در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

اینماد

اینماد چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

در این مقاله میخوانید

این روزها با داغ شدن بازار فروشگاه‌های اینترنتی و افزایش اعتماد و استقبال مردم برای خرید از این فروشگاه‌ها، بسیاری از افراد در تلاشند تا کسب وکار خود را در این پلتفرم نیز ارائه کنند. فروش اینترنتی به سکوی پرتاب بسیاری از مشاغل تبدیل شده است؛ اما برای ساخت این راه بایستی زیرساخت‌های بسیاری را در ابتدای کار فراهم کرد.

با این که نگاه مردم نسبت به کسب وکارهای اینترنتی نسبت به چندین سال پیش تغییر کرده است؛ همچنان عده‌ای از مردم به دلیل سودجویی بعضی افراد اعتماد کافی نسبت به خرید‌های آنلاین را ندارند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان این اطمینان خاطر را به مشتریان خود داد؟

پیشنهاد ما دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد است. اما اینماد چیست و چرا بهتر است کسب و کارهای اینترنتی این نماد را دریافت کنند؟ مراحل و شرایط دریافت آن چیست؟ برای دریافت پاسخ به این سوالات تا انتها این مقاله از سایت هیراوب همراه ما باشید.

 

اینماد چیست؟

همانطور که در مقدمه این مطلب گفتیم، یکی از راه‌های جذب اعتماد مشتریان در فضای فروشگاه‌های اینترنتی، دریافت اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی است. این نماد همانند لوگویی برای تایید صلاحیت و هویت فروشگاه‌های اینترنتی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه می‌شود.

وجود این نماد در وبسایت شما این اطمینان را به مشتری می‌دهد که سایت شما توسط یک نهاد دولتی تضمین شده است و هیچ شبه‌ای در کار شما وجود ندارد. همچنین وجود این نماد برای سایت‌هایی که نیاز به درگاه پرداخت دارند، امری واجب است.

از این رو دریافت اینماد نه تنها موجب جلب اعتماد مشتریان به شما می‌شود، بلکه نحوه فروش محصولات و خدمات را برای شما نیز به واسطه وجود درگاه پرداخت اینترنتی آسان‌ترمی‌کند.

 

اینماد

 

معرفی انواع اینماد

پیش از صحبت در مورد اهمیت دریافت اینماد و نحوه دریافت آن، بهتر است با انواع اینماد و تفاوت‌های آن بیشتر آشنا شوید. این نماد به طورکلی دارای سه نوع مختلف است که تفاوت آن‌ها در تعداد ستاره‌های نماد و میزان اعتبار و کیفیت فروشگاه است.

  • اینماد موقت

این نماد یک تایید اولیه بر روی کلیت سایت است که برای سرعت بخشی به فرآیند اخذ اینماد با حداقل شرایط لازم صادر می‌شود. در واقع این لوگو بدون ستاره تنها یک راهکار موقت برای جلب اعتماد مشتریان تا زمان آماده شدن اینماد اصلی است.

 

  • اینماد دائم یک ستاره

پس از آن که سایت شما نماد موقت را دریافت کرد، مراحل بررسی سایت شما توسط نهاد مربوطه آغاز می‌شود و پس از تایید معیارهای لازم که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم؛ اینماد یک ستاره برای شما صادر می‌شود. حال شما می‌توانید لوگو اینماد یک ستاره را در سایتتان قرار دهید.

 

  • اینماد دو ستاره

هر ستاره‌ای که به لوگو اینماد شما اضافه شود، اعتبار بیشتری به کسب و کارتان اضافه می‌کند. حال دریافت اینماد دو ستاره نیز مزیت بیشتری نسبت به نوع یک ستاره آن دارد. برای گرفتن نماد دو ستاره همان مراحل نماد یک ستاره را بایستی انجام داد، با این تفاوت که در بررسی معیارها سایت شما باید گواهینامه امنیتی SSL را داشته باشد.

پروتکل SSL نیز یک استاندارد وب است که به موجب آن اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت به‌صورت کد رد و بدل می‌شود و به هیچ عنوان قابل بازیابی نیست.

 

  • اینماد سه تا پنج ستاره

پس از آن که نماد یک یا دو ستاره را دریافت کردید، می‌توانید از طریق پنل کاربری خودتان در سایت اینماد، درخواست رتبه بندی ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، بررسی سایت شما از نظر قدمت، کیفیت و امکانات توسط کارشناس انجام می‌شود و کارشناس نیز برای انجام این کار هزینه‌ای دریافت می‌کند.

این نماد معمولا به وبسایت‌هایی با شخصیت حقوقی وکسب وکارهای برتر تعلق می‌گیرد. نماد اعتماد الکترونیک پنج ستاره در حال حاضر بالاترین درجه قابل اعطا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایران است.

 

انواع اینماد

 

چرا به اینماد نیاز داریم؟

تا به این جای مطلب با ماهیت اینماد و انواع آن آشنا شدیم. حال بهتر است کمی در مورد مزیت دریافت آن به عنوان یک کسب و کار اینترنتی صحبت کنیم.

مهم‌ترین دلیلی که ما را راضی یا شاید مجبور به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی سایت می‌کند، اهمیت آن در جلب اعتماد مشتری است. با دریافت اینماد فعالیت فروشگاه اینترنتی شما قانونی می‌شود و پس از آن کاربران با اطمینان خاطر از سایت شما خرید می‌کنند.

دیگر دلیل دریافت اینماد، امکان درخواست درگاه پرداخت الکترونیکی است. بدون داشتن اینماد به هیچ عنوان نمی‌توانید این درگاه را در سایت خود فعال کنید و بی دردسر محصول خود را به مشتری بفروشید.

امکان تنظیم قرارداد با اداره پست و ارسال راحت‌تر محصولات به خصوص برای سیستم پرداخت در محل نیز یکی دیگر از مزایای دریافت لوگو اینماد است. این مساله نیز در حمل ونقل کسب وکارتان تاثیر داشته و سرعت و راحتی کار را تاحد بسیاری بالا می‌برد.

موارد ذکر شده دلایل اصلی دریافت اینماد بود. مزیت‌های دریافت این لوگو بیشتر از این حرف‌ها است و در ادامه توضیح آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشویق کاربران به خرید آنلاین
  • اعتبار بخشیدن به سایت فروشگاهی خود
  • بالا ‌بردن امنیت خرید آنلاین از سایت
  • ضمانت گارانتی محصولات
  • امکان همکاری با دیگر شرکت ها
  • چهارچوب‌ دهی به فعالیت سایت های فروشگاهی
  • رعایت قوانین توسط کاربران هنگام خرید محصول

 

اینماد

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد

در مبحث انواع اینماد درباره این موضوع صحبت کردیم که پس از درخواست نسخه موقت این نماد، سایت شما توسط کارشناس بررسی می‌شود. حال فعالیت شما و کسب وکارتان چه شرایطی بایستی داشته باشد تا تایید اولیه توسط کارشناس انجام شود؟ همچنین قبل از ارائه درخواست چه مدارکی باید به مرکز توسعه تجارت برای ارائه اینماد ارائه داد؟ در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

 

شرایط درخواست اینماد

  • عرضه کالا یا خدمات

دریافت اینماد تنها به سایت‌هایی تعلق می‌گیرد که دامنه یا زیردامنه‌ای برای خرید و فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین در آن وجود داشته باشد. در واقع حداقل یک محصول با امکان خرید آنلاین در سایت شما بایستی وجود داشته باشد.

 

  • درج قیمت محصولات یا خدمات

یکی از شروط دریافت اینماد درج مشخص و واضح قیمت کالا‌ یا خدمات در سایت و جزئیات خرید در قالب پیش فاکتور یا سبد خرید است.

 

  • داشتن امتیاز دامنه

امتیاز و مالکیت دامنه‌ای قصد ثبت آن را به منظور دریافت اینماد دارید، بایستی متعلق به درخواست دهنده‌ی نماد باشد. این موضوع در مورد اشخاص حقوقی نیز باید به نام نام شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره باشد.

 

  • تایید صلاحیت

صلاحیت فرد درخواست کننده اینماد بایستی توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود. این استعلام نیز به صورت آنلاین انجام شده و در قالب ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود.

 

  • داشتن سن قانونی

شرط آخر نیز داشتن سن قانونی یا همان سن بیشتر از 18 سال است. در صورتی که متقاضی کمتر از 18 سال داشته باشد، نیازمند ارائه حکم رشد از دادگاه برای ثبت درخواست اینماد است.

در حال حاضر نماد اعتماد به مدت دوسال به کاربران ارائه می‌شود، و پس از دوسال امکان تمدید مجدد آن وجود دارد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد

همان‌طور که گفتیم، جهت اخذ اینماد باید مدارک مختلفی را ارائه کنید تا هویت شخص شما، کسب و کار و سایت شما تایید شود. اگر شما شخص حقیقی هستید از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصویر مجوز فعالیت در صورت داشتن آن
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی با امضای درخواست کننده
  • عکس از مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • اجاره نامه یا سند محل کسب و کار

اگر به صورت حقوقی فعالیت می‌کیند و قصد دارید اینماد شما نیز در قالب شخصیت حقوقی ثبت شود، مدارکمورد نیاز برای شما به شرح زیر است:

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • تصویر پروانه یا مجوز فعالیت

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد

 

چگونه اینماد بگیریم؟

حال که با اینماد، انواع آن و شرایط و مدارک لازم برای درخواست این نماد آشنا شدید؛ زمان آن رسیده است که وارد سایت اینماد شده و درخواست خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که مسیر اولیه ثبت نام اینماد از مهرماه 1402 تغییرکرده و از سامانه جدید وارد شد.

  1. جهت دریافت اینماد برای کسب وکارتان ابتدا وارد لینک سایت https://reg2.enamad.ir شوید.
  2. از طریق این لینک وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌شوید و در آن جا با وارد کردن شماره و دریافت رمز یکبار مصرف مرحله ابتدایی ورود به سایت را انجام دهید.
  3. حال وارد صفحه ثبت نام اینماد شده اید. در اولین گام از بخش داشبورد گزینه ایجاد کسب و کار جدید را بزنید تا مراحل دریافت اینماد شروع شود.
  4. در این مرحله اطلاعات شخصی شما به صورت خودکار به نمایش درمی‌آید که بایستی آن را تایید و سپس بر روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.
  5. در این مرحله باید اطلاعات کسب و کار خودتان را وارد کنید. بر اساس گزینه‌های ارائه شده ابتدا نوع کسب وکار خود را با توجه به توضیحات داده شده در صفحه انتخاب و در ادامه نام دامنه و نام برند خود را به فارسی و انگلیسی وارد کنید.
  6. در صفحه بعد تسک‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که برای احراز دسترسی فنی به دامنه لازم است حداقل یکی از آن‌ها را انجام دهید. این تسک‌ها شامل موارد زیر است:
  • ارسال کد به ایمیل دامنه و تأیید کد
  • بارگذاری فایل در سرور
  • افزودن متاتگ در صفحه اصلی وب سایت
  • تغییر عنوان صفحه سایت به صورت موقت

سپس بعد از تأیید احراز دسترسی فنی سایت، می‌توانید به مرحله بعد بروید.

  1. در مرحله قانونمندی کسب و کار عنوان مرتبط با فعالیت و کسب و کارتان را انتخاب کنید و گزینه ثبت را بزنید. سپس نحوه فروش رشته فعالیت را از بین سه گزینه انتخاب کنید:
  • فروش مستقیم
  • فروش غیرمستقیم
  • فروش مستقیم و غیر مستقیم

پس از افزودن رشته فعالیت، در صورتی که نیاز به مجوز وجود نداشته باشد، این مرحله به اتمام می‌رسد اما در صورت نیاز به مجوز ابتدا بایستی با توجه به رشته کاری مجوزهای اولیه را کسب کرد.

  1. حال به بخش ثبت اطلاعات تماس رسیده‌اید. در این بخش به احراز هویت پست الکترونیکی،‌ تلفن ثابت و نشانی خودتان را وارد کنید. در این حال یک کد از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود که بایستی آن را به منظور تایید، وارد کنید.

برای ثبت اینماد معمولی نیاز به احراز هویت پستی دارید. برای انجام آن دکمه درخواست شناسه یکتای احراز نشانی انتخاب و با انتقال به درگاه شرکت ملی پست، هزینه‌ گفته شده را پرداخت کنید.

در آخر نیز برای اطلاعات تکمیلی ساعات پاسخگویی خود را در روزهای کاری را انتخاب کنید و به مرحله بعدی بروید.

  1. پس از تایید تمامی اطلاعات کسب و کار شما، متن تعهدنامه را مطالعه و در آخر تیک گزینه پذیرش آن را بزنید.
  2. حال نوبت به پرداخت رسیده است. این هزینه بابت دو سال بهره‌مندی از لوگو اینماد است.
  3. در مرحله آخر توضیحات نوع اینماد به همراه لینک و کد رهگیری مالیاتی آن برای شما نمایش داده می‌شود. بایستی با ورود به لینک کد اینماد را در وب سایت قرار دهید تا لوگو اینماد برایتان نمایش داده شود.

مراحل دریافت اینماد اگر چه کمی طولانی و گاها گیج‌کننده است، اما با پیروی از دستورالعمل بیان شده می‌توایند کار را برای خود آسان‌تر کنید.

 

اینماد

 

حرف آخر

فراموش نکنید اعتماد مشتریان‌تان در مدت طولانی به دست می‌آید. برخی با یک بار خرید، کیفیت و پشتیبانی کسب و کار شما را زیر نظر می‌گیرند اما بعضی افراد هم ریسک‌پذیری کمتری دارند و باید دلایلی به آن‌ها حسن نیت خود را نشان دهید تا اعتمادشان را جلب کنید.

لوگوی اینماد برای این دسته دوم از افراد یک برچسب اطمینان است و وجود آن در سایت شما می‌تواند کاربران بیشتری را تبدیل به مشتری کند.

اگر در مسیر ثبت و دریافت اینماد مشکلی داشتید و یا به دلیل سختی مسائل فنی به دنبال بهترین متخصصان این کار هستید، شرکت هیراوب همراه و همکار شما در دریافت اینماد و تمامی خدمات سئو و طراحی سایت است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *