در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

طراحی سایت با وردپرس

وردپرس چیست و برای طراحی چه سایت‌هایی مناسب است؟

در این مقاله میخوانید

اگر به روزهای اوج اینترنت و زمان فراگیری این تکنولوژی جدید مراجعه کنیم، خواهیم دید که طراحی سایت یک کار تخصصی بوده که نیازمند آگاهی بسیار نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و کدنویسی است. امروزه اما طراحی سایت همانند 20 سال پیش به این سختی نیست، چرا که با کمک سیستم‌های مدیریت محتوایی می‌توان در عرض دو روز و بدون نیاز به دانش فنی بالا سایتی حرفه‌ای و کامل از هر نظر طراحی کرد.

چنین تحولی مدعیان بسیاری تا به امروز داشته است، اما اصلی‌ترین آن CMS وردپرس است. این سیستم مدیریت محتوایی به واسطه قابلیت‌های جامع و کاربردی که دارد به مهم‌ترین پلتفرم طراحی سایت تبدیل شده است به طوری که امروزی نیمی از سایت‌های جهان با استفاده از این سیستم بنا نهاده شده‌اند.

اگر قصد طراحی سایت وردپرسی دارید و آشنایی چندانی با این پلتفرم ندارید؛ در این مطلب از سایت هیراوب همراه ما باشید تا به شما بگوییم وردپرس چه مزایا و معایبی دارد و برای طراحی چه سایت‌هایی مناسب است.

 

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس در واقع یک سیستم توزیع و مدیریت محتوا و یا همان CMS است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا بدون آن که اطلاعات فنی بالایی در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشند، یک سایت کامل و کارآمد را طراحی کنند.

این سیستم از قبل کدنویسی و طراحی شده و به صورت آماده برای استفاده کاربران ارائه شده‌است. البته آماده بودن این سیستم به معنی عدم اختصاصی کردن سایت طراحی شده نیست، بلکه با دسترسی به کد‌های سایت می‌توان بسیار راحت‌تر از کار با زبان‌های برنامه نویسی، سایت خود را توسعه داد و امکانات بسیاری را به آن افزود.

وردپرس ابتدا امر به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی معرفی شد اما با استقبال زیادی که از آن شد به مرور به قابلیت‌های خود اضافه کرد تا جایی که امروزه با استفاده از آن قادر هستید هر نوع وبسایتی که در نظر دارید را طراحی کنید و به راحتی از امکانات آن استفاده کنید.

عملکرد وردپرس بسیار ساده است؛ این سیستم تمام زیرساخت‌های لازم برای بخش بک اند سایت را برای شما فراهم کرده و تنها مسئولیت طراحی فرانت سایت و تولید محتوای آن را بر عهده کاربر گذاشته است. نکته جالب توجه در مورد طراحی سایت وردپرسی امکان استفاده از انواع قالب‌ها و افزونه‌ها برای افزودن امکانات بیشتر به سایت است.

در واقع همین افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس است که باعث شده‌ این سیستم به محبوب‌ترین گزینه برای طراحی انواع سایت تبدیل شود. استفاده از قالب و افزونه نیازی به کدنویسی ندارد، چرا که به صورت یک ساختار از قبل مشخص شده در دسترس کاربر برای استفاده قرار می‌گیرد فقط آن را می‌توان از طریق رابط کاربری وردپرس شخصی‌سازی کرد. در ادامه بیشتر به توضیح مزایا طراحی سایت با وردپرس می‌پردازیم.

 

طراحی سایت با وردپرس

 

مزایا وردپرس برای طراحی سایت چیست؟

این روزها کمتر کسب و کاری را پیدا خواهید کرد که حاضر باشد از خیر مزایایی مانند هزینه کمتر، زمان اجرا کوتاه‌تر و سایر ویژگی‌های طراحی سایت وردپرسی بگذرد و به دنبال طراحی سایت کدنویسی شده برود. طراحی سایت با وردپرس بسیار ساده است، ارزان تمام می‌شود و خیلی زود هم به نتیجه مورد نظر می‌رسدY چنین عملکردی دیگر نیاز شما به وب‌سایت‌های کدنویسی‌شده اختصاصی را از بین برده و دردسرهای بسیاری را از سر راهتان برخواهد داشت.

اگر بخواهیم مزیت رقابتی وردپرس را در آمار نیز بررسی کنیم؛ در حال حاضر بیش از 74 میلیون سایت با وردپرس راه‌اندازی شده است، که بیش از 30 درصد از کل ‌سایت‌های طراحی شده در دنیا محسوب می‌شود. این آمار بالای طراحی سایت با وردپرس حتما دلیل خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

استفاده آسان و راحت از سیستم وردپرس

همانطور که گفتیم برای استفاده از وردپرس نیازی به دانش فنی خاصی وجود ندارد و با چند بار کار کردن با این سیستم به راحتی می‌توان فوت و فن استفاده از آن را یاد گرفت. تمامی مراحل طراحی سایت از نصب وردپرس تا مدیریت سایت تنها با چند کلیک انجام می‌شود و مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا احتیاجی به داشتن دانش برنامه نویسی و آشنایی با زبان‌های مختلف ندارد.

 

پشتیبانی از تمامی فرمت‌ها

وردپرس محدودیت خاصی برای کاربران خود تعیین نمی‌کند و به همین دلیل به راحتی و با هر فرمتی می‌توان از خدمات آن استفاده کرد. در این پلتفرم می‌توان انواع مدیا تصویری و ویدیویی را با فرمت‌های مختلف منتشر کرد و حتی با نصب چندین پلاگین قابلیت‌های متنوع‌تری نیز به سایت اضافه کرد.

 

پلاگین وردپرس

 

رایگان بودن

نصب وردپرس و استفاده از آن نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد و حتی در صورت بروزرسانی سایت نیز احتیاجی نیست تا مبلغی را پرداخت کنید. تنها هزینه لازم برای طراحی سایت با وردپرس مربوط به خرید قالب و افزونه‌های سایت است.

 

فرآیند کوتاه طراحی سایت

وجود قالب‌های آماده و پلاگین‌ها نصبی و همچنین عدم نیاز به کدنویسی بک اند باعث شده تا فرآیند طراحی سایت وردپرسی بسیار سریع‌تر از طراحی سایت اختصاصی باشد. در کدنویسی اختصاصی برای نوشتن کد هر بخش زمان بسیار زیادی نیاز است. اما در وردپرس، المان یا آن بخش آماده است و فقط کافی است آن را مطابق میل خود تغییر دهید.

 

سئو و بهینه‌سازی راحت

بهینه سازی سایت و یا همان سئو مهم‌ترین موضوع پس از راه‌اندازی سایت است. برای آن که سایت طراحی شده شما توسط کاربران اینترنتی دیده شودی، نیاز به انجام خدمات سئو دارید. مزیتی که وردپرس در سئو سایت دارد، استفاده از پلاگین‌هایی مانند یوآست و رنکمس است که به نکات لازم برای پشیرفت سئو سایت شما را بررسی کرده و مراحل بهبود آن را اطلاع می‌دهد.

مواردی مانند تراکم کلمات کلیدی، توضیحات متا، گ های H2, H3 و H4، لینک های داخلی و خارجی، طول متن و متن جایگزین به راحتی با کمک این پلاگین‌های مخصوص وردپرسی بررسی خواهد شد.

 

انعطاف پذیری بالا

سایت وردپرسی قابلیت توسعه و افزودن امکانات مختلف را نیز دارد. وردپرس هزاران قالب، افزونه و ابزارهای متفاوت توسعه دارد که همگی آن‌ها قابلیتی‌ها و ویژگی‌هایی منحصر به فرد دارند. وردپرس با چنین امکاناتی می‌تواند پاسخگوی تمام سلیقه‌ها و نیازهای مختلف کاربران باشد و به کاربران خود بدون هیچ گونه محدودیتی در طراحی و شخصی سازی سایت‌ها کمک کند.

 

مزایا طراحی سایت وردپرسی

 

طراحی سایت وردپرسی چه معایبی دارد؟

مزیت کار کردن با وردپرس آن چنان بسیار است که امروزه بسیاری از افراد طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس را نسبت به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. با این حال پلتفرم وردپرس با این میزان از مزایا، معایبی نیز دارد که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها چشم پوشی کرد.

عیب‌های وردپرس جدا از مزیت‌های آن نیست و در واقع به آن‌ها ارتباط دارد. به طور مثال نصب تعداد زیادی از افزونه‌ها بر روی سایت می‌تواند جدا از ارائه امکانات مختلف باعث کند شدن سرعت سایت شود و در نتیجه بر روی فاکتورهای مهمی مانند کاهش نرخ پرش سایت و افزایش ترافیک اثر بگذارد.

داستان پلاگین‌های وردپرس تنها در کاهش سرعت سایت خلاصه نمی‌شود، گاها نصب یک پلاگین اشتباه می‌تواند ناگهان سایت‌تان را به‌هم بریزد آن را با مشکلات جدی روبرو کند. به‌طور کلی، توسعه و شخصی‌سازی سایت‌های وردپرسی برای افراد مبتدی کار چندان آسانی نیست، به همین دلیل است که برای طراحی سایت شرکتی با وردپرس و یا سایر کاربری‌ها نیاز است از خدمات حرفه‌ای و افراد متخصص کمک گرفت.

 

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

 

وردپرس برای طراحی چه سایت‌هایی مناسب است؟

تقریبا هر نوع سایتی را با هر کاربری می‌توان با کمک وردپرس طراحی کرد. مزایای بی‌شمار این سیستم باعث شده تا اکثر کسب و کارها از آن برای طراحی سایت خود استفاده کنند و با نصب پلاگین‌های مختلف کاربری مدنظرخود را در آن به اجرا درآورند.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس یکی از کاربردهای اصلی این پلتفرم است که در ترکیب با افزونه‌ای به نام ووکامرس بهترین امکانات را در اختیار صاحبان کسب وکارهای فروشگاهی قرار داده است. این افزونه با چند کلیک ساده راه نصب شده و یک سایت معمولی را به یک فروشگاه تمام عیار و حرفه‌ای تبدیل می‌ کند.

طراحی سایت شرکتی با وردپرس نیز کاری بسیار ساده و بی‌دردسر است که با استفاده از آن می‌توان خیلی شفاف و روشن به معرفی کسب و کار، خدمات آن و انتشار کاتالوگ انلاین پرداخت. از دیگر سایت‌هایی که می‌توان با کمک وردپرس طراحی کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی سایت خبری
  • طراحی سایت دایرکتوری
  • طراحی سایت آموزش (آموزش آنلاین)
  • طراحی سایت پرسش و پاسخ و انجمن‌ها

 

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

 

حرف آخر

بیش از نیمی از سایت‌های جهان بر پایه وردپرس بنا نهاده شده‌اند و این موضوع قدرت و کیفیت این سیستم مدیریت محتوایی را به عنوان برترین پلتفرم طراحی سایت نشان می‌دهد. در این مطلب تلاش کردیم تا نگاهی دقیق‌تر با نحوه کار وردپرس و مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس داشته باشیم.

ویژگی‌های مثل رایگان بودن، انعطاف پذیری، عدم نیاز به دانش برنامه‌نویسی، سئو آسان و پشتیبانی از انواع مختلف فرمت‌های محتوایی، دلایلی هستند که استفاده از وردپرس را توجیه می‌کنند. با این حال توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کاهش سرعت سایت به واسطه نصب درست افزونه‌ها و رعایت سایر نکات تکنیکی، لازم است تا برای طراحی سایت وردپرسی از افراد و یا تیم‌های متخصص کمک گرفت.

تیم هیراوب با سالها تجربه در امر طراحی سایت با وردپرس و تسلط بر امور فنی و تخصصی کار، بهترین گزینه برای طراحی سایت شما خواهد بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *