دسته بندی مقاله : سئو, مقالات

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

بررسی الگوریتم جدید گوگل

پس از بررسی  عملکرد الگوریتم پاندا گوگل امروز قصد داریم تا الگوریتم پنگوئن گوگل را با هم بررسی کنیم. الگوریتم پنگوئن گوگل از تاریخ ۲۴ آپریل ۲۰۱۲ (۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱) منتشر شده است.

هدف از این الگوریتم حذف سایت هایی که از روش های ایجاد لینک استفاده می کنند از نتایج گوگل است. بر اساس تخمینی که گوگل ارائه داده است این نسخه جدید بر روی ۳٫۲ درصد سایت های انگلیسی و ۳ درصد سایت ها به زبان های دیگر تاثیر گذاشته است. سایت هایی که بر اثر این نسخه جدید از نتایج جستجو حذف میشوند می توانند از طریق ابزار مدیر سایت گوگل درخواست بازبینی بدهند.

مواردی که باعث میشود سایت ها در الگوریتم پنگوئن گوگل نمره منفی بگیرند عبارتند از: تبادل لینک با سایت های مختلف که دارای لینک خروجی زیاد هستند لینک های خروجی زیاد به سایت های دیگر و ارائه بک لینک به سایت های مختلف ایجاد هر گونه کمپین لینک خلاف و غیر معمول برای افزایش رنک سایت.

ضعف بزرگ الگوریتم پنگوئن گوگل

آیا تا به حال با آدم هایی که برای بالا بردن خود دیگران را خرد میکنند و پائین می کشند برخورد کرده اید؟ بسیاری از انسان های ناتوان از این شیوه برای بالابردن خود استفاده می کنند و سعی می کنند طرف مقابل را خرد کنند تا جایگاه خود را بالا ببرند.

این موضوع چه ارتباطی با الگوریتم پنگوئن گوگل دارد؟

بسیاری از افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند سعی در ایجاد کمپین های لینک برای بالا بردن سایت ها داشتند، حال با آمدن الگوریتم پنگوئن گوگل کسب و کار آنها لطمه شدیدی خورده و نه تنها دیگر نمی توانند کاری برای مشتریان خود انجام دهند بلکه ایجاد لینک توسط آنها باعث اسپم شدن سایت مشتری خواهد شد و کمپین های آنها بی استفاده خواهد ماند.

یک راه حل وجود دارد آن هم استفاده از منطق زیر:

برای اینکه خودت را بالا بکشی دیگران را پایین بکش! اگر یک سایت به عنوان اسپم شناخته شود هر لینک خروجی از آن به معنای اسپم بودن سایت مقصد است. لذا می تواند از این کمپین ها برای اسپم کردن سایت های رقبا استفاده کرد. این موضوع به نظر برخی کارشناسان می تواند بزرگترین ضعف الگوریتم گوگل پنگوئن باشد.

درست است که این الگوریتم باعث می شود دیگر سئو کارها نتوانند سایت های دلخواه خود را ارتقا دهند اما به آنها این اجازه را می دهد تا خارج از محدوده خود عملکرده و بتوانند هر سایتی را که می خواهند پایین بکشند. و این موضوع خیلی خطرناک است.

چون از این پس هر شخصی می تواند سایت های رقبای خود را تحت تاثیر قرارداده و به آن لطمه جبران ناپذیری بزند. به نظر شما آیا گوگل راه حلی برای این موضوع دارد و آن را در دستور خود قرار داده است؟

الگوریتم پنگوئن گوگل و رفتارهای جالب آن

نکته قابل توجه این است که ظاهرا دیگر روش های قدیمی لینک سازی نه تنها تاثیر مثبتی بر نتایج گوگل ندارد بلکه باعث افت سایت هم خواهد شد. به همین جهت بسیاری از افرادی که تنها با استفاده از روش های مبتنی بر لینک رتبه سایت ها ارتقا می دادند دچار مشکل شده اند.

طبق یک نظریه:

تغییر نتایج می تواند به نفع گوگل باشد. زیرا شرکت هایی که قبلا در صدر نتایج قرار گرفته بودند دیگر وضعیت خود را از دست خواهند داد و برای اینکه وضعیت خود را حفظ کنند مجبور خواهند شد به تبلیغات گوگل روی بیاورند. این اتفاق عملا برای شرکت های طراحی سایت ایران افتاده است، در حال حاضر ۵ صفحه اول نتایج گوگل در زمینه طراحی سایتدیگر در نتایج وجود ندارند

و شرکت های نوپا جای آنها را گرفته اند. این موضوع باعث خواهد شد :

شرکت های قبلی به سمت تبلیغ کردن در گوگل سوق داده شوند. شرکت های جدید مزایای سئو را درک کنند و پس از مدتی اگر جابجا شوند آنها هم به سمت تبلیغات گوگل کشانده شوند.

چند رفتار جدید از الگوریتم پنگوئن گوگل

  1. کدهای مخرب هم نمره منفی خواهد داشت.
  2. لینک های مخفی نمره منفی خواهد داشت.
  3. اطلاعات تکراری نمره منفی در این الگوریتم دارد.

الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴

پس از حدود ۲ سال انتظار بالاخره آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل منتشر شد. الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴، در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به طور رسمی توسط گوگل منتشر شد. الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل چه ویژگی هایی دارد؟

۱. جهانی بودن الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴ به طور همزمان برای تمامی کشورها و زبان ها منتشر شده است. این بدین معنی است که همه ی وبسایت ها در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر این الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار می گیرند.

۲. تاثیر گذاری بی‌درنگ الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴

الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴ به صورت بی درنگ بر روی رتبه سایت ها تاثیر می‌گذارد. این به معنای است که هر وقت گوگل سایت مورد نظر و سایت های لینک دهنده به آن را ایندکس کند، به معیارهای الگوریتم پنگوئن ۴ توجه کرده و رتبه سایت ها را در صورت نیاز تغییر می دهد.

۳. رهایی سریع تر از جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴

از آنجایی که تاثیرگذاری این الگوریتم گوگل بر رتبه سایت ها بی درنگ است، اگر سایتی مورد جریمه قرار بگیرد و وبمستر سایت سریعا بک لینک های بی کیفیت را از طریق کنسول جستجو گوگل حذف کند، آنگاه گوگل پس از ایندکس کردن مجدد، آن سایت را از جریمه خارج می کند.

۴. الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴ دیگر ماهیت فیلتری ندارد

الگوریتم پنگوئن گوگل پس از این آپدیت جز هسته اصلی الگوریتم های رتبه بندی گوگل محسوب شده و ماهیت فیلتری بر روی نتایج جستجو ندارد. به همین دلیل از این پس باید پروفایل بک لینک سایت را به طور منظم بررسی کرد.

۵. جزیی بودن جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴

الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴ صفحات خاصی از یک سایت را که بک لینک های اسپمی و بی کیفیت داشته باشند را مورد جریمه قرار می دهد و نه کل سایت را، این کار تشخیص جریمه سایت توسط این الگوریتم را دشوار می کند. چون ممکن است تعداد بازدید برخی از صفحات سایت که ترافیک ورودی خوبی هم دارند، به یکباره افت شدیدی کند.

پنج تکنیک و ترفند برای ارتقاء رتبه سایت ها در چشم پنگوئن گوگل

در ابزار وبمستری گوگل یک درخواست تجدید نظر موسوم به( Reconsideration) ثبت کنید با استفاده از این سرویس از گوگل می خواهید که سایت شما را که احتمالاً رتبه خود را از دست داده است دوباره بررسی نموده و اشتباه های احتمالی آن را بر طرف نماید. پس از این که بک لینک های مشکل دار را از سایت حذف کردید، به Google Webmaster Tools بروید و درخواست یادشده را ثبت کنید.

پس از آن، گوگل لینک ها را مجدداً ارزیابی کرده و آنها را از فرایند تعیین رتبه سایت کنار می گذارد. در ادامه گوگل توصیه هایی به شما ارائه می کند.

از Google Disavow tool استفاده کنید

اگر هنوز با لینک های اسپم روبرو هستید و حتی صحبت با وبمسترها برای حذف این مزاحمان دیجیتالی فایده ای در بر نداشته، می توانید از ابزاری که گوگل در این خصوص معرفی کرده استفاده نمایید.

با استفاده از Google Disavow در واقع به گوگل اعلام می کنید که شما این لینک ها را نمی خواهید و گوگل نباید آنها را در تعیین رتبه سایت تان دخیل بدارد.استفاده از این ابزار بسیار ساده و آسان است کافی است لینک مزاحم را در کادر مربوطه درج کنید و بر Disavow links کلیک کنید.

جمع بندی الگوریتم پنگوئن گوگل

شکی وجود ندارد که گوگل با هدف ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران، همواره در حال به روز کردن الگوریتم خود است. همین امر دست اندرکاران سئو را به تعقیب دائمی این الگوریتم و جدی گرفتن بایدها و نبایدهای جدیدی که در این حوزه رخ می دهد، وادار می سازد.

پیامد نهایی این امر، کاهش اسپم در وب است؛ چیزی که ما الان نیز آن را در اینترنت به وضوح شاهد هستیم. از سوی دیگر امروزه بازاریابی محتوا (Content Marketing) بیش از هر زمان دیگر رواج یافته است.

روابط عمومی و دپارتمان سئوی شرکت ها باید در کنار یکدیگر و همگام و هماهنگ با هم به پیاده سازی تکنیک های سئو اقدام کنند. عقیده کارشناسان بر این است که در یک دید کلی، به روزرسانی پنگوئن نتایج مثبتی بر صنعت سئو و فضای وب به دنبال داشته است.

نویسنده:

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بذارید:

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed