در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

سرچ کنسول

سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله میخوانید

یکی از معروف‌ترین ابزارهای گوگل که به شما در رصد وضعیت سایت‌تان کمک می‌کند، سرچ کنسول نام دارد. این سرویس رایگان یک ابزار بسیار کاربردی و مهم است که با تجزیه ‌و تحلیل سایت به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های بهتری را برای پیشرفت آن در نظر بگیرید.

سرچ کنسول همانند ناظری نکته‌سنج با ارائه گزارشاتی مبنی بر حضور سایت‌ در نتایج جستجوی گوگل و وضعیت خزش آن به شما اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار می‌دهد که با تحلیل آن‌ها می‌توانید در بخش سئو سایت، بازاریابی محتوایی و جذب ترافیک به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

اگر در مورد سرچ کنسول و نحوه عملکرد آن اطلاعات ندارید، در این مطلب از سایت هیراوب همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با سرچ کنسول و نحوه کار آن با مزایای استفاده از آن نیز بیشتر آشنا شوید.

 

سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول که بسیاری آن را با نام قدیمی‌اش یعنی وبمستر تولز می‌شناسند؛ ابزاری رایگان است که به شما کمک می‌کند به صورت کاملا دقیق تمامی خطاهای سایت خود را متوجه شوید تا نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

خطاهایی که سرچ کنسول شناسایی می‌کنند تاثیرات مختلفی بر روی سایت شما می‌گذارد و عدم رفع آن‌ها می‌تواند به کسب رتبه بهتر در بین نتایج جست‌وجو گوگل کمک کند. به طور کلی سرچ کنسول سرویسی اختصاصی برای هر سایت است که با ثبت‌نام در آن می‌توان به امکاناتی مانند مدیریت سایت، بررسی رتبه کلمات کلیدی،ترافیک سایت، ایندکس کردن صفحات، رفع انواع خطاهای سایت و و نحوه نمایش سایت در نتایج جست‌وجوی کاربران دسترسی پیدا کرد.

این ابزار تحلیلی به شما کمک می‌کند تا سایت خود را از دریچه نگاه گوگل و الگوریتم‌های مختلف آن بررسی کنید و هر گونه اختلال فنی و تکنیکی را به راحتی و بدون هیچ دردسری پیدا کنید. سرویس سرچ کنسول در شناسایی خطاهای الگوریتم گوگل نیز بسیار موثر است، چرا که قبل از جریمه شدن، اخطار مربوط به کار اشتباه شما را اعلام می‌کند و زمانی را برای رفع آن در نظر می‌گیرد.

 

سرچ کنسول چیست

 

کاربرد سرچ کنسول چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد سرچ کنسول در خدمات مربوط به سئو سایت است. در واقع این سرویس به شما کمک می‌کند تا سایت خود را از هر نظر به بهینه‌سازی بهتری برسانید تا عملکرد آن نیز به همین منوال بیشتر شود. از طرفی سرچ کنسول در تحلیل رفتار کاربران و نحوه تعامل آن‌ها با سایت شما نیز بسیار موثر است و می‌تواند راه‌حلی‌های مفیدی برای بیشتر کردن این ارتباطات و تعاملات را به شما بدهد.

به طورکلی اگر بخواهیم تمامی کاربردهای سرچ کنسول را معرفی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعلام تاییده قرار گرفتن صفحات سایت در نتایج گوگل
  • شناسایی و نمایش خطاهای وب سایت
  • پیدا کردن مخاطبان هدف از طریق درک رفتار کاربران
  • بررسی تعداد ورود کاربران از طریق ورودی‌های ارگانیک
  • نمایش رتبه کلمات کلیدی مختلف
  • نمایش نرخ پرش، نرخ کلیلک و تعداد دفعات نمایش محتوای سایت در نتایج گوگل
  • نمایش ترافیک سایت
  • شناسایی بک لینک‌های هدایت شده به سایت شما
  • نمایش تخلفات سایت و هشدارهای صادر شده از جانب گوگل
  • اطلاع‌رسانی به خزنده‌های گوگل برای اضافه کردن یا حذف محتوای دلخواه
  • امکان ایندکس کردن محتوای جدید
  • نمایش Spam‌ها

 

سرچ کنسول

 

سرچ کنسول مناسب چه سایت‌هایی است؟

در مجموع می‌توان گفت استفاده از سرچ کنسول برای هر سایتی با هر نوع کاربری امری لازم و حتی واجب است. بدون دسترسی به این حجم از اطلاعات منتشر شده از جانب سرچ کنسول هیچگاه نمی‌توان بهینه سازی مناسبی را برای سایت انجام داد و قطعا در رقابت با سایر وب‌سایت‌ها با شکست روبرو خواهد شد.

البته اجباری برای استفاده از این سرویس وجود نداردو این موضوع به عنوان یک آپشن برای صاحبان سایت‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود؛ اما منطقی نیست که بدون هیچ دلیلی از چنین امکانات رایگانی گذر کرد و سایت را در روند صعودی پیشرفت خود قرار نداد.

به هر حال سرچ کنسول یکی از ابزارهای اصلی سئو سایت است و جایگزین مناسبی نیز برای آن وجود ندارد. با این حال و با وجود توانایی‌هایی بسیار این سرویس، کار کردن با سرچ کنسول بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

 

سرچ کنسول گوگل

 

آشنایی با بخش‌های اصلی سرچ کنسول

برای دسترسی به سرویس سرچ کنسول ابتدا بایستی وارد جیمیل خود شوید و پس از درج اطلاعات و تایید آن‌ها به این سرویس دسترسی پیدا کنید. قاعدتا در روز اول سرچ کنسول اطلاعاتی به شما نشان نمی‌دهد و باید در حدود یک ماه صبر کنید تا گوگل سایت شما را بررسی کند و به ایندکس کردن محتواهایتان بپردازد.

پس از اتمام این مراحل، حال شما به محض ورود به سرچ کنسول با گزینه‌های متعددی روبرو خواهید شد که در ادامه به توضیح تمامی آن‌های می‌پردازیم.

مشخصا اولین تصویری که از سرچ کنسول خواهید دید، صفحه اصلی آن است. در این صفحه یک نمای کلی از وضعیت سایت‌تان در پنچ گزارش‌ مختلف می‌بینید که شامل، گزارش‌ عملکرد سایت به صورت کلی(Performance)، وضعیت ایندکس شدن مطالب(Indexing)، کیفیت تجربه کاربری سایت(Experience)، ارتقا و بهبود عملکرد(Enhancements) و گزارش امنیت و اقدامات دستی گوگل(security & manual action) هستند. همچنین یک نوار جست‌وجو در بالای صفحه قرار دارد که وضعیت URL صفحات سایت را به شما نشان می‌دهد.

 

سرچ کنسول

 

گزارش عملکرد (Performance)

این بخش مربوط به عملکرد سایت در تمامی صفحات خود است که به صورت نموداری و عددی در چهار معیار مهم از نظر سئو بررسی می‌شود.

  • تعداد کل کلیک‌ها (Total Clicks): تمامی کلیک‌هایی که سایت شما از صفحه نتایج جست‌وجو دریافت کرده است.
  • تعداد ایمپرشن (Total Impressions): تعداد دفعاتی که سایت شما در صفحه جست‌وجوی کاربران نمایش داده شده است. این معیار تعداد نمایش لینک سایت را در نتایج نشان می‌دهد حتی در صورتی که کاربر بر روی آن کلیک نکرده باشد.
  • متوسط رتبه (Average position): میانگین رتبه سایت شما از نظر جایگاه کوئری‌های متفاوت در یک بازه زمانی مشخص
  • نرخ کلیک (CTR): داده‌ای مبنی بر تقسیم تعداد کل کلیک‌ها بر تعداد ایمپرشن ضرب در 100. این معیار به صورت درصدی نمایش داده می‌شود و به شما می‌گوید که چه درصدی از کاربران در نتایج جستجو بر روی لینک شما کلیک کرده‌اند.
  • دیسکاور (Discover): آمار و اطلاعات ورودی سایت شما در محتواهای کوتاهی که در بخش Home Screen برنامه گوگل موبایل به کاربر نمایش داده می‌شود.
  • اخبار گوگل (Google News): نمایش اخبار جدید سرویس گوگل نیوز.

 

وضعیت ایندکس شدن مطالب(Indexing)

گوگل برای نمایش مطالب سایت شما به کابران اینترنتی، ربات‌های خزنده‌های خود را به سراغ آن‌ها می‌فرستد تا پس از چندین مرحله عملیات و چرخش این خزنده‌ها در سایت و صفحات آن در صورت عدم وچود مشکل، کار ایندکس کردن آن صفحه را انجام دهند.

در آخر نیز اگر صفحه مورد نظر با توجه به الگوریتم‌های گوگل مشکلی نداشته باشد، رتبه و موقعیت آن صفحه نمایش نتایج مشخص می‌شود. حال اگر در این فرآیند مشکلی پیش بیاید برای رفع آن بایستی به بخش Indexing سرچ کنسول مراجعه کرد.

این بخش کمی فنی‌تر از سایر بخش‌های سرچ کنسول است و گزارشات آن به صورت چهار تب مجزا به مدیر سایت نمایش داده می‌شود.

  • صفحه (Page): ارائه آمار صفحات ایندکس‌شده و ایندکس‌نشده، تعداد ایمپرشن آن‌ها و اطلاعاتی از مربوط به صفحات ایندکس‌شده. به طور کلی در این تبنموداری سبز و طوسی نشان داده می‌شود که بخش سبز رنگ آن صفحات ایندکس شده و بخش طوسی ایندکس نشده را نشان می‌دهد.
  • صفحات ویدئویی (Video Pages): نمایش ایندکس شدن صفحات ویدیویی سایت
  • نقشه سایت (Sitemaps): این بخش مربوط به وارد کردننقشه سایت به سرچ کنسول برای دسترسی بهتر ربات‌های خزنده به صفحات سایت و ایندکس کردن آن‌ها است.
  • حذف محتوا از گوگل (Removals): در این بخش می‌توان با وارد کردن آدرس یک صفحه آن را از گوگل به صورت موقت و یا دائمی پاک کرد و یا به صفحه دیگری ریدایرکت کرد.

 

بخش‌های اصلی سرچ کنسول

 

تجربه کاربری (Experience)

قاعدتا هر چه تجربه کاربران از مرور صفحات سایت شما بهتر باشد و تعامل بیشتری میان شما و آن‌ها صورت بگیرد؛ این موضوع به بهینه سازی سایت شما کمک خواهد کرد. این موضوع برای گوگل بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل آن را با سه معیار مختلف در سرویس سرچ کنسول بررسی می‌کند.

  • تجربه صفحه (Page Experience): این معیار به عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحه و ریسپانسیو بودن سایت، تجربه کاربران از زمان بازدید سایت بستگی دارد. در این تب می‌توان یک تصویر کلی از درصد URLهای خوب، تعداد ایمپرشن آن‌ها و وضعیت https سایت یا همان امنیت سایت مشاهده کرد.
  • Core Web Vitals: این معیار شامل فاکتورهایی مانند سرعت لودشدن محتوای اصلی یک صفحه (LCP)، پایداری صفحه (CLS) و سرعت تعامل با صفحه (FID) است.
  • ایمنی سایت (HTTPS): اتصال سایت به پروتکل امنیتی HTTPS

 

ارتقا و بهبود عملکرد (Enhancements)

گزارش‌هایی که در این بخش از سرچ کنسول مشاهده می‌کنید به شما کمک می‌کند تا موانعی که بر سر راه سایت شما قرار دارد، برداشته و به ارتقا وضعیت آن کمک کنید. در این‌جا با ارائه داده‌های بیشتری مانند کدهای اسکیما می‌توانید گزارش‌های بیشتری از جانب گوگل در مورد بخش‌های مختلفی از سایت خود دریافت کنید.

  • مسیر راه کاربر (Breadcrumbs): لینک‌های کوچک وزنجیره‌واری که در بالای صفحات قرار دارند به کاربران کمک می‌کند بدانند در کجای ‌سایت‌ هستند، پس اگر سایت بزرگی دارید حتما از آن‌ها استفاده کنید.
  • سؤالات متداول (FAQ): اضافه‌کردن اسکیمای سؤالات متداول (FAQ) موجب می‌شود تا به شانس خود را در داشتن فضایی بیشتر برای نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو بیافزایید. همچنین این کار می‌تواند نرخ کلیلک را هم افزایش می‌دهد.
  • نوار جستجو در لینک‌های سایت (Sitelinks Searchbox): در این حالت اگر کاربری برای رسیدن به یک صفحه خاص نام برند شما را جستجو کند، به آن باکس جستجویی نمایش داده می‌شود که از طریق این باکس می‌تواند موضوع مورد نظر خودش را فقط از همان سایت پیدا کند.
  • Review Snippets‌: در صورت استفاده از از اسکیمای Review می‌توانید نظرات مثبت کاربران را در مورد سایت خود در نتایج جستجو نمایش دهید.

 

امنیت و اقدامات دستی (Security & Manual Actions)

این بخش مختص به دو دسته گزارش از سایت است، تهدیدات امنیتی و اقدامات دستی گوگل برای حذف صفحات ‌سایت شما که شامل تخلفات جدی است. به طور مثال اگر از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده باشید، هشدار آن در این بخش به نمایش درمی‌آید.

همچنین مشکلات امنیتی خاصی مثل هک ‌شدن نیز در بخش Security issues نشان داده می‌شود که عدم رفع آن‌ها نیز با جریمه روبرو است.

 

بررسی آدرس (URL Inspection)

اگر نگران سلامت هر یک از آدرس‌های موجود در سایت خود هستید، با وارد کردن آن آدرس در این بخش می‌توانید از وضعیت آن آگاه شوید. همچنین با تایپ کردن  آدرس صفحه می‌توانید از وضعیت ثبت و ایندکس شدن آن نیز مطلع شوید و اطلاعاتی مانند HTML صفحه، واکنش پذیری با موبایل و خطاهای نمایش صفحه را متوجه شوید.

اگر صفحه‌ای نیز همچنان ایندکس نشده است، با درج آدرس آن در همین نوار جستجو می‌توایند درخواست ایندکس شدن آن را خزنده‌های گوگل اعلام کنید تا این صفحه با اولویت بیشتری در گوگل ثبت شود.

 

بخش‌های اصلی سرچ کنسول

 

بخش Legacy Tools and Reports

این بخش تنها شامل یک تب با نام Web Tools است که شامل موارد زیر است:

  • تبلیغات بدی که سایت شما انجام داده است
  •  تجربه‌های سو استفاده‌گرانه مانند لینک‌ها و اخطارهای فیک یا تبلیغات گول‌زننده
  •  پیام‌ها و اخطارهایی که کاربر را مجبور به کلیک می‌کند

 

گزارش لینک‌ها

در این بخش دو دسته گزارش در مورد : لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی وجود دارد که در خلاصه آن تمامی لینک‌های شناسایی شده توسط گوگل را نمایش می‌دهد و گزارشاتی در رابطه با مقصد لینک‌ها و تعداد آن‌ها را شما نشان می‌دهد.

 

حرف آخر

همانطور که دیدیم، سرویس سرچ کنسول گوگل خدماتی بی‌نظیر است که امکاناتی متنوع و کاربردی با تمامی صاحبان سایت‌ها در همه جای دنیا به صورت رایگان ارائه می‌کند. سرچ کنسول امکانی بی مثال است که شما در داشتن سایتی بهینه با سئویی پیشرفته کمک خواهد کرد.

توجه داشته باشید که شرط استفاده از سرچ کنسول و خدمات آن در درجه اول طراحی سایت است. اگر هنوز سایت ندارید و می‌خواهید سایتی حرفه‌ای را راه اندازی کنید، تیم هیراوب اینجاست تا به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *