در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

طراحی سایت

بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت چیست؟

در این مقاله میخوانید

ارتباط یکی از نیازها اولیه انسانی است و راه‌حل اصلی این موضوع استفاده از زبان است. همانگونه که ملل مختلف برای ارتباط با یکدیگر از زبان‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ ایجاد ارتباط در دنیای وب و دیجیتال هم نیازمند زبانی مشخص و معین است؛ زبان‌هایی که مثل گفتار انسانی با هم تفاوت دارند اما همگی معنا ومقصودی یکسان را مخابره می‌کند.

در دنیای دیجیتال نیز برای ایجاد ارتباط به خصوص در زمینه طراحی سایت از زبان‌های مشخص استفاده می‌شود که با بکار گرفتن آن‌ها می‌توان یک سایت را طراحی و آن را ارتقا داد. زبان طراحی سایت مجموعه‌ای از نوشتارهای کدنویسی شده است و برنامه نویس با استفاده از این کدها و نشانه‌ها، خواسته‌های خود را به کامپیوتر گفته و از این طریق با آن ارتباط برقرار می‌کند.

حال هر زبان طراحی سایت ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارد که برای پردازش صحیح صفحات وب و بهبود عملکرد سایت بایستی از هر زبان مطابق با نیازهای کاربر و اهداف وبسایت استفاده کرد. بنابراین برای این که بتوانید بهترین زبان برای طراحی سایت را پیدا کنید؛ در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم چند مورد از برترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت را به شما معرفی کنیم.

 

بررسی ساختار وب سایت

قبل از آن که به معرفی زبان‌های طراحی سایت بپردازیم، بهتر است نگاهی به ساختار وبسایت داشته باشیم. ساختار کدهای هر وبسایت به دو بخش front-end (بخش سمت کاربر) و back-end (بخش سمت سرور) تقسیم می‌شود. این دو بخش مکمل یکدیگر هستند و وجود هر کدام به دیگری وابسته است. زبان کدنویسی هر بخش از دیگری متفاوت است چرا که با وجود ارتباط میان این دو عملکرد هر کدام متفاوت از دیگری است.

 

طراحی سایت

 

فرانت اند چیست؟

منظور از فرانت اند همان شکل ظاهری وبسایت است که در معرض دید کاربر قرار دارد. این بخش ارتباط مستقیمی بر روی کیفیت UI سایت یا همان تجربه کاربری دارد که متخصصان برنامه نویسی با استفاده از زبان‌های مختلفی مانند CSS، Html، جاوا اسکریپت و جی کوئری در تلاشند تا به طراحی این بخش از سایت بپردازند.

 

بک اند چیست؟

بک اند همانطور که نامش پیداست، بخش پنهانی ساختار سایت است که کاربر هیچ دیدگاهی نیبت به آن ندارد اما برای برنامه‌نویسان سایت اهمیت بسیاری دارد. کدهای نوشته شده در این بخش از سایت وظیفه پردازش، محاسبات و انجام عملیات مربوطه را به عهده دارد و در واقع به عنوان مغز یک سایت عمل می‌کند.

کدهای نوشته شده در بخش بک اند مستقیما به سیستم متصل نمی‌شوند و از طریق وب سرور به مرورگر کاربران ارسال می‌شوند به همین دلیل است؛ این جاست که ارتباط میان بک اند و فرانت اند مشخص می‌شود.

اگر بخواهیم به زبانی ساده‌تر این بخش از ساختار سایت را توضیح دهیم این گونه می‌توان گفت که به طور مثال زمانی که شما در یک وبسایت ثبت نام می‌کنید و اطلاعات خود را وارد می‌کنید، بخشی که صحت اطلاعات ورودی را کنترل و ذخیره می‌کند توسط برنامه نویس بک اند و زبان‌های مخصوص اینکار اجرا می‌شود و آن چیزی که شما در سایت تحت عنوان دکه ثبت‌نام می‌بینید در بک فرانت کدنویسی می‌شود.

 

طراحی سایت

 

انواع زبان طراحی سایت چیست؟

حال که با ساختار سایت و تفاوت میان زبان‌های کدنویسی و عملکرد هر بخش بیشتر آشنا شدید، زمان آن رسیده که با هر کدام از این زبان‌ها بیشتر آشنا شوید تا از هر کدام برای راه‌اندازی وتوسعه وبسایت خود بتوانید به درستی استفاده کنید.

 

پایتون Python

پایتون یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی در بخش بک اند است که با استفاده از زبان متن باز و مفسر کار را برای برنامه‌نویسان بسیار ساده‌تر کرده است. زبان پایتون چند منظوره و شی گرا است و از آن می‌توان برای توسعه وبسایت، تحلیل داده، نوشتن برنامه دسکتاپ و یادگیری ماشینی و گسترش علم داده استفاده کرد.

از ویژگی‌های مهم این زبان می‌توان به پشتیبانی از مجموعه بزرگی از کتابخانه‌ها اشاره کرد که سهولت کار را برای مبتدیان نیز بسیار کرده است. دستورات ساده، پروسه ویرایش، تست و خطایابی بسیار سریع در کنار رایگان بودن آن باعث شده تا پایتون جزو لیست ده زبان محبوب طراحی سایت قرار بگیرد.

 

زبان طراحی سایت

 

روبی Ruby

یکی دیگر از زبان‌های متن باز و شی گرا که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، زبان برنامه نویسی روبی است. این زبان قابل حمل بیشتر بر روی سیسیتم لینوکس گسترش یافته اما بر روی تمامی پلتفرم‌ها قابل اجرا است. یادگیری و انجام روبی برخلاف پایتون برای افراد مبتدی کار آسانی نبوده اما بیشترین کاربرد را در توسعه وب دارد.

استفاده از روبی برای توسعه وب به این دلیل کاربرد بیشتری دارد چرا که این زبان از فریمورک Ruby on Rails نشات می گیرد که یک فریم‌ ورک منبع‌ باز محسوب شده که به موجب آن سرعت و سهولت ایجاد و توسعه وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها را فراهم می‌کند. به طور مثال یکی از مهم‌ترین وبسایت‌های توسعه یافته به وسیله این زبان وبسایت مشهور توییتر است.

 

زبان طراحی سایت

 

پی اچ پی Php

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین زبان‌های طراحی سایت، Php است. Php زبانی متن باز و اسکریپتی است که ساختاری مشابه به زبان C دارد و به همین دلیل تا این میزان محبوب و شناخته‌شده است. این زبان بر روی تمامی پلتفرم‌های معروف مثل ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابل اجرا بوده و در عین حال مزایایی مانند سرعت بالای اجرای کد و رایگان بودن ابزار کار دارد.

این زبان در بک اند بسیاری از CMSهای محبوب مانند وردپرس و جوملا کاربرد دارد وبه همین خاطر بسیاری از کاربران این نوع نرم‌افزارهای مدیریت محتوا عمدتا زبان Php را نیبت با سایر زبان‌های طراحی سایت ترجیح می‌دهند. طبق گزارش WEB 3 بیش از ۷۸ درصد از وب سایت‌ها از PHP بهره برده‌اند و سایت‌های معروفی همچون فیسبوک و ویکی‌پدیا از این زبان استفاده کرده‌اند.

 

زبان طراحی سایت

 

جاوا اسکریپت Javascript

همانطور که نام این زبان مشخص است جاوا نوعی زبان اسکریپتی است که در کنار زبان‌های دیگری مانند Html و CSS نقش مهمی در طراحی سایت دارند. جاوا اسکریپت عمدتا برای توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و با زبان جاوا متفاوت است و حتی شرکت‌های سارنده آن یکی نیستند. جاوا اسکریپت جلوتر از جاوا حرکت می‌کند و از آن می‌توان برای طراحی صفحات واکنشگرای وب استفاده کرد.

جاوا اسکریپت زبانی شی گرا و مبتنی بر Object است در سمت مشتری قرار دارد و با هدف پویایی و ایجاد انعطاف بیشتر کدهای Html ایجاد شده است. این زبان ابزاری ساده و چند وجهی است و امروزه حتی می‌توان در برنامه‌هایی مانند مایکروسافت ورد و pdf ردپای استفاده از زبان جاوا اسکریپت را مشاهده کرد.

 

زبان طراحی سایت

 

اچ تی ام ال HTML

این زبان در حقیقت جزو زبان‌های برنامه‌نویسی نبوده اما شروع طراحی اکثر سایت‌ها با این زبان انجام می‌شود. HTML برای تعریف اسکلت اصلی صفحات وبسایت استفاده می شود و در عین ساده بودن اهمیت بسیاری برای ورود به حوزه طراحی سایت دارد.

عنصر اچ تی ام ای در طراحی فرانت نقش فراوانی دارند، در واقع هر کدام از این عناصر که به آن یک بلوک گفته می‌شود، برای ساختاربندی یک صفحه و ایجاد بخش ها، سرفصل ها و بلوک های محتوایی دیگر بکار می‌رود. به طور کل HTML یک زبان نشانه گذاری است که ایجاد ساختار صفحه را راحت‌تر کرده و با تمامی پلترفرم‌ها سازگار است.

 

زبان طراحی سایت

 

سی شارپ #C

بی‌شک سی شارپ یکی از بهترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی است که محبوبیت بسیاری نیز در بین برنامه‌نویسان مطرح دارد. این زبان جزو 5 زبان برنامه‌نویسی برتر جهان است که از آن می‌توان در ساخت برنامه‌‎های تحت وب، تحت ویندوز، بازی‎‌ها و موبایل استفاده کرد.

سی شارپ دارای یک کتابخانه بزرگ است که عملکرد آن را نسبت به بسیاری از زبان‌ها بالاتر برده و کار را برای توسعه دهنده راحت‌تر کرده است. این زبان در فریم ورک  ASp.net به کار می‌رود که امکان استفاده از آن برای پروژه‌های بزرگ به وجود آورده است.

کارایی اصلی این زبان، برنامه نویسی تحت ویندوز است اما برای سیستم عامل های اندروید، لینوکس و iOS هم قابل استفاده است. وب‌سایت‌هایی همچون MSN ، مایکروسافت و سایت‌های داخلی مانند دیجی کالا و ورزش ۳ همگی مثال‌هایی از سایت‌هایی هستند که از سی ‌شارپ و  ASP.NET استفاده کرده‌اند.

 

زبان های برنامه نویسی

 

ای‌اس‌پی‌دات‌نت ASP.NET

زبان ASP که مخفف عبارت Active Server Pages است یک زبان اسکریپ‌‌نویسی است که در IIS اجرا می‌شودو از لحاظ قابلیت شباهت‌هایی به به زبان PHP دارد. هدف اصلی ASP.NET نوشتن Web Application های بزرگ با اطلاعات ورودی و پیچیدگی‌های زیاد است که در روند برنامه‌نویس بسیار کمک‌کننده بوده و رابط کاربری آسان و ماژول‌های آماده را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد.

اپلیکیشن های نوشته شده  بااین زبان در سرور های ویندوز قابل اجرا است و معمولا بانک اطلاعاتی آنها همان sql server معروف است. آخرین نگارش asp.net نسخه چهارم این زبان است که در آن توجه زیادی برروی معماری سه لایه یاmvc داشته است.

 

زبان های برنامه نویسی

 

اس کیو ال SQL

اگر چه از SQL در ایران زیاد به عنوان یک زبان برنامه‌‌نویسی یاد نمی‌شود و صرفا مهارتی الزامی در کنار سایر مهارت‌ها به شمار می‌رود. ولی با رشد اهمیت موضوعاتی مانند بزرگ‌ داده‌ها (Big Data) ترجیح‌مان بر این بود که SQL هم در این لیست قرار گیرد. از SQL برای کار روی پایگاه‌های داده در محیط‌‌‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

روش کار SQL به این صورت است که می‎توانید رکوردها را در پایگاه داده ثبت کرده و آن‌ها را آپدیت و یا حذف کنید. البته این زبان قابلیت ایجاد اشیا جدید همانند جدول‌‎ها را نیز در اختیارتان قرار می‎‌دهد؛ همچنین این زبان به دلیل استاندارد بودن و استفاده یکسان در بسیاری از سیستم‌ها و پایگاه‌های داده مختلف، قابلیت همگرایی و تعامل بین سیستم‌های مختلف را ارتقا می‌دهد.

 

طراحی سایت

 

جی کوئری Jquery

Jquery کتابخانه جاوا اسکریپت است و به نحوی طراحی شده است تا بتواند روش نوشتن جاوا اسکریپت را تغییر دهد. در واقع هدف از راه‌اندازی این فریم ورک سهولت استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در صفحات طراحی وب است.

با استفاده از جی کوئری می‌توان کدهای CSS را تغییر و به راحتی پلاگین‌های فعال سایت را توسعه داد. یادگیری جی کوئری و نحوه استفاده از آن در کدنویسی جاوا اسکریپت جریان کار را ساده تر می کند. کارایی و سرعت کدنویسی را بالاتر برده و در مصرف انرژی و زمان نیز صرفه جویی خواهد کرد.

 

طراحی سایت

 

حرف آخر

احتمالا همانطور که می‌دانید طراحی سایت کاری تخصصی است که نیاز به داشتن دانش بالایی در زمینه برنامه‌نویسی و کدنویسی دارد. البته که در روند طراحی سایت از تمامی زبان‌های معرفی شده استفاده نمی‌شود اما داشتن آگاهی نسبت به ماهیت و نحوه استفاده هر یک از زبان‌ها برای طراحی سایت‌های مختلف امری واجب بر هر متخصص وب است.

به همین منظور ما در تیم هیراوب همراه در تلاشیم تا با تکیه بر دانش و تخصص گروه و استفاده از تجربه کاریمان، بهترین خدمات طراحی سایت را به کاربران خود ارائه دهیم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *