در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این مقاله میخوانید

رقابت در دنیای کسب و کارهای امروزی به امری سخت و دشوار تبدیل شده است. بسیاری از صنایع و اصناف تجاری اشباع شده‌اند و برندسازی در چنین شرایطی همانند بالا رفتن از قله کوه بدون هیچ امکانات است. البته با سعی و تلاش می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرد؛ اما باید این احتمال را نیز در نظر داشت که چنین موفقیتی و در این بازار پررقابت با بارها شکست و فروپاشی مالی روبرو خواهد شد.

یکی از مسیرهایی بیزینسی که شما را از سایه سنگین رقابت دور می‌کند و تمرکز شما را بر روی طیف محدودی از مخاطبان هدف قرار می‌دهند، استفاده از  بازاریابی نیچ مارکتینگ است. نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای بخش کوچکی از اقتصاد است که تنها بر روی ارائه بر یک کالا و یا خدمت خاص تمرکز دارد.

برای استفاده از نیچ مارکتینگ، شناخت نیاز و بازار هدف نخستین کاری است که باید انجام دهید. در واقع شما با هدف‌گیری و مشخص کردن یک نیاز خاص در جامعه‌ای محدود، تلاش می‌کنید تا با ایجاد یک کسب و کار در این حیطه به درآمدی بالا دست پیدا کنید و با استراتژی‌های مناسب آن را گسترش دهید.

در این روش شما بخش کوچکی از بازار را از آن خود خواهید کرد که شدت رقابت در آن بسیار کمتر است و احتمال موفقیت به مراتب بالاتر است. اگر به شناخت بیشتر درباره نیچ مارکتینگ علاقه دارید؛ در این مطلب از سایت هیراوب همراه ما باشید.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

به بخش کوچکی از بازار که هدف در آن تمرکز بر روی تامین نیازهای خاصی از گروهی محدود از مشتریان است، نیچ مارکتینگ گفته می‌شود. این بخش از بازار را می‌توان به گوشه دنجی تشبیه کرد که در فراز آن می‌توان شلوغی سایر بازارهای پررقابت را مشاهده کرد و از تعامل‌های سودده با اندک مشتریانی که با آن‌ها سر و کار داریم، لذت برد.

البته پیدا کردن یک نیچ به همین سادگی نیست و دردسرهای مخصوص به خود را دارد. به طور مثال اگر قصد داشته باشید در صنف پوشاک زنانه مجلسی فعالیت تجاری داشته باشید، در اولین نگاه، شما رقیبان بزرگی در بازار خواهید داشت؛ اما با این حال می‌توانید با ارائه تنها یک محصول خاص که مرتبط با این حوزه است و بازاریابی در مسیر فروش آن به یک نیچ مارکت دست پیدا کنید.

دستیابی به چیستی و چگونگی آن محصول خاص است که جزو سختی‌های کار در نیچ مارکتینگ به شمار می‌رود. در این مرحله باید محصول یا خدماتی را پیدا کنید که کسی قبلا به آن توجه نکرده و جزو تقاضاهای خاص جامعه به شمار می‌رود؛ سپس از طرفی دیگر با شناخت مخاطبان محدود و معرفی محصول و ایجاد نیاز در آن‌ها، نخستین مرحله از راه‌اندازی کسب و کار جدید خود را در بازاری محدود آغاز کنید.

در این مسیر، استفاده از استراتژی‌های مختلف نیچ مارکتینگ بسیار به کارتان می‌آید و با توجه به محصول یا خدماتی که در نظر دارید، می‌توانید از هر یک از این استراتژی‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.

 

نیچ مارکتینگ چیست

 

استراتژی‌های نیچ مارکتینگ چیست؟

برای دستیابی به موفقیت در بازار نیچ مارکتینگ در وهله اول نیاز است تا به مهم‌ترین استراتژی‌های آن آشنا باشید. هدف نهایی در نیچ مارکتینگ، فروش محصول به بازار هدفی خاص و همین ‌طور کاهش رقابت با رقبای بزرگ است و برای رسیدن به این هدف می‌توان از چهار استراتژی مختلف استفاده کرد.

فراموش نکنید که اصل مهم در پیدا کردن نیچ مارکت، تحقیق است و این تحقیقات قبل از کار است که به شما راهنمایی می‌کند کدام استراتژی را بر اساس چه نتایجی برای شروع بازاریابی گوشه‌ای خود انتخاب کنید. در ادامه انواع نیچ مارکت را با هم مرور می‌کنیم.

 

نیچ مارکتینگ بر مبنا محصول

در مثالی که در بالاتر به آن اشاره کردیم توجه کنید، برای فعالیت در صنف لباس زنانه مجلسی به دلیل رقابت بالا و همچنین کمبود سرمایه شما تحقیقاتی در مورد ارائه محصولی با بازار فروش کمتر اما مورد نیاز برای تولید لباس مجلسی انجام داده‌اید و به طور مثال نیچ مارکت خود را در زمینه دکمه‌های لوکس طرحدار آغاز کرده‌اید.

در چنین حالتی نیچ مارکتینگ بر اساس محصول انجام شده است و تمرکز به جای محصول اصلی بر روی محصولی خاص قرار گرفته است. حال می‌توان با افزودن استراتژی‌های دیگری مانند طراحی اختصاصی و یا استفاده از متریال خاص در تولید دکمه‌ها، مشتریان را تشویق به خرید و محصولاتی با ویژگی های منحصر به فرد تولید و ارائه کنید.

 

نیچ مارکتینگ بر مبنا محصول

 

نیچ مارکتینگ بر مبنا موقعیت مکانی

در این استراتژی شما می‌توانید نیازهای خاص موجود در یک منطقه از شهر و یا حتی کشور را هدف قرار دهید. به طور مثال خدمات آرایش در منزل می‌تواند یکی از نیازهای رایج در مناطق مرفه شهر باشد که می‌توان با استفاده از چنین موقعیتی با ارائه یک ایده خلاقانه، خدمات آرایشی را به صورت اختصاصی به این دسته از افراد عرضه کرد.

 

 نیچ مارکتینگ بر مبنا شرایط افراد

منظور از شرایط در اینجا مشخصاتی مانند سن، جنسیت، شرایط فرهنگی، مالی و آکادمیک افراد مختلف است. با این استرانژی شما می‌توانید نیچ مارکت خود را بر اساس شرایط بازار هدف تعیین کنید و نتیجه‌ای بهتر از تحقیقات خود به دست بیاورید.

طبق همان مثال قبلی، با این استراتژی می‌توانید تولیدات لباس مجلسی را تنها برای دختران نوجوان در بازه سنی 12 تا 16 سال در نظر بگیرید و به جای فروش محصولات خود به تمامی اقشار تنها این دسته از افراد را هدف بگیرید. با استفاده از این استراتژی می‌توانید کمی ریزبین‌تر نیز شوید و به طور مثال بازار هدف را بر روی طراحی و دوخت لباس مجلسی برای بانوان باردار متمرکز کنید.

این استراتژی بسیار خلاقانه است و به شما در رسیدن به اهداف نیچ مارکتنیگ بسیار کمک می‌کند. این نوع کسب و کارها با این که بازار هدف گسترده‌ای ندارند، اما به‌دلیل هدف‌گیری دقیق قطعا نتیجه خوبی بدست می‌آورند.

 

نیچ مارکتینگ بر مبنا قیمت

در هر کسب و کاری قیمت نخستین حرف را می‌زند چرا که انتخاب عامه مردم نیز همیشه خرید از مراکزی با کمترین قیمت موجود در بازار بوده است. چنین موقعیتی می‌تواند به یک استراتژی قابل استفاده در نیچ مارکتینگ تبدیل شود و برای بکارگیری از آن محصولاتی با قیمت‌های خیلی بالا یا پایین در راستای این استراتژی برای جذب مشتری ارائه شود.

به طور مثال شاید هر کسی توان خرید دکمه‌هایی کار شده از سنگ‌های قیمتی را نداشته باشد و شما با ارائه چنین محصولی برای دیزاین لباس‌های مجلسی می‌توانید یک نیچ مارکت موفق با استفاده از استراتژی قیمت بالا را برای تعدادی خاصی از مشتریان ایجاد کنید.

در مسیر استفاده از این روش‌ها و استراتژی‌ها می‌توانید از چندین تکنیک بازاریابی مانند بازاریابی کلامی، کسب اعتبار توسط افراد شناخته شده، اینفلوئنسر مارکتنیگ و جریان‌سازی از طریق رسانه‌های مرتبط با حیطه کاری برای برندسازی و بیشتر شناخته شدن استفاده کنید.

 

نیچ مارکتینگ

 

چرا باید از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟

اگر اهل رقابت کردن هستید، نیچ مارکتینگ شاید جذابیت بسیاری برای شما نداشته باشد و بهتر است به جای گوشه و کنارهای بازار به سراغ میادین اصلی و بازاریابی انبوه بروید. البته مزایای نیچ مارکت‌ها نیز بسیار جذاب است و سرمایه‌گذاران بسیاری را به دلیل همین جاذبه‌ها و مزیت‌ها به سمت خود کشانده است.

برای این که بفهمید آیا نیچ مارکت واقعا برای شما مناسب است یا خیر، در ادامه چندین مورد از مزایای آن را مطرح کرده‌ایم. با بررسی این مزایا و سنجش آن‌ها نسبت به نوع کسب وکاری که دارید به خوبی به جواب این سوال خواهید رسید.

 

عدم نیاز به سرمایه بسیار

برای راه‌اندازی یک نیچ مارکت موفق برخلاف سرمایه‌گذاری در بازار انبوه، نیازی به سرمایه آنچنانی ندارید. بازار‌های نیچ مارکت، به دلیل کوچک بودن جامعه هدف و تولید محدود محصولات به سرمایه کمتری نیاز دارند و اگر تمرکزتان در جایی درست از بازار معطوف کنید به راحتی می‌توانید با سرمایه اندک کسب و کارتان را راه‌ بیاندازید از آن کسب درآمد کنید.

 

قدرت رقابتی بیشتر

مزیت اصلی نیچ مارکتینگ در وجود رقبای محدود است. با ورود به یک گوشه از بازاری تخصصی به راحتی می‌توانید خود را به موفق‌ترین کسب وکار در آن حیطه تبدیل کنید و نگران پیشی گرفتن انبوهی از رقبا نباشید. رقابت آسان به شما کمک می‌کند تا سریع تر و راحت تر به بازار هدف خود دسترسی پیدا کنید و با تفکر خلاقانه و نوآورانه، تفاوت خود را با سایر کسب و کارها نشان دهید.

 

شناخت ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر مخاطب

قطعا زمانی که مخاطبان و مشتریان شما محدود باشند، امکان شناخت و تعامل با آن‌ها برای شما ساده‌تر خواهد بود. اصولا یک نیچ مارکت با تمرکز بر روی نیازهای خاص مشتریانی محدود بنا شده است و شما به راحتی می‌توانید با درک نیازهای آنان و ارائه خدمات و یا محصولاتی بهتر اعتماد و وفاداری آن‌ها را به دست آورید و حتی از این طریق به بازاریابی کسب و کارتان کمک کنید.

 

برندسازی راحت تر

هر نیچ مارکتی در جایگاه خود برندی خاص محسوب می‌شود و این خاص بودن باعث می‌شود روند برندسازی سریع‌تر و راحت‌تر از حالت عادی طی شود. این موضوع ماهیت نیچ مارکتنیگ است، چرا که ورود تخصصی به یک زمینه کاری، باعث می‌شود تا شما در بین مخاطبان آن حوزه سریعا شناسایی شده و تبدیل به یک برند شوید.

 

نیچ مارکتینگ

 

چگونه نیچ مارکتینگ را عملی کنیم؟

برای راه‌اندازی یک نیچ مارکت و شروع فعالیت در این زمینه شما نیازی به فضایی فیزیکی ندارید و می‌توانید استارت این کار را در فضای دیجیتال و با طراحی سایت نیز بزنید. حال که اطلاعات بیشتری در مورد نیچ مارکتینگ به دست آورده‌اید و با استراتژی‌های آن آشنا شده‌اید؛ حال نوبت به اجرای بازاریابی گوشه‌ای رسیده است، در ادامه مراحل عملی کردن نیچ مارکتینگ را قدم به قدم معرفی کرده‌ایم:

  1. مشخص کردن حوزه فعالیت و پیدا کردن بخشی از بازار که نیاز خاص آن برطرف نشده است.
  2. تحقیق در مورد مشتریان و مخاطبان
  3. شناسایی جامعه هدف
  4. طراحی محصولات و خدمات بر اساس سلایق و نیازهای مخاطبان
  5. انتخاب استراتژی بازاریابی درست
  6. تعیین پلتفرم تبلیغاتی
  7. شروع کار

 

نیچ مارکت

 

حرف آخر

نیچ مارکتینگ در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دلیل اصلی آن نیز اشباع شدن بازارهای فروش انبوه کالا و خدمات است. شاید با فعالیت رد این حیطه دسترسی به انبوهی از مشتریان را از دست بدهید، اما در نظر جامعه هدفی که دارید به یک برند موفق و قابل اعتماد تبدیل خواهید شد.

فراموش نکنید که استفاده از هر یک از استراتژی‌های بازاریابی و استفاده از آن‌ها نیاز به دریافت مشاوره و خدمات از افراد و شرکت‌های متخصص و معتبر دارد، اگر قصد شروع فعالیت در حوزه نیچ مارکت‌ها را دارید می‌توانید با کارشناسان حرفه‌ای تیم هیراوب تماس حاصل کنید و با اطمینان بیشتر در این مسیر قدم بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *