در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

طراحی سایت بر پایه سئو

طراحی سایت سئو فرندلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این مقاله میخوانید

طراحی سایت بر پایه سئو یا همان طراحی سایت سئو فرندلی یکی از مفاهیم مهم در مسیر راه‌اندازی وبسایت و دریافت ترافیک ارگانیک به سمت آن است. منظور اصلی از مفهوم سئو فرندلی، فرآیندهایی است که تحت عنوان اصول سئو در همان ابتدای مراحل طراحی سایت لحاظ می‌شود.

اگر شما این اصول را به درستی انجام دهید حتی پس از گذشت زمانی کوتاه از راه‌اندازی وبسایت، ربات‌های خزنده‌ گوگل می‌توانند ارزیابی دقیقی از وب سایت شما به دست بیاورند و صفحات سایت‌تان را در جایگاه نخست جستجو قرار دهند.

نادیده گرفتن اصول سئو می‌تواند تمامی زحمات شما را برای طراحی سایت از بین ببرد و مانعی مهم در راه موفقیت شما باشد. از این رو در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم ضمن بررسی اصول سئو و اهمیت آن به نکات مهم و ضروری در مورد این موضوع بپردازیم.

 

اصول سئو چیست؟

تمامی مفاهیم موجود در دنیا بر پایه اصولی مشخص بنا نهاده شده‌اند و بدون اجرای این اصول نمی‌توانند به اهداف و مقاصد خود برسند. سئو سایت نیز دارای اصولی است که در همان مراحل آغازین طراحی سایت با هدف قرار گرفتن در صفحات پیشنهادی گوگل و دستیابی به جایگاه بالا در نتیجه جستجوی کاربر بایستی انجام شود.

شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که چگونه بعضی از سایت‌ها با یک حیطه کاری و حتی کلمه کلیدی مشخص در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا خود قرار می‌گیرند؟ جواب این سوال در رعایت کردن اصول سئو و طراحی سایت به روش سئو فرندلی خلاصه می‌شود.

در مطالب قبلی هیراوب ما در مورد سئو، روش‌ها و نحوه انجام آن صحبت کردیم، اما مهم‌ترین چیزی که در مورد سئو به خصوص در اوایل راه‌اندازی یک وبسایت باید دانست، اصول آن است. این مرحله قبل از عملیات‌هایی مانند جستجوی کلمات کلیدی قرار دارد و عمدتا به فعالیت‌های مربوط به طراحی سایت ارتباط دارد.

روزانه در حدود 8.5 میلیارد سرچ در سطح جهانی و در گوگل انجام می‌شود که سهم ایران از این تعداد در حدود 9 میلیون بار است. آیا شما به عنوان صاحب یک سایت در این سیل عظیم جستجو توسط کاربران راه‌حلی برای دیده شدن و جذب مخاطب می‌شناسید؟ سئو همان راهکاری است که به وسیله آن می‌توانید جایگاه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید و تنها نیاز است به اصول آن که در ادامه به توضبح آن‌ها می‌پردازیم پایبند باشید.

 

طراحی سایت بر پایه سئو

 

نکات مهم برای طراحی سایت بر پایه سئو

طراحی سایت به خصوص یک سایت موفق که بتواند بهترین رتبه را در گوگل کسب کند، نیاز به آگاهی در مورد قوانین و ترفندهای خاصی دارد. این قوانین که با عنوان اصول سئو آن را می‌شناسیم، چندان مسائل پیچیده‌ای نیستند اما عدم انجام هرکدام می‌تواند آسیب بسیاری را به سایت شما وارد کند. به همین منظور در ادامه نکات مهم سئو که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شود را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

 

طراحی سایت ریسپانسیو

تعداد کاربران موبایل نسبت به گذشته افزایش بیشتری داشته است و این موضوع تاثیر بسیاری در کسب تجربه کاربری بهتر داشته است. طراحی ریسپانسیو سایت راه‌حلی آسان برای جذب مخاطبان از طریق موبایل و ایجاد یک تجربه کاربری قابل قبول برای آنان خواهد بود.

طراحی ریسپانسیو سایت شامل یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل نیز است و انجام آن علاوه بر رعایت کردن اصول سئو به بهینه سازی بیشتر سایت نیز کمک بسیاری می‌کند. این موضوع برای گوگل اهمیت بسیاری دارد تا جایی که تجربه کاربر را در فضای موبایل نسبت به دستکتاپ در ارجحیت بیشتری قرار می‌دهد.

 

سئو فرندلی

 

تهیه محتوا قابل ایندکس

محتوا همیشه برگ برنده سئو سایت است اما هر محتوایی چنین قابلیتی برای سایت شما نخواهد داشت. محتوا تولید شده در سایت بایستی به گونه‌ای باشد که ربات‌های خزنده گوگل بتوانند آن را به درستی شناسایی و ایندکس کنند.

فرآیند ایندکس کردن محتوا توسط گوگل نیز از طریق فرمت متنی HTML صورت می‌گیرد و نیازمند انجام چندین روش مختلف است. روش‌هایی مانند استفاده از توضیحات alt برای تصاویر، خارج کردن محتوا از حالت پنهان، ارائه توضیحات لازم برای محتواهای ویدیویی، بلاک نکردن صفحات برای خزنده ها، بهینه‌سازی تگ های هدر سایت و ارائه توضیحات متا از جمله مهم‌ترین کارها در راستای ایندکس کردن محتوا سایت است.

 

دقت در ساختار URL صفحات

یکی  از مهم‌ترین نکات در رابطه با اصول سئو و طراحی سایت سئو فرندلی، توجه به ساختار آدرس‌ها و یا همان URL صفحات مختلف سایت است. بهتر است این آدرس برگیرنده کلمه کلیدی، بامفهوم و کوتاه باشد. منظور از کوتاه بودن URL نیز ساده نگه داشتن آن است به صورتی که با استفاده از 3 تا 5 کلمه عنوان و موضوع مطلب را به مخاطب بفهماند.

استفاده از عبارات طولانی در آدرس صفحات با الگوریتم‌های گوگل نیز در مغایرت است و به فهم بهتر گوگل و خزنده‌های آن از سایت و صفحات مختلف کمکی نمی‌کند؛ بنابراین هر چه آدرس یک صفحه کوتاه‌تر باشد، بهتر است؛ البته به شرطی که از نظر کلیدواژه نیز بهینه‌سازی شود.

 

طراحی سایت بر پایه سئو

 

سرعت بارگذاری بالا

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین معیارهای سئو سایت است که به واسطه فعالیت‌هایی مانند کدنویسی و افزودن پلاگین در روند طراحی سایت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. پایین بودن سرعت لود شدن صفحات یک سایت می‌تواند عاملی مهم در کاهش ترافیک سایت و عدم رجوع کاربران به سایت شما شود.

بهترین کار در ابتدا انتخاب یک هاست مناسب و پرسرعت در کنار فعالیت‌های دیگری مانند حذف کدهای بدون استفاده و نصب افزونه‌ها به تعداد مورد نیاز برای سایت است. این چند عامل تاثیر بسیاری بر روی سرعت سایت شما دارند و به سئو آن نیز کمک بسیاری می‌کنند.

 

تولید محتوای مفید و هدفمند

همانطور که گفتیم یکی از کلیدهای موفقیت سئو، تولید محتوا است و محتوای مناسب را از نظر فنی بررسی کردیم. یکی دیگر از ویژگی‌های لازم برای یک محتوای خوب، انتقال مفاهیم و اطلاعات به صورت مفید و کارآمد است.

در واقع محتوا سایت شما بایستی یونیک و منحصر به فرد باشد و کلمات کلیدی با چگالی مناسب در آن به کار برود. محتوای دزدی و یا تکراری مخرب‌ترین عامل در طراحی سایت بر پایه سئو است و می‌تواند جایگاه وبسایت شما را با تنزل روبرو کند.

بنابراین ضمن شناخت مخاطب خود و نیازهای آن به تولید محتوای ارزشمند و پاسخگو بپردازید و از کلیدواژه‌های خود به صورت هدفمند در دل محتوای خود استفاده کنید.

 

اصول سئو

 

انجام لینک‌سازی داخلی

اهمیت دادن به لینک سازی در صفحات داخلی سایت یکی از مهم‌ترین اصول سئو است که شما را به داشتن سایتی سئو فرندلی بسیار نزدیک می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند اهمیت لینک‌سازی خارجی و یا همان بک لینک بیشتر از لینک سازی داخلی است؛ در حالی که این امر کمک بیشتری به شناسایی سایت شما توسط گوگل می‌کند.

لینک سازی داخلی منجر به ایجاد یک سایت مپ اصولی و مرتبط در سایت شما می‌شود که کار را برای خزنده‌های گوگل آسان کرده و به ایندکس شدن محتواها نیز کمک بسیاری می‌کند. پس حتما شاخه‌های اتصال را بین صفحات مختلف سایت خود برقرار کنید تا هر چه بهتر به بهینه سازی سایت خود کمک کنید

 

بارگذاری تصاویر بهینه سازی شده در سایت

در آخر قدرت تصاویر را در سئو سایت دست کم نگیرید. ساختن یک تجربه کاربری مناسب تنها وابسته به محتوای متنی و سرعت سایت نیست، بلکه عواملی مانند بهینه سازی تصاویر نیز نقش مهمی در این امر دارند. همان‌طور که به کارگیری تصاویر با اندازه استاندارد در سئو سایت اهمیت ویژه‌ای دارد، خود تصاویر نیز تا حدود زیادی به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کنند.

اکثر افراد تصاویر و ویدیوها را بهتر از متن درک می‌کنند و استفاده از این موضوع کار انتقال اطلاعات و مفاهیم را به مخاطب نیز آسان‌تر می‌کند. پس این فرصت را از دست ندهید و با ساخت تصاویر یونیک و باکیفیت و انتشار آن‌ها در سایت خود مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

 

سئو فرندلی

 

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم ترین نکاتی که بایستی در طراحی سایت بر اساس اصول سئو رعایت کرد، برای شما توضیح دهیم. این نکات به عوامل بسیاری وابسته هستند و با در نظر گرفتن کاربری سایت می‌توانند متغییر باشند.

البته شناسایی و درک این مسائل برای افراد حرفه‌ای و متخصص کاری آسان است و اگر تجربه‌ای در این امر ندارید بهتر است برای طراحی سایت بر پایه سئو و داشتن سایتی سئو فرندلی به افراد متخصص مراجعه کنید. تیم هیراوب با سالها تجربه در طراحی سایت و سئو آماده ارائه مشاوره و خدمات حرفه‌ای به شما عزیزان است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *