع دادن بک لینک سایت استفاده از رپورتاژ است که روش انجام آن را نیز بررسی کردیم. این روش هزینه معقولی داشته و بسیار کارآمد است و در برندسازی سایت‌های نوپا نیز تاثیر فراوانی دارد.
اگر به دنبال روش‌های کم خرج‌تر و یا بدون هزینه هستید می‌توانید لینک‌های سایت خود را در قسمت نظرات دیگر سایت‌ها و صفحات اجتماعی، وبلاگ شخصی، انجمن‌های پرسش و پاسخ (فروم‌ها) و یا در سایت‌های دایرکتوری مانند ویرگول و ردیت محتوایی به صورت پست مهمان قرار دهید.

 

سئو

 

حرف آخر

استفاده از بک لینک یکی از روش‌های رایج در سئو خارجی است. بک لینک‌ها نقش مهمی در رتبه سایت در موتورهای جستجو دارند و هرچه تعداد بیشتری بک لینک با کیفیت دریافت کنید شانس بالا رفتن جایگاه سایت در گوگل نیز بیشتر می‌شود.

بالا رفتن رتبه سایت باعث بیشتر شدن ورودی سایت و در نتیجه فروش بیشتر خواهد شد. این موضوع دقیقا اهمیت لینک‌سازی در سئو به خصوص در مبحث بک لینک را نشان می‌دهد. البته به دست آوردن بک لینک از سایت‌های معتبر به راحتی مقدور نیست و نیازمند تخصص و تجربه بالا است.

از این رو اگر برای افزایش ورودی سایت خود و قوی کردن سئو خارجی آن نیاز به مشاوره و خدمات تخصصی دارید، با کلیک بر روی لینک هیراوب می‌توانید از خدمات تخصصی ما استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *