در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

گوگل ادز چیست

گوگل ادز یا گوگل ادوردز چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله میخوانید

کسب جایگاه در لیست نتایج گوگل تنها وابسته به رعایت الگوریتم‌های گوگل، سئو و تولید محتوای مستمر در سایت نیست. گاهی اوقات می‌توان با یک راه میان‌بر کمی از سختی‌های رسیدن به جایگاه اول گوگل را کم کرده و این مسیر طولانی را در زمان کوتاه‌تری طی کرد.

در چنین موقعیتی راه میان‌بری که برای شما وجود دارد، استفاده از  سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل یا همان گوگل ادز است. گوگل ادز یا گوگل ادورز که نام قدیمی این سیستم است، به نوعی یک شبکه پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) است که استراتژی محبوب در دنیای دیجتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

با انتخاب میان‌بری به نام گوگل ادز می‌توان بدون انجام کار خاصی تبلیغ سایت خود را در میان نتایج موتور جستجوی گوگل و همچنین دیگر سایت های پارتنر گوگل نمایش داد. البته گوگل این کار را به صورت رایگان انجام نمی‌دهد و در ازای آن از شما مبلغی مشخص که بر اساس یک الگوریتم خاص محاسبه شده است، دریافت می‌کند.

اگر در مورد گوگل ادز، مزایا و روش کار آن کنجکاو شده‌اید؛ در این مطلب از سایت هیراوب همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

گوگل ادز چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ساده گوگل ادز را تعریف کنیم، می‌توان گفت این سیستم تبلیغاتی متشکل از سه وجه مرتبط با یکدیگر است: کاربران اینترنت، کسب و کارهای آنلاین و رسانه‌‌های اینترنتی. این سه وجه زیربنای شکل‌گیری سیستم تبلیغاتی گوگل هستند که باعث شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ گوگل ادز به ‌عنوان مهم‌ترین پلتفرم تبلیغاتی در دنیای آنلاین شناخته شود.

به صورت کلی سیستم گوگل ادوردز به صاحبان کسب و کار آنلاین کمک می‌کند تا با استفاده از تبلیغات کلیکی در سایت‌ها و پلتفرم‌های وابسته به گوگل، برند خود را بیشتر از قبل در چشم کاربران اینترنتی به نمایش درآرند و از این موضوع برای جذب آن‌ها استفاده کنند.

روش کار گوگل ادز نیز به این صورت است که ابتدا یک کسب و کار با ثبت نام در این سیستم از بین گزینه‌های ارائه شده توسط گوگل، کمپینی را طراحی می‌کند و سپس تبلیغات آن‌ها به‌ طور اتوماتیک در جاهای مختلف بسته به نوع کمپین نمایش داده می‌شود.

البته این روش تبلیغات بسیار هدفمند است و شما می‌توانید بر اساس چند معیار مختلف، مخاطبان هدف خود را با دقت بالا در سرویس تبلیغاتی گوگل مشخص کنید. معیارهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق، نوع دستگاه و از طریق بازاریابی مجدد. حال پس از تعیین کمپین و فیلترهای مدنظر، موضوع مهم دیگر مکان انتشار تبلیغ است. در رابطه با این موضوع گوگل از دو شبکه ارتباطی استفاده می‌کند؛ شبکه نمایش گوگل و شبکه جستجوی گوگل.

اگر بخواهیم به صورت کوتاه این دو شبکه را توضیح دهیم؛ شبکه جستجوی گوگل شامل تمامی رسانه‌هایی است به این شرکت اختصاص دارد و کاربران روزانه سرچ‌های متعددی را در این سرویس‌ها انجام می‌دهند. اما منظور از شبکه نمایش گوگل تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که در دایره سرچ مرورگر گوگل وجود دارند، یعنی چیزی بیش از دو میلیون سایت و برنامه.

پس از آن که تمامی این مراحل ثبت درخواست تبلیغات گوگل ادز انجام شد، با انجام بررسی‌های لازم توسط گوگل و پرداخت هزینه تبلیغ، کسب ‌و کار تبلیغ‌دهنده به کاربران اینترنت و موتور جستجو نشان داده می‌شود. جالب است بدانید که هزینه تبلیغ شما نیز بر اساس هر کلیک کاربران مشخص محاسبه می‌شود و در نهایت هزینه کل تعداد ورودی‌ها از هزینه اولیه پرداخت شده کسرخواهد شد.

 

گوگل ادز چیست

 

مزایای استفاده از گوگل ادز

حال که اینقدر در مورد گوگل ادز و روش کار آن صحبت کردیم، بهتر است کمی به مزایای استفاده از این سیستم تبلیغاتی نیز بپردازیم. امروزه تمامی کسب و کارهای آنلاین به دنبال افزایش ورودی سایت و در نهایت کسب درآمد بیشتر از این طریق هستند.

در شرایطی که در هر ثانیه ۳/۲ میلیون جستجو توسط کاربران در گوگل صورت می‌گیرد، رقابت کردن شاید کاری سخت و دشوار به نظر برسد. در این اوضاع گوگل ادز همان راه میان‌بری است که در ابتدای مطلب گفتیم، چرا که به شما کمک می‌کند تا با بهینه کردن ترافیک جستجوی کاربران و جهت دادن به آن به سمت سایت خود، سهمی از این بازار سرچ‌های میلیونی داشته باشید.

موفقیت در کسب جایگاه در سرچ گوگل تنها دو راه دارد، زمان گذاشتن و پشتکار بر روی سئو سایت و هزینه کردن برای گوگل ادز در قبال دریافت ورودی. البته جذب مخاطب و کسب جایگاه تنها مزیت استفاده از گوگل ادز نبوده و مزایای بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • جذب مخاطبان هدف بیشتر
  • صرفه‌جویی در هزینه مربوط به تبلیغات سایت (در مقایسه با خرید بک لینک)
  • انعظاف پذیری و ادغام پذیری بالا گوگل ادز
  • افزایش آگاهی از برند و برندسازی
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه

 

مزایای استفاده از گوگل ادز

 

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز را بیشتر بشناسید

قبل از این که به معرفی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز بپردازیم، بهتر است با مفهوم کمپین تبلیغاتی بیشتر آشنا شوید. در یک تعریف ساده، هر کمپین مجموعه‌ای از معیارها مانند زمان و مکان نمایش، بودجه و روش قیمت‌گذاری، مخاطبان مورد هدف و… است که به همراه و محتواهای تبلیغاتی  از جمله محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و… که شما با توجه به هدفی که از تبلیغات دارید بایستی نوع مناسبی از آن را انتخاب کنید.

حال گوگل نیز با توجه به چنین تعریفی چندین کمپین تبلیغاتی را با اهداف مختلف برای کاربران خود ارائه کرده است. همانطور که در بالاتر توضیح دادیم، این کمپین‌ها از یکی از شبکه‌های گوگل برای نمایش تبلیغ شما استفاده می‌کنند که با توجه به هدفی که دارید می‌توانید آن را انتخاب کنید.

در ادامه هر یک از کمپین‌های گوگل ادوردز را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

 

کمپین کلمه کلیدی یا سرچ

محبوب‌ترین کمپین تبلیغاتی گوگل ادز در ایران بی شک کمپین تبلیغات جست‌وجو است. در این روش یک تبلیغ متنی در صفحه نتایج جست‌وجو برای سرچ موردنظر ظاهر می‌شود که معمولا در اولین جایگاه قرار گرفته و با تگی تحت عنوان Sponsored مشخص می‌شود. هدف از این کمپین جذب مخاطب از طریق سرچ کلمات کلیدی و افزایش ترافیک سایت است.

 

کمپین تبلیغات نمایشی یا دیسپلی

این کمپین از طریق تبلیغات کلیکی صورت می‌گیرد و بنر تبلیغاتی سایت شما را در در سایت‌های همکار و پر بازدید به نمایش درمی‌آورد. سود این کار برای سایت میزبان نیز دریافت هزینه به ازای هر کلیک برروی لینک سایت تبلیغ‌دهنده است.

 

کمپین تبلیغاتی ویدیویی

احتمالا چنین تبلیغاتی را در ابتدا یا میانه تماشای یک ویدیو در یوتیوب دیده‌اید. در این روش می‌توان با فیلتر کردن معیارهایی مانند سن، جنسیت و مکان در تنظیمات گوگل ادز تبلیغی هدفمند را در قالب ویدیو ارائه کرد. بسیاری از این تبلیغات در یوتیوب قابلی رد کردن دارد و بسیاری دیگر چنین قابلیتی ندارند که می‌توان در این کمپین حالت مورد نظر را اجرا کرد.

 

کمپین تبلیغاتی ویدیویی گوگل ادز

 

کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن

اگر کسب و کار شما وابسته به اپلیکیشن است و یا به دنبال بالا بردن نرخ تعامل کاربران با خود هستید، بهتر است این کمپین گوگل ادوردز را انتخاب کنید. کمپین‌های اپلیکیشن گوگل تبلیغات شما در پلتفرم‌هایی مانند گوگل پلی، یوتیوب و سایر شبکه‌های نمایشی گوگل نمایش می‌دهد و در نتیجه آن مخاطبان را به نصب اپلیکیشن شما ترغیب می‌کند.

 

کمپین تبلیغاتی خرید یا شاپینگ

اگر کسب و کارتان مربوط به فروش محصولات است، کمپین شاپینگ گزینه مناسبی برای ارائه تبلیغ در گوگل ادز خواهد بود. این مدل تبلیغات در در صفحه نتایج جست‌وجو (SERP) نمایش داده می‌شوند با این تفاوت که اطلاعات دقیق‌تری را از قیمت و تصاویر محصول نمایش می‌دهد. البته این سرویس به دلیل تحریم‌های گوگل با آی پی ایران قابل استفاده نیست.

 

کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

 

چگونه از گوگل ادز برای رشد کسب‌ و کار استفاده کنیم؟

الان که گوگل ادز را شناخته‌اید و با روش کاری آن و همچنین مزایای استفاده از این سیستم تبلیغاتی آشنا شده‌اید؛ شاید زمان آن رسیده تا از این سرویس اختصاصی گوگل برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید.

ما با هم انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز را بررسی کردیم، اما از میان تمامی آن‌ها تنها کمپین سرچ است که بیشترین بازدهی را در میان سایت‌های ایرانی و فارسی زبان داشته است. منظور از کمپین سرچ همان آگهی‌های متنی هستند که با استفاده از کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجو به چشم می‎‌خورند. در این روش شما می‌توانید با تعیین یک کلمه کلیدی مرتبط با حوزه کاریتان به بهترین نتایج در صفحات موتورهای جستجو دست پیدا کنید.

چنین تبلیغاتی را به احتمال زیاد در نتایج سرچ‌های روزانه خود دیده‌اید، لینک‌هایی که با تگ حامی مالی یا عنوان Ad نشانه‎‌گذاری می‎‌شوند. این راه‌حل ساده می‌تواند بر روی درصد بالایی از کاربران اینترنتی تاثیر بگذارد چرا که عده کمی از افراد وجود دارند که به سراغ باز کردن لینک‌های پایینی لیست سرچ می‌روند.

البته روش‌های دیگر گوگل ادوردز نیزمی‌تواند برای سایت‌های ایرانی کارساز باشد. روش‌هایی مانند استفاده از شبکه‌ جستجو گوگل که به افزایش ترافیک سایت کمک می‌کند و تبلیغ شما در یوتیوب یا سایر اپلیکیشن‌های همکار گوگل نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید تبلیغات خود را حتی در گوگل پلی هم به نمایش درآورید، اما مهم این است که کمپین مناسبی را با توجه به ماهیت کسب و کار خود و رفتار‌های جامعه هدف مدنظرتان انتخاب کنید. در این مسیر مشاوره گرفتن از افراد متخصص می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

 

گوگل ادز

 

هزینه تبلیغات گوگل ادز چقدر است؟

پس از ثبت اکانت در گوگل ادز و طی کردن تمامی مراحل، ارائه اطلاعات لازم و تعیین فیلترها و کمپین تبلیغاتی نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد. عوامل مختلفی در تعیین هزینه گوگل ادوردز تاثیرگذار است؛ همانطور که گفتیم هزینه نهایی گوگل ادز به صورت تعداد کلیک‌ها محاسبه می‌شود و به طورکلی این مقدار در کشور آمریکا در حدود ۲/۳۲ دلار است که در سایر کشورها با مبالغ کمتری حتی محاسبه می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که عواملی مانند رقابت کلمات کلیدی، صنعت، موقعیت مکانی، کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی، کیفیت سایت و میزان مبلغ پیشنهادی شما نیز می‌تواند در تعیین این هزینه اثرگذار باشد. تغییر قیمت تا حد زیادی مربوط به کمپین انتخابی مورد نظر شما است و گاها ممکن است با توجه به شرایط ذکر شده می‌تواند حتی به ازای یک سنت هم محاسبه شود.

 

هزینه تبلیغات گوگل ادز

 

حرف آخر

تبلیغ در گوگل و استفاده از خدمات گوگل ادز می‌تواند یک سایت را به راحتی در اولین جایگاه جست‌وجوی گوگل قرار دهد، البته این جایگاه تنها در زمانی تضمینی است که شما هزینه‌های لازم برای تبلیغات را بپردازید. در این مقاله با خدمات گوگل ادز و روش کار آن بیشتر آشنا شدید؛ گوگل ادز می‌تواند راه میان‌بر خوبی برای رسیدن به جایگاه نخست گوگل باشد اما نیاز به داشتن اطلاعات تخصصی و اطلاع از کمپین‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب دارد.

تیم هیراوب به شما کمک می‌کند تا با استفاده درست از سیستم تبلیغاتی گوگل بتوانید در کمترین زمان ممکن سایت خود را به شکلی  بهینه‌تر در دید کاربر قرار دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *