در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

تبلیغات چیست

تبلیغات چیست؟ + معرفی انواع تبلیغات

در این مقاله میخوانید

تجارت یکی از مهم‌ترین مفاهیم در شکل‌گیری تاریخ بشر از دوره پارینه سنگی تا به الان بوده است. از زمانی که انسان برای رفع نیازهای اولیه خود دست به تبادل کالا به کالا زد، با دستاویز شدن به مفهوم دیگری به نام تبلیغات سعی کرد تا تجارت بهتری را با طرف مقابل خود داشته باشد و با متقاعد کردن وی بتواند کالا خود را به فروش برساند.

در واقع انسان بدوی بدون این که درک درستی از تبلیغات داشته باشد، تنها با در نظر گرفتن نیاز طرف مقابل به کالای خود و بیان مزایای آن، توانست به تجارتی موفق دست پیدا کند. امروزه تبلیغات چندان از آن روزهای قدیم خود دور نشده است و همچنان با همین هدف به کار خود ادامه می‌دهد.

البته با مرور از آن دوران و شکل‌گیری نخستین رسانه‌های اجتماعی مانند روزنامه، تبلیغات نیز به سمت هدفمندتری سوق داده شد تا به امروز که به لطف رشد صنعتی و اینترنت می‌توان آن را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کارها در موفقیت یک کسب و کار تلقی کرد.

در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم کمی بیشتر به مفهوم تبلیغات، اهمیت استفاده از آن در پیشرفت کسب و کارها و همچنین معرفی انواع روش‌های تبلیغاتی بپردازیم.

 

تعریف دقیق تبلیغات چیست؟

اگر قصد دارید برای معرفی و یا افزایش فروش کسب و کار خود از تبلیغات استفاده کنید، قبل از شناخت انواع آن بهتر است به تعریف درستی از تبلیغات دست پیدا کنید. در یک توضیح کلی، تبلیغات را می‌توان شامل مجموعه روش‌ها و رفتارهایی دانست که توجه مردم و مخاطبان را به سمت یک موضوع خاص مثل یک محصول یا خدمات جلب می‌کند.

در نگاهی دیگر تبلیغات همانند دریچه‌ای باز به منظور شناسایی یک کسب و کار به سمت مخاطبان آن است که هدفی جز ایجاد علاقه و تعامل با آن‌ها ندارد. در واقع شما زمانی تبلیغات انجام می‌دهید که چیزی برای ارائه داشته باشید و قصدتان از ارائه آن، معرفی چیزی به مردم و در نتیجه فروش باشد.

حال آن چیزی که مخاطبان را به سمت شما جذب و تشویق به خرید می‌کند، تکنیک‌هایی است که در تبلیغات خود به کار می‌برید. تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تبلیغات است که حس نیاز را در مشتری ایجاد می‌کند و این موضوع همان رسالت اصلی تبلیغات است.

جلب مخاطب را می‌توان تعریفی درست و جامع از تبلیغات دانست که به واسطه رساندن یک پیام یا اطلاع رسانی ایجاد می‌شود.

 

تبلیغات چیست

 

اهمیت تبلیغات در چیست؟

همانطور که گفتیم حتی انسان‌های اولیه نیز برای رفع نیازهای ضروری خود نیاز به استفاده از روش‌های تبلیغاتی در مبادلات کالا به کالا داشتند؛ این ضرورت در دنیای امروز نیز همچنان پابرجست و به بازار هدفی سودمند برای مشتریان و صاحبان کسب و کار تبدیل شده است.

در حقیقت آن چیزی که مهم‌ترین دلیل اهمیت تبلیغات را نشان می‌دهد، اصل تمایز است. در شرایط کنونی که اینترنت راه رشد و ترقی بیزینس‌های مختلف را باز کرده است، تمایز یکی از کاربردی‌ترین مفاهیم برای موفقیت و رقابت در بین صدها و یا حتی هزاران کسب و کار مشابه است.

اگر شما نتوانید به خوبی تمایزی میان خود و هزاران کسب و کار مشابه ایجاد کنید، بازار را از دست خواهید داد و تنها راه خلق این تمایز نیز استفاده از متدهای مختلف تبلیغاتی است؛ اما نکته قابل توجه در این جا تبلیغات درست و اصولی است.

طبق قوانین کلی بازاریابی اول بودن از بهتر بودن اولویت بالاتری دارد اما این قانون همانند بسیاری از متدهای قدیمی بازارایابی ستنی دیگر کاربردی ندارند، چرا که در فضای قابل رشد اینترنت با استمرار و استفاده از تبلیغ خوب می‌توان مستقیم‌ترین و ثابت‌شده‌ترین راه برای جذب مخاطب پیدا کرد.

سوالی که ممکن است در ذهنتان بپرسید این است که از کجا بفهمیم چه تبلیغاتی برای کسب و کار ما خوب است؟ تبلیغات خوب آن جایی مشخص می‌شود که بدانید چه تاثیری می‌تواند بر روی بخش‌های مختلف کسب و کارتان بگذارد؛ بخش‌هایی مانند:

  • آگاهی از برند
  • شخصیت برند
  • معرفی محصول
  • ایجاد تقاضا
  • رقابت در بازار
  • میزان فروش

 

تبلیغات چیست

 

انواع تبلیغات بر اساس میزان نفوذپذیری

یکی از مهم‌ترین معیارها در استفاده از انواع تبلیغات، تقسیم‌بندی و معرفی آن در قالب میزان و مدل نفوذپذیری آن بر جامعه هدف تبلیغ است. به طور مثال اگر قصد دارید در مورد مورد لوازم خانگی تبلیغ کنید، بهتر است با تحقیقات انجام شده و دستیابی به جامعه هدف مورد نظر برای رسیدن به بیشترین میزان نفوذپذیری، تبلیغ را بر اساس یکی از سه روش زیر انجام داد:

  • ATL: این روش تبلیغاتی نوعی اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و یا روزنامه‌های کثیر الانتشار است که در آن جامعه هدف شما تمام بازار است و دامنه وسیعی را شامل می‌شود.
  • BTL: در این روش دایره گروه‌های هدف محدودتر شده و فعالیت‌های تبلیغاتی بر روی گروه‌های خاصی متمرکز است. نمونه تبلیغاتی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی، نشر کاتالوگ، بروشور و کیوسک‌های تبلیغاتی جزو این دسته از فعالیت‌ها هستند.
  • TTL: در آخر نیز تبلیغات خطی است که ترکیبی از دو روش معرفی شده بوده و به صورت کاملا هدفمند و بیشتر به منظور برندینگ از آن استفاده می‌شود. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بیشتر در این دسته قرار دارند که هم‌زمان ضمن توجه به نرخ تبدیل به مشتری بر روی برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند کسب و کارها فعالیت می‌کند.

 

انواع تبلیغات بر اساس میزان نفوذپذیری

 

انواع تبلیغات بر اساس کانال‌های ارتباطی

در بخش قبلی در مورد انواع تبلیغات بر اساس میزان نفوذپذیری آن صحبت کردیم؛ حال برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، در ادامه به تعریف بیشتری در مورد انواع تبلیغات بر اساس کانال‌های ارتباطی خواهیم پرداخت.

 

تبلیغات چاپی

هر نوع تبلیغ و یا آگهی که در قالب کاغذ چاپ و منتشر شود، در دسته تبلیغات چاپی قرار می‌گیرد. این نوع تبلیغات می‌تواند از نظر نفوذپذیری در دسته هدفمند و یا کل جامعه قرار بگیرد و در رسانه‌هایی مانند روزنامه و مجله کاغذی و یا به شکل بروشور و تراکت عرضه شود.

تبلیغات چاپی یکی از روش‌های متداول و شناخته شده تبلیغات است که عمدتا جذب آن چنان بالایی ندارد چرا که بدون شناخت جامعه هدف انجام می‌شود و هزینه نسبتا بالایی برای صاحب کسب و کار در پی دارد. با این حال با استفاده از روش‌های خلاقانه در طراحی و گرافیک می‌توان از این روش به شکل سودمندتری استفاده کرد.

 

تبلیغات رسانه‌ای

اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات را معرفی کنیم، قطعا تبلیغات رسانه‌ای یا همان برادکست نخستین گزینه خواهد بود. قدمت این مدل تبلیغات به زمان گسترش استفاده از تلویزیون در خانه‌ها و دوران محدودیت رسانه‌های جمعی به برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بازمی‌گردد.

البته برادکست با هزینه گزافی که دارد همچنان یکی از روش‌های محبوب در تبلیغات است و هنوز برندهای بزرگ و معتبر از این کانال ارتباطی برای معرفی محصولات و برند خود استفاده می‌کنند. این روش اگر چه هزینه‌بر و کوتاه است، اما می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی جذب مخاطب بگذارید، چه بسا که آهنگ و ریتم بسیاری از آگهی‌های تلویزیونی قدیمی هنوز در ذهن بسیاری از ما مانده و خاطره‌انگیز شده است.

امروزه با اضافه شدن رسانه‌های ویدیویی آنلاین مانند یوتیوب و آپارات، تبلیغات رسانه‌ای نیز به فرصتی جدید برای تبلیغات آنلاین تبدیل شده و همچنان می‌توانند فرصت خوبی برای بازاریابی هدفمند باشد.

 

تبلیغات رسانه‌ای

 

تبلیغات کلامی

کلام در جامعه هیچگاه در یک جا نمی‌ماند و این موضوع نقطه قوت تبلیغات کلامی و یا همان سینه به یسنه است. تصور کنید پس از یک مراسم عروسی تمامی مهمانان با تعریف از آرایش عروس به دنبال پرس وجو در مورد نام آرایشگاه هستند؛ چنین حالتی نمایانگر یک تبلیغ کلامی است بدون آنکه صاحب کسب و کار نقش مستقیمی در شکل‌گیری آن داشته باشد.

استراتژی مهم در این نوع تبلیغات تمایز و برتری داشتن است. برتری که باب میل کثیری از افراد جامعه باشد و یا یک حاشیه مثبت و هوشمندانه‌ بتواند صحبت‌ها و توجه‌ها را به سمت خود بکشاند. مدل دیجیتال آن را می‌توان در ریفرال مارکتینگ (یا دعوت از دوستان) مشاهده کرد که با استفاده از یک لینک می‌توان از کاربران خواست تا معرفی کسب وکار به دیگران از مزیت‌هایی مانند تخفیف بهره‌مند شوند.

 

تبلیغات محیطی

اگر در شهرهای شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنید، قطعا در حین گذر از خیابان بیلبوردها و بنرهای بزرگ تبلیغاتی را بر سر چهارراه، پل هوایی و حتی ایستگاه‌های اتوبوس و مترو دیده‌اید. این‌ها نمونه‌هایی از تبلیغات محیطی هستند که گاها به صورت هدفمند و یا بی هدف در بخش‌های مختلفی از شهر قرار می‌گیرند.

تبلیغات بیلبوردی، سازه‌های مبلمان خیابانی و تبلیغات ترانزیت از جمله مهم‌ترین انواع تبلیغات محیطی هستند که از هر کدام می‌توان بنا به نیاز کسب و کار و اهداف تبلیغاتی آن استفاده کرد.

 

تبلیغات محیطی

 

تبلیغات دیجیتال

نوین‌ترین مدل تبلیغات بی شک استفاده از کانال‌های اینترنتی است که امروزه بسیار محبوب شده و به روشی جایگزین برای سایر روش‌ها نیز تبدیل شده است. تبلیغات دیجیتال را می‌توان در هر پلتفرم آنلاینی مانند سایت، فضای مجازی و اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کرد و از فرمت‌های مختلفی مانند متن، تصویر، گرافیک و ویدیو نیز برای ارائه آن استفاده نمود.

اگر چه مدت زمان طولانی از عمر دیجیتال مارکتنیگ نمی‌گذرد، اما این روش تبلیغاتی به واسطه درصد جذب بالای مخاطب، اعتمادسازی و بیشتر کردن فروش، بسیار محبوب و معتبر شده و بسیاری از کسب و کارها برای گسترش اهداف تجاری خود وارد کانال تبلیغات دیجیتال شده‌اند.

گوناگونی استراتژی‌های تبلیغاتی در این روش نیز مزید بر علت شده است و با ساختاری هوشمندانه‌تر افراد را مجاب به استفاده از هر یک از این استراتژی‌ها برای تبلیغات و جذب مخاطب می‌کند. از جمله مهم‌ترین استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات PPC یا کلیکی
  • تبلیغات بینابینی
  • تبلیغات ویدیویی
  • ایمیل مارکتینگ
  • اس ام اس مارکتینگ

 

تبلیغات دیجیتال

 

حرف آخر

در این مقاله متوجه شدیم که تبلیغات چیست و چه انواع مختلفی دارد. با توجه به صحبت‌های گفته شده، تبلیغات امری لازم برای موفقیت در هر نوع کسب و کار است و اگر یک بیزینس به صورت هوشمندانه و درست بتواند تبلیغات خود را اجرا کند، می‌تواند تحولی عظیم در روند کسب درآمد  و بازخورد مشتریانش مشاهده کند.

در این بین تبلیغات دیجیتال می‌تواند راه‌جلی موثرتر نسبت به سایر روش‌ها باشد و علاوه برا اثرمندی بالا، هزینه کمتری نیز برای شما در پی داشته باشد. از این رو اگر برای اجرا کردن انواع تبلیغات دیجیتال و آنلاین کسب و کار خود به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان تیم هیراوب تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *