در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم گوگل

الگوریتم های گوگل چیست و چه اهدافی دارد؟

در این مقاله میخوانید

روش‌های سئو همواره در حال تغییر هستند و به همین دلیل سئو سایت در سال 2024 نسبت به ده سال قبل از آن بسیار متفاوت است. دلیل این همه تغییر هم تنها به دلیل به روز رسانی پیاپی الگوریتم‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو است تا به واسطه این تغییرات بهترین نتیجه را برای هر وبسایتی و با هر هدفی ایجاد شود.

الگوریتم‌های گوگل دست توانای سئو هستند که نقش مهمی در ترتیب بهتر صفحات در نتایج جستجو دارند. روند کاری الگوریتم گوگل به نحوی است که با ارزیابی صفحات هر وبسایت، دقیق‌ترین نتیجه را با توجه به نیاز آن‌ها نمایش می‌دهد.

گوگل علاوه بر به‌روزرسانی الگوریتم‌های قدیمی، ‌الگوریتم‌های جدیدی را معرفی می‌کند که هرکدام کاری مشخص را انجام می‌دهند. شناخت و شناسایی هدف و اهمیت هر الگوریتم گوگل برای بهینه سازی سایت امری واجب است؛ از این رو در این مطلب از سایت هیراوب به معرفی چیستی الگوریتم گوگل، اهداف آن و معرفی مهمترین الگوریتم‌های این مرورگر خواهیم پرداخت.

 

الگوریتم چیست؟

الگوریتم واژه‌ای است که نام را بیشتر در مباحث علوم ریاضی و کامپیوتر شنیده‌ایم، اما به طور کل این مفهوم نقش موثری در سایر علوم و حتی زندگی روزانه دارد. این کلمه در لغت به معنای حل مسئله است و در توضیح بیشتر می‌توان آن را راه‌حلی مرحله به مرحله و قانونمند برای حل یک مشکل یا در تلاشی برای رسیدن به یک هدف دانست.

برای آن که یک الگوریتم به هدف نهایی خود برسد نیازمند یک مجوعه دستورالعمل است که برای انجام یک کار با خروجی مشخص نوشته می‌شود. پس می‌توان گفت الگوریتم موفق از یک جایگاه صفر شروع شده و با طی کردن یکسری مراحل طبق دستورالعملی مشخص به جایگاه صد می‌رسد. چنین روندی شامل جزئیات لازم و تعیین جایگاه شروع و پایان نیز می‌شود.

 

الگوریتم گوگل

 

الگوریتم گوگل چیست؟

حال که با مفهوم الگوریتم آشنا شدیم بهتر می‌توانید منظور از الگوریتم‌های گوگل و هدف هر کدام را متوجه شوید. به طور کل الگوریتم گوگل را می‌توانید همچون یک شبکه گسترده از سیستم‌های هوشمند و پیچیده تصور کنید که هر کدام یک هدف کلی یعنی بهبود جستجوهای کاربران و نمایش نتایج دقیق و مرتبط دارند.

اگر کمی به جزئیات برویم، هر کدام از این الگوریتم‌ها که یک هدف یکسان دارند از معیارهای مختلفی مانند محتوای صفحات، ارتباطات وب، و رتبه‌بندی صفحه برای تعیین اهمیت و مرتبطی صفحات با جستجوها استفاده می‌کنند.

در واقع کل سیستم رتبه‌بندی گوگل از تعدادی الگوریتم مختلف ساخته‌ شده که هرکدام چندین فاکتور مختلف یک وبسایت را در نظر می‌گیرند. همانطور که گفیتم الگوریتم پیرو یکسری قوانین است و این موضوع در مورد الگوریتم‌های گوگل نیز صدق می‌کند، در چنین شرایطی اگر سایت‌ها این قوانین را رعایت کنند و طبق دستورالعمل‌های الگوریتم جلو بروند، گوگل نیز فاکتورهای رعایت شده توسط آن‌ها را در نظر می‌گیرد و سایت را در رتبه‌‌های بهتر نشان خواهد داد.

جالب است بدانید که تمامی الگوریتم‌های گوگل به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند و عامل اصلی آن نیز ربات‌های خزنده گوگل هستند که اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند تا الگوریتم‌ها بتوانند به صورت محاسبات ریاضی محتواها و اطلاعات را طبقه‌بندی کرده و بر اساس اهمیت و ارتباط آن‌ها به نتایج جستجو بپردازند.

در نهایت نیز الگوریتم گوگل با دقت بالا به تحلیل دقیق محتوا و ساختار صفحات وبسایت پرداخته و نتایجی دقیق و مرتبط را به کاربران در صفحه جستجو نشان می‌دهد.

 

الگوریتم گوگل

 

هدف الگوریتم های گوگل

هدف الگوریتم های گوگل مرتبط با سئو و بهینه سازی سایت است. تمامی این الگوریتم‌های مختلف با اسامی عجیب و غریب به سایت شما کمک می‌کند بیشتر در دید مخاطب قرار بگیرید و نرخ بازدید بیشتری را به وبسایت خود اختصاص دهید.

اگر قوانین جاری در یک کشور را تصور کنید، الگوریتم گوگل درست همانند همان قوانین حاکم بر روی مرورگر گوگل است که با کنترل فعالیت وبسایت‌ها سعی می‌کند تا بهترین نتیجه را در اختیار کاربران خود قرار دهد و آن‌ها را در پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان یاری کند.

گوگل بدون الگوریتم همانند فضای اینترنت در بیست سال پیش است که سرچ کردن یک کلمه ساده و پیدا کردن مطلبی مرتبط با آن کاری بسیار دشوار بود و حتی در صورت یافتن سایت مورد نظر ممکن بود کاربر با دریایی از تبلیغات نامرتبط و پاپ آپ های آزار دهنده روبرو شود.

 

سئو

 

این موضوع برای صاحبان سایت نیز به مزیتی مهم تبدیل شد، چرا که قبل از وچود الگوریتم‌ها بالا آمدن یک سایت و دیده شدن آن کار بسیار دشواری بود. الگوریتم‌های جستجوی گوگل به طور قابل توجهی برای رسیدن به رتبه یک گوگل تأثیر می‌گذارند. این الگوریتم‌ها با تحلیل میلیون‌ها صفحه وب و ارزیابی عوامل متعددی نظیر کیفیت محتوا، تطابق کلمات کلیدی، لینک‌های ورودی و تجربه کاربری، تصمیم می‌گیرند که کدام صفحات در اولویت قرار می‌گیرند.

الگوریتم گوگل تمامی این کارها را در یک فرآنید چند ثانیه‌ای انجام می‌دهد و بیشترین بازدهی را به سایت‌هایی که طبق قوانین خود عمل می‌کند، می‌دهد.

به طور کل و در یک جمع‌بندی اهداف الگوریتم‌های گوگل را می‌توان در عناوین زیر خلاصه کرد:

  • کاهش رتبه سایت‌های بی کیفیت
  • افزایش رتبه سایت‌های با ارزش و کاربر محور
  • دسته‌بندی مطالب سایت‌ها و کمک هر چه بیشتر به مخاطب

 

بهینه سازی سایت

 

معرفی مهم‌‌ترین الگوریتم‌های گوگل

همانطور که گفتیم تمامی الگوریتم‌های گوگل یک هدف کلی را دنبال می‌کنند اما در جزییات کار هر الگوریتم سبب شکل‌گیری یک اتفاق مشخص در روند بهینه سازی سایت می‌شود. بسیاری از الگوریتم‌هایی که از سمت گوگل معرفی می‌شوند تاثیر مستقیمی ‌روی وضعیت ترافیک سایت شما دارند و بسیاری دیگر بر رتبه بندی سایت در جستجو موثرند.

به طورکل این الگوریتم‌ها در دوسته قرار می‌گیرند؛ الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس معیارهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند.

در یک لیست کلی، تمامی الگوریتم‌های گوگل و اهداف آن‌ها به ترتیب سال انتشار شامل موارد زیر است:

 

نام الگوریتم

هدف

الگوریتم پیج رنک

اندازه‌گیری میزان اهمیت صفحات برای رتبه‌بندی سایت‌ها

الگوریتم بوستون

ایندکس صفحات مختلف ‌سایت در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر

الگوریتم رقص گوگل

تغییر رتبه صفحات در بازه زمانی کوتاه برای بررسی تجربه کاربری

الگوریتم سندباکس

عدم ایندکس سایت‌ها در بازه زمانی چندماهه برای بررسی کیفیت سایت

الگوریتم تپه

شناسایی صفحات معتبر بر اساس بک‌لینک‌ها

الگوریتم فلوریدا

جلوگیری از لینک‌های اسپم و مقابله با سایت‌های نا کارآمد

الگوریتم کافئین

بهبود سرعت ایندکس صفحات قدیمی و جدید

الگوریتم پاندا

مقابله با سایت‌های بی‌کیفیت و حذف محتوا کوتاه و بی‌ارزش

الگوریتم تازگی   محتوا

نمایش نتایج تازه‌ترین وب‌سایت‌ها برای موضوعاتی مثل اخبار

الگوریتم ونیز

اضافه‌شدن نتایج جستجوی محلی بر اساس موقعیت جغرافیایی

الگوریتم پنگوئن

جلوگیری از کسب رتبه با لینک‌های غیر اورگانیک

الگوریتم دزد دریایی

جلوگیری از انتشار رایگان محتواهای کپی‌رایت در سایت‌ها

الگوریتم پیج لی اوت

جریمه وب‌سایت‌هایی با حجم تبلیغات بسیار بالا

الگوریتم پیج آتوریتی

رتبه‌بندی صفحات بر اساس قدرت صفحه

الگوریتم ای ام دی

بررسی مطابقت نام دامنه با کلمه کلیدی

الگوریتم مرغ مگس خوار

درک بهتر عبارت‌های جستجو شده و یافتن مفهوم بین کلمات

الگوریتم گورخر

مقابله با سایت‌های کلاهبرداری فروش اینترنتی و بررسی کیفیت فروشگاه‌های اینترنتی

پی دی لون

نظارت و جریمه کردن سایت‌های اسپم

الگوریتم کبوتر

بهبود نتایج جستجوی محلی

الگوریتم رنک برین

افزایش درک گوگل از معنای عبارت‌های جستجو شده

الگوریتم موبایل   گدون

بهینه سازی سایت در نسخه موبایل

الگوریتم موش کور

بهبود محلی‌سازی نتایج جستجو

الگوریتم فرد

بررسی لینک‌‌های تبلیغاتی، خرید بک‌لینک و محتوا بی کیفیت

الگوریتم طبی یا پزشکی

تطبیق نتایج جستجوی معتبر با هدف جستجوگر

الگوریتم برت

شناخت مفهوم کلمات و عبارت‌های جستجو در همه زبان‌ها

الگوریتم E.A.T

رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس تجربه کاربری، ‌سطح اعتمادپذیری صفحه و اعتبار سایت

الگوریتم موبایل   فرست ایندکس

اولویت قراردادن ایندکس نسخه موبایل سایت

الگوریتم زندگی یا پول شما

تامین امنیت جانی و مالی کاربران در وب‌سایت‌های مختلف

الگوریتم مام

توانایی خواندن متن، درک مفهوم  و ارائه پاسخ به سوالات سخت کاربران

الگوریتم محتوای مفید

شناسایی و کسب رتبه بهتر برای صفحاتی با محتوای مفید

 

الگوریتم گوگل

 

حرف آخر

الگوریتم‌های گوگل می‌توانند همچون پلی برای موفقیت سئو سایت شما باشند، به شرطی که کاملا از قوانین آن تبعیت کنید و دستورالعمل‌های آن را جز به جز انجام دهید. عدم توجه به این الگوریتم باعث جریمه شدن سایت شما شده و مانعی بزرگ در راه بهینه سازی سایت خواهد بود.

البته رعایت این موارد بر عهده طراح سایت، کارشناس سئو و تولید محتوا سایت است که با انتخاب یک تیم حرفه‌ای و کاربلد نباید نگرانی در این رابطه داشته باشید. تیم هیراوب ضمن رعایت تمامی اصول الگوریتم‌های گوگل در تلاش است تا بهترین نتیجه را برای داشتن وبسایتی موفق برای شما به ارمغان بیاورد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *