در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

فروشگاه اینترنتی

بررسی مزایا و معایب راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

در این مقاله میخوانید

فروشگاه‌های اینترنتی در چند سال اخیر رشد حیرت‌انگیزی داشته‌اند و تبدیل به مهره‌های اقتصادی فعال در کل بازار خرده فروشی ایران و جهان شده‌اند. فروش اینترنتی یکی از انواع تجارت الکترونیکی است که امکانات متنوع‌تری نسبت به شرایط سنتی گدشته در اختیار فروشنده و خریدار قرار می‌دهد.

به دلیل همین امکانات و مزایا است که آمار این نوع تجارت حتی در مقیاس کوچک روز به روز بیشتر می‌شود و مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند. البته این مدل از کسب و کار معایبی نیز دارد، اما در یک نگاه کلی مزایا فروشگاه اینترنتی همیشه بیشتر از معایب و ایرادات آن است.

طراحی سایت فروشگاهی یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یک آنلاین شاپ است و از منظر توسعه و پیشرفت جایگاه بالاتری نسبت به فعالیت در حوزه‌های دیگری مانند فروش در شبکه‌های اجتماعی دارد؛ چرا که قدرت ارتباطی اینترنت و توان جستجوگری مرورگرهایی مانند گوگل ورای از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است.

به همین دلیل در این مطلب از سایت هیراوب قصد داریم با جزییات بیشتر به بیان مزایا و معایب راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در قالب طراحی سایت فروشگاهی بپردازیم.

 

مزایا فروشگاه اینترنتی چیست؟

بهتر است در ابتدا تعریفی کوتاه بر روی ماهیت و عملکرد سایت فروشگاهی داشته باشیم. سایت فروشگاهی به وبسایتی گفته می‌شود که به کاربران امکان خرید و فروش آنلاین محصولات مختلف را در بستر اینترنت می‌دهد.

چنین وبسایت‌هایی به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد بدون داشتن مکان فیزیکی به ارائه محصول خود بپردازند و به راحتی امکاناتی مانند سیستم‌های مدیریت موجودی، پرداخت آنلاین، سبد خرید و امکان جستجوی سریع کالا را به کاربران خود ارائه دهند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که تجارت الکترونیکی در قالب وبسایت چه مزایای دیگری دارد که آن را نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی برتر می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه به 8 مزیت مهم فروشگاه‌های اینترنتی پرداخته‌ایم.

 

مزایا فروشگاه اینترنتی

 

  1. سرمایه اولیه پایین

فروشگاه اینترنتی نیازی به اجاره یا خرید مکان فیزیکی و استخدام فروشنده ندارد و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد. برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین شما می‌توانید با صرف هزینه کم به منظور تهیه محصولات و راه‌اندازی وبسایت در مدت زمان کمی یک بیزینس قوی و پرفروش را برای خود ایجاد کنید.

 

  1. دسترسی گسترده‌تر به بازار فروش

یکی از مزیت‌های خاص و منحصر به فرد فروشگاه‌های اینترنتی دسترسی گسترده به بازار فروش شهرها و کشورهای مختلف است، چنین امکانی برای فروشگاه‌های سنتی وجود ندارد چرا که بیشتر مشتریان آنان افراد محلی هستند. با طراحی سایت فروشگاهی می‌توانید محصولات خود را در یک جغرافیای بزرگتر، خارج از شهر و محله خود به فروش برسانید و به گسترش برند خود کمک کنید.

 

فروشگاه اینترنتی

 

  1. عدم محدودیت زمانی در کار

فروشگاه آتلاین تنها محدودیت مکان را از بین نمی‌برد، بلکه مفهوم زمان را نیز برای شما بی‌معنی می‌کند. فرض کنید فروشگاهی 24 ساعته دارید که بدون هیچ نیروی انسانی فعال در هر لحظه در حال فروش و کسب درآمد است.

فروشگاه های آنلاین همیشه برای مشتریان در هر ساعت از شبانه روز در دسترس هستند و این قابلیت به مشتریان این امکان را می دهد تا بدون محدودیت و در هر زمان که بخواهند خرید کنند و در مقابل باعث ایجاد کسب سود همیشگی برای صاحبان کسب و کار می‌شود.

 

  1. کاهش نیروی انسانی و وظایف اداری

تصور کنید کارمندی استخدام کرده‌اید که به صورت تمام وقت، بدون مرخصی و دریافت حقوق، تمامی وظایف اداری یک کسب و کار را به تنهایی انجام می‌دهد. باور این موضوع قطعا در بعد انسانی کاری دشوار است، اما زمانی که تمامی کارها را به سیستم کامپیوتری و اینترنت بسپارید، تصور آن ممکن خواهد شد.

در واقع شما با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی وظیفه چندین کارمند را به یک سیستم کامپیوتری بدون خطا و خستگی کار منتقل می‌کنید که حقوقی نیز دریافت نمی‌کند و به جنبه های بازاریابی و مدیریت کسب و کارشما نیز کمک می‌کند.

 

  1. بهره‌وری و تحلیل اطلاعات مشتریان

بررسی رفتار مشتریان یکی از راه‌های ارتقا هر کسب وکار است. داشت یک فروشگاه اینترنتی به شما این امکان را می‌دهد تا نگاهی دقیق‌تر بر رفتارهای کاربران خود در حین خرید داشته باشید. تهیه آمار از کالاهای پرفروش، دسته‌بندی سن و جنسیت مشتریان به منظور تعیین بهتر بازار هدف و دسترسی به اطلاعات ارتباطی مشتریان در جهت تبلیغات جزو قابلیت‌های مهم یک سایت فروشگاهی است.

یک سایت فروشگاهی به شما این امکان می‌دهد تا به داده‌ها و آمار‌های مربوط به عملکرد فروشگاه آنلاین خود دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را تحلیل کنید و با دریافت نتیجه تحلیل‌ها به الگوی رفتاری مشتریان خود پی برده و بهره‌وری کسب وکار خود را افزایش دهید.

 

فروشگاه اینترنتی

 

  1. معرفی راحت‌تر برند و رشد سریع آن

دیده شدن در فضای اینترنت این روزها کار چندان سختی نیست. معرفی برند و متعاقد کردن مشتری نسبت به خرید یک کالا در گذشته کاری دشوارتر بود؛ اما امروزه به راحتی و با استفاده از ابزارهایی مانند سئو می‌توانید برند خود را به مشتریان جدید معرفی کنید و بازار فروش آنلاین شاپ خود را گسترش دهید.

 

  1. تبلیغات و بازاریابی مقرون به صرفه

امر تبلیغات و بازاریابی در دنیای کسب و کار دیجیتال مستلزم هزینه‌های بالا نیست و این موضوع مزیتی با ارزش در راستای گسترش بیزینس محسوب می‌شود. به طور مثال شما می‌توانید با هزینه‌ای معقول تبلیغات موثری مانند راه‌اندازی کمپین‌های فروش، بنرهای کلیکی، رپورتاژ آگهی، ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ را اجرا کنید.

 

  1. نظارت دقیق‌تر بر فروش کالا

فعالیت تجاری در حوزه دیجیتال می‌تواند به مشتریان تجربه خریدی دلنشین و رضایت بخشی را ارائه دهد؛ عدم ارتباط فیزیکی مانعی در مسیر ایجاد ارتباط موثر با مشتریان نبوده و بالعکس نقطه قوت خوبی در این نوع از کسب و کار است.

با داشتن یک فروشگاه اینترنتی ضمن ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان می‌توایند با افزودن امکاناتی مانند بخش انتقادات و پیشنهادات، میزان رضایتمندی و عدم رضایت مشتریان خود را بیشتر متوجه شوید و میزان خروجی کالاهای محبوب را دقیق‌تر حساب کنید.

همچنین دسترسی به اتوماسیون اداری مبتنی بر کامپیوتر به شما اطلاعاتی دقیق در رابطه با حجم کلی فروش، موجودی انبار و میزان سود نهایی خواهد داد و نظارت شما را بر روند کار به عنوان صاحب آنلاین شاپ بیشتر خواهد کرد.

 

فروشگاه اینترنتی

 

معایب فروشگاه اینترنتی چیست؟

طراحی فروشگاه اینترنتی در کنار تمامی مزایایی که نام بردیم، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید، بهتر است نسبت به معایب آن نیز آگاه باشید. در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است بر سر راه یک آنلاین شاپ ایجاد شود را توضیح داده‌ایم.

 

  1. امکان بروز مشکل در سایت

یکی از اقدامات مهم پس از طراحی فروشگاه اینترنتی، نگهداری و پشتیبانی از سایت است. وظیفه این کار بر عهده صاحب سایت است اما می‌توان با بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های مختلف به صورت تخصصی پتسبانی از سایت را انجام داد.

حال چرا سایت به پشتیبانی نیاز دارد؟ دلایل فنی مختلفی وجود دارد که می‌تواند موجب اختلال در روند کار سایت فروشگاهی شود و بروز این اتفاقات مانعی بر سر راه خرید کاربر از سایت شما می‌شود؛ در نتیجه شما درآمد بالقوه خود را از دست خواهید داد و سودی کسب نخواهد شد. البته با داشتن پشتیبانی فنی کاربلد هیچگاه دچار مشکلات شدید نخواهید شد و سایت شما به فعالیت مستمر خود ادامه خواهد داد.

 

فروشگاه اینترنتی

 

  1. عدم اعتماد مشتریان در صورت نبود تجربه فیزیکی

در فروشگاه فیزیکی خریداران قبل از اقدام به خرید می‌توانند کالای مدنظر خود را امتحان کنند و با لمس فیزیکی به ابعاد مختلف آن پی ببرند. چنین حالتی برای آنلاین شاپ ها وجود ندارد و بسیاری از افرادی که اعتماد به چنین شرایطی ندارند، از لیست خریداران فروشگاه آنلاین حذف می‌شوند.

البته در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی با ارائه خدماتی مانند بازگشت کالا در صورت عدم تایید توسط مشتری یا به انتشار گذاشتن تصاویر و ویدیوهای دقیق از کالا تلاش کرده‌اند تا چنین دیدگاهی را در نظر مشتریان خود تغییر دهند.

 

  1. رقابت بالا

همانطور که در توضیح مزایا فروشگاه اینترنتی گفتیم، معرفی برند با راه‌اندازی آنلاین شاپ کاری ساده و بدون دردسر است؛ اما باید روی دیگر سکه را نیز نگاه کرد. اگر چه برندسازی در فضای دیجیتال آسان‌تر است اما فضای رقابتی آن نیز به همان صورت سخت‌تر است.

چنین بازار رقابتی دست مشتری را باز گذاشته است تا با آسودگی خاطر و بر اساس معیارهای ساده‌ای مانند هزینه کمتر ارسال، فروشگاه دیگری را برای خرید انتخاب کند و به سادگی به مقایسه قیمت و جنس دو کالای یکسان در دو فروشگاه متفاوت بپردازد.

 

  1. حمل و نقل طولانی تا زمان رسیدن کالا

دوباره به قیاس میان فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی بازمیگردیم؛ مشتری زمانی که هزینه خرید خود را در فروشگاه فیزیکی پرداخت می‌کند، در همان لحظه کالای خود را تحویل گرفته و می‌تواند از آن استفاده کند.چنین حالتی برای فروشگاه آنلاین وجود ندارد و مشتری پس از پرداخت بایستی مدت زمان مشخصی را با توجه به نوع ارسال کالا صبرکند تا محصول خریداری شده به دستش برسد.

البته هزینه دریافت شده بابت هزینه ارسال را هم بایستی مدنظر قرار داد که توسط فروشگاه جدا از هزینه خود کالا دریافت می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان در درجه اول مشتری را نسبت به زمان تحویل گرفتن کالا مطلع کرد و در درجه دوم با شرکت‌های ارسال کالایی که در زمان کوتاه‌تری خرید را به دست مشتری می‌رسانند، برای حمل و نقل استفاده کرد.

 

آنلاین شاپ

 

حرف آخر

اکنون که از مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی مطلع شدید، زمان آن رسیده است که تصمیم نهایی را برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی کسب وکار خود بگیرید. فراموش نکنید که مطلوبیت فروشگاه‌های اینترنتی در چند سال اخیر بسیار شده است و نظر مردم نیز نسبت به خرید از آنلاین شاپ ها مثبت شده است، پس بهتر است این فرصت را از دست ندهید وهر چه زودتر بیزینس خود را گسترش دهید.

در این راه تیم هیراوب نیز همراه شماست تا با تجربه و تخصص خود در مسیر راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی موفق و پرفروش به شما وکسب و کارتان کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *