در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

سئو

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟ معرفی صفر تا صد سئو

در این مقاله میخوانید

بازایابی اینترنتی دنیایی نامحدود از مفاهیم گوناگون است، اما در این بین تعدادی از این مفاهیم وجود دارند که نقش اصلی را در این بین ایفا می‌کنند. سئو یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در قالب یک مجموعه فعالیت، به منظور گسترش یک کسب و کار دیجیتال و با هدف ارتقای جایگاه وبسایت در موتورهای جستجو صورت می‌گیرد.

اگر صاحب یک وبسایت باشید یا حتی اگر قصد راه‌اندازی آن را داشته باشید؛ حتما یک بار هم که شده نام سئو را شنیده‌اید و در ذهن‌تان این سوال مطرح شده است که سئو چیست؟ چه فایده‌ای برای کسب و کار آنلاین من دارد و یا چه تاثیری بر روی سایت من خواهد گذاشت؟

برای دریافت جواب تمامی این سوالات در این مطلب از سایت هیراوب همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با سئو و اهمیت آن با روش‌های مختلف و مراحل انجام آن نیز بیشتر آشنا شوید.

 

سئو چیست؟

سئو در لغت مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به عبارت بهینه‌سازی موتور جستجو می‌توان آن را ترجمه کرد. سئو در واقع مجموعه‌ای از عملیات‌های مختلف است که با هدف ارتقا جایگاه وبسایت، افزایش سرعت سایت و ترافیک ورودی در موتورهای جستجویی مانند گوگل انجام می‌شود.

البته هدف نهایی از انجام چنین عملیات‌هایی دستیابی به فروش بالا از طریق کسب و کار آنلاین و دیده شدن بیشتر سایت در فضای اینترنت است. برای رسیدن به این نتایج و اهداف، انجام درست و اصولی سئو امری لازم و واجب است، چرا که سئو بی کیفیت نه تنها به ارتقا سایت شما کمک نمی‌کند بلکه باعث نزول آن و از دست رفتن سرمایه شما نیز خواهد شد.

یادتان باشد شما هیچ‌گاه در اینترنت دیده نخواهید شد مگر آن که بر روی سئو سایت خود سرمایه‌گذاری کنید تا با استفاده از تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و انجام فرایندهای فنی و محتوایی بتوانید خود را به صفجه اول گوگل برسانید. در این راه این موضوع را نیز فراموش نکنید که سئو امری زمان‌بر است و حتی متخصص‌ترین افراد فعال در این حوزه نیز نمی‌توانند یک سایت را از نظر سئو در یک بازه زمانی کوتاه به جایگاه خوب برسانند.

در ادامه در مورد اهمیت سئو و ارکان مخنلف آن بیشتر صحبت خواهیم کرد تا آگاهی شما نیز نسبت به این مفهوم مهم در بازاریابی آنلاین افزایش پیدا کند.

 

سئو

 

چرا سئو سایت مهم است؟

در هر ثانیه 63000 جستجو در گوگل انجام می‌شود، تمامی عناوینی که تحت عنوان کلمه یا جمله در این مرورگر جستجو می‌شوند دری رو به یکی از سایت‌هایی است که مطلبی مرتبط با آن عبارت در آن وجود دارد. اما در این بین شانس هر وبسایت برای دریافت بازدیدکننده چقدر است؟ کمتر از ده درصد، در واقع شما کمتر از ده درصد در این خیل عظیم از سایت‌های مشابه و موفق شانس دریافت ورودی خواهید داشت.

در چنین شرایطی هیچ‌گاه نمی‌توانید به پیشرفت بیزینس خود و افزایش فروش فکر کنید و بهتر است هر چه زودتر بیخیال کسب و کار آنلاین خود شوید چرا که اهمیت سئو در چند سال اخیر وارد شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام هم شده است.

سئو، راه و روش گوگل است، در واقع این مفهوم موضوعی ابداعی از طرف ارگان یا شخصی خاص نبوده بلکه مجموعه عملیاتی است که از صفر تا صد کاملا بر اساس الگوریتم‌های گوگل انجام می‌شود و خود گوگل آن را روشی حقیقی برای دریافت ترافیک در مرورگر خود می‌داند. البته که این کار نیز راه‌های میانبری دارد که جزو لیست سیاه گوگل محسوب می‌شود؛ اما به طور کلی تنها راه تایید شده از طرف گوگل برای دستیابی به جایگاه بالا در این مرورگر است.

به طور کلی اگر بخواهیم اهمیت و نقش سئو را در راستا موفقیت هر وبسایت نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انطباق وبسایت با موتورهای جستجو
  • دیده شدن سایت در نتایج جستجو
  • افزایش ترافیک وب‌سایت
  • بهبود تجربه کاربری و رضایت کاربران
  • بهتر دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی
  • کمک به جلب اعتماد کاربران
  • بالا رفتن اعتبار سایت
  • کسب جایگاه بالاتر نسبت به رقبا
  • افزایش سرعت سایت
  • روش‌های سئو سایت
  • تبلیغاتی با کمترین هزینه
  • بالا رفتن نرخ تعامل

 

بهینه سازی سایت

 

سئو چه روش‌هایی دارد؟

به طور کلی سه روش برای انجام سئو وجود دارد؛ سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئوکلا سیاه. در چند مطلب گذشته از هیراوب به صورت کامل تمامی این سه روش را بررسی کردیم و مزایا و معایب هر کدام را نیز بیان کردیم، اما با توجه به توضیحات ارائه شده در بالاتر بهترین و اصولی‌ترین روش سئو تنها روش سئو کلاه سفید است.

تمامی آن چیزی که از انجام سئو انتظار دارید، تنها با روش کلاه سفید به دست میآید و هر کاری به غیر از تکنیک‌های انجام شده در این روش راهی به سوی از دست دادن سایت و نابودی همیشگی آن است. حال این تکنیک‌ها چیست؟ در واقع چه کارهایی را می‌توان در دسته روش اصولی سئو قرار داد؟

سئو سه وجه اصلی دارد؛ سئو داخلی یا On Page، سئو خارجی یا Off Page و سئو تکنیکال. حال هر یک از این سه بخش شامل چه کارهایی می‌شود؟ در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

سئو چیست

 

سئو داخلی چیست؟

اولین مرحله از سئو که در داخل خود سایت انجام می‌شود، سئو داخلی یا همان سئو آن پیج است. این بخش شامل تکنیک‌های مختلفی است که اکثر آن‌ها بر اساس ارتقا کلمه کلیدی و نقش آن در این بخش انجام می‌شوند. برخی تکنیک‌های سئو داخلی عبارتند از:

  • تحقیق کلمه کلیدی
  • تولید محتوا با استفاده از کلمه کلیدی و موضوعات مرتبط
  • بهینه‌سازی تگ‌های عنوان و توضیحات متا
  • لینک‌سازی داخلی در صفحات و بلاگ
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • طراحی مناسب برای موبایل
  • افزایش سرعت بارگذاری

 

سئو خارجی چیست؟

فرآیند بهبود سئو سایت پس از انجام سئو داخلی بر عهده مرحله دوم از سئو یعنی سئو خارجی یا همان آف پیج است. در این بخش اهمیت کلمه کلیدی بیش از پیش شده و در واقع هدف اصلی به جای بهینه سازی سایت، بهینه سازی کلمه کلیدی خواهد بود.

استراتژی‌هایی که در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به افزایش کیفیت کلمه کلیدی‌های سایت شما کمک کند، شامل موارد زیر است:

  • تهیه رپورتاژ آگهی و انتشار در سایت‌های میزبان
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن های آنلاین
  • سئو محلی
  • برندسازی
  • ثبت نام در موتورهای جستجو
  • ساخت بک لینک

 

سئو چیست

 

سئو تکنیکال چیست؟

مرحله آخر یا شاید بخش تکمیلی کار سئو تکنیکال است.همان طور که از عنوان این بخش از سئو مشخص است، این فعالیت عمدتا بر روی ساختار و بنیاد سایت تمرکز دارد. شما با انجام دو مرحله قبلی توانسته‌اید خود را به گوگل نشان دهید و حوزه فعالیت خود را در این مرورگر ثبت کنید، حال زمان خزش برای شما رسیده است.

منظور از خزش چیست؟ بهینه سازی سایت همانطور که کفتیم کاری زمانبر است و بخش زیادی از زمان مورد نیاز آن مربوط به بخش تکنیکال آن می‌شود. خزش پارامتری مهم برای شناسایی سایت شما از طرف گوگل است که موجب دریافت درک بهتری از سایت شما خواهد شد.

کرال باجت یا همان بودجه خزش به بازه زمانی گفته می‌شود که ربات های گوگل برای ایندکس صفحات یک وبسایت در آن خزش می‌کنند و با خزیدن اعتباری بالا به هر یک از صفحات شما می‌دهد. به همین دلیل است که می‌گوییم این مرحله از سئو بسیار زمان‌بر است چرا که بازه‌های زمانی کرال باجت آن چنان کم است که شما را وادار به انجام فعالیت‌های بیشتری مانند سئو تکنیکال برای به دست آوردن بودجه خزش بیشتر می‌کند.

از جمله تکنیک‌های مهم سئو فنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه‌سازی ساختار و کدهای HTML
  • اصلاح URL های سایت
  • پیدا کردن و رفع محتواهای تکراری
  • طراحی ریسپانسیو سایت
  • بهینه سازی کد و اندازه فایل‌‌ها برای بارگذاری سریع
  • استفاده از سرچ کنسول برای نمایه‌سازی (Indexing)
  • ایجاد نقشه یا سایت‌ مپ

 

سئو چیست

 

مراحل انجام سئو سایت به چه صورت است؟

با معرفی انواع سئو کمی به مراحل انجام آن پرداختیم؛ اما اگر به دنبال نگاهی کامل‌تر در مورد چگونگی انجام سئو هستید، در بخش پایانی این مطلب همراه ما باشید تا در ده مرحله جز به جز تمامی اقامات لازم برای سئو و بهینه سازی سایت را با هم مرور کنیم.

  1. تحقیق کلمه کلیدی: در گام نخست بایستی متوجه شوید که مخاطبان شما چه از کلماتی برای پیدا کردن اطلاعات در مورد خدمات یا محصولات ارائه شده در سایت شما استفاده می‌کنند تا به کلمات کلیدی سایت خود دست پیدا کنید.
  2. آنالیز رقبا: دستیابی به نقاط قوت و ضعف سایت‌هایی که با کلمات کلیدی مورد نظر شما بازدید گرفته‌اند به ادامه مراحل سئو کمک می‌کند.
  3. تولید محتوای موثر: حال با کلمات کلیدی به دست آمده برای کسب اعتبار نزد گوگل باید درباره حوزه کاریتان محتوای مفید تولید کنید.
  4. لینک سازی داخلی: سئو آن پیج را استارت بزنید! با ایجاد لینک‌های داخلی در صفحات و وبلاگ به مخاطبان در پیدا کردن اطلاعات مرتبط درباره موضوعات مختلف درون سایت کمک می‌کنید و به گوگل خود را بهتر معرفی می‌کنید.
  5. سئوی داخلی: حال که لینک سازی داخلی را شروع کردید زمان استفاده درست از هدینگ‌ها، بهینه‌سازی آدرس صفحات و تصاویر نیز رسیده است.
  6. طراحی ریسپانسیو: فراموش نکنید که بیش از ۶۵ درصد از جستجوهای گوگل در موبایل انجام می‌شود، پس حتما سایت خود را برای نمایش در دستگاه‌های همراه بهینه سازی کنید.
  7. بهبود تجربه کاربری: با محتوای مفید و بالا بردن کیفیت UX و UI سایت به کاربران خود نزدیک شوید تا تجربه خوبی از گشت و گذار در سایت‌تان به آن‌ها داده شود.
  8. بهبود سئوی تکنیکال: به کیفیت URL ها، سرعت سایت، استفاده از اسکیما، سایت مپ و بهینه‌سازی فایل ربات بیشتر اهمیت دهید تا گوگل سایت شما را بیشتر دوست داشته باشد.
  9. بک لینک بیشتر: تنها راه تبلیغات درست در اینترنت دریافت بک لینک سالم است، بنابراین بر اساس استراتژی رپورتاژ تولید کنید و به دریافت بک لینک‌های با کیفیت ادامه دهید.
  10. بررسی دائمی عملکرد سایت: در دنیایی که تغییر همیشگی است، سئو نیز اصولی ثابت نخواهد داشت همیشه با الگوریتم‌های جدید تغییر می‌کند. بنابراین سایت خود را مانند موجودی زنده ببینید که به توجه همیشگی شما نیزا دارد تا به رشد خود ادامه دهد. برای رصد سئو سایت می‌توانید با ابزارهایی مانند Semrush فعالیت آن را دنبال کنید تا همیشه به روز و موفق بمانید.

 

سئو

 

حرف آخر

در این مقاله آشنایی کلی با ماهیت سئو، انواع و اهمیت آن و همچنین مراحل انجام این فعالیت مهم آشنا شدیم. سرمایه گذاری بر روی سئو، یکی از پیش نیازهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی است. سایت بدون سئو، مانند یک فروشگاه بسیار شیک با امکاناتی کم نظیر است که در انتهای کوچه‌ای بن بست قرار دارد و کسی آن را نمی‌بیند.

به یاد داشه باشید که سئو فعالیتی بسیار تخصصی است و انجام آن توسط هر فردی غیر خبره‌ای امکانپذیر نخواهد بود؛ اگر به دنبال دریافت خدمات سئو سایت هستید، تیم هیراوب با سالها تجربه و تخصص در این حرفه آماده ارائه خدمات حرفه‌ای به شماست.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *