در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

الگوریتم دزدان دریایی

الگوریتم دزدان دریایی چیست و چه مواردی را بررسی می کند؟

در این مقاله میخوانید

خلاقیت توان ساخت و تولید دستاوردی نوین و ممتاز است که در نتیجه توانایی‌های ذهنی افراد شکل می‌گیرد. عدم استفاده از خلاقیت فرد را به سمت تقلید از ایده‌های دیگران سوق می‌دهد چنین کاری در بسیاری کشورها تحت عنوان قانون کپی رایت جرم به حساب می‌آید.

در دنیای اینترنت نیز چنین اعمالی اتفاق می‌افتد و بسیاری از سایت‌های با نادیده گرفتن خلاقیت خودشان در تولید محتوا، اقدام به کپی کردن محتواهای دیگر سایت‌ها یا به زبان ساده‌تر دزدی محتوا می‌کنند. این اتفاق نیز چندان به مذاق گوگل خوش نیامد، چرا که با کپی کردن محتوا، دیگر امکان شناسایی سایت اصلی از سایت متقلب وجود نداشت و تمامی اعتبار آن محتوا ممکن بود به پای سایت متخلف تمام شود.

در چنین موقعیتی بود که گوگل با ارائه یک الگوریتم جدید به جنگ با دزدان محتوا رفت و برای نشان دادن هدف خود عنوان دزدان دریایی را برای این الگوریتم انتخاب کرد. دزدان محتوا همانند دزدان دریایی در بین امواج بزرگ گوگل به دنبال محتوایی ارزشمند بودند تا بدون هیچ زحمتی آن را صاحب شوند.

الگورتیم دزدان دریایی در سال 2012 با هدف مقابله با سرقت محتوا از سایت‌های مختلف و نقض حق ‌کپی‌رایت توسط گوگل ارائه شد. به‌ روزرسانی این الگوریتم گوگل موجب شد تا سایت‌های خلاق اعتبار محتوای خود و جایگاه آن را در نتایج گوگل از دست ندهند و در مقابل سایت‌های مجرم به درستی جریمه شوند.

اگر شما نیز نگران سرقت از محتوهای سایت خود هستید، در این مطلب از سایت هیراوب همراه ما باشید تا بیشتر با الگوریتم دزدان دریایی گوگل آشنا شوید.

 

الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست؟

یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم دزد دریایی است که هدف مشخص و معینی دارد. همانطور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، این الگوریتم گوگل با هدف حفظ حق مالکیت سایت‌ها بر روی محتواهای انتشار یافته از جانب آنان طراحی شد.

اینترنت دنیایی بدون محدودیت است اما این عدم مرزبندی نبایستی موجب دزدی و سرقت تلاش بسیاری از سایت‌ها توسطه عده‌ای دیگر باشد. به همین منظور بود که الگوریتم دزدان دریایی ساخته شد تا با شناسایی محتواهای به سرقت رفته مانعی در برابر از بین رفتن تلاش‌های سایت اصلی و به هم نریختن بهینه سازی سایت وی شود.

منظور از محتوا در این جا تنها مطالب منتشر شده در وبلاگ سایت‌ها نیست، بلکه موارد دیگری نیز مانند محتواها دانلودی مانند فیلم و سریال، ویدیوهای آموزشی و حتی تصاویر هم در زیر ذره بین این الگوریتم گوگل قرار خواهند گرفت.

البته گوگل به تنهایی نمی‌تواند تمامی صفحات کل سایت‌های ثبت شده را بررسی کند، به همین دلیل اگر صاحب یک سایت متوجه دزدی از محتوای خود بشود این امکان به وی داده شده تا با ثبت شکایت این موضوع را به گوگل اطلاع دهد.

رفتار گوگل نیز در قبال سایت‌های متخلف قابل توجه است. این مرورگر چه در صورت شناسایی خودکار الگوریتم دزدان دریایی و چه در صورت ثبت شکایت توسط سایت اصلی، جریمه سنگینی مانند بستن سایت یا بن کردن آن به سایت متخلف نمی‌دهد و تنها جایگاه آن را به انتهای لیست سرچ با همان کوئری دزدی برده و اندک آبرویی برای آن حفظ می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین معیار برای الگوریتم دزدان دریایی مبحث کپی رایت و الزام به رعایت آن است، پس حتما در تولید محتوای سایت خود خلاق باشید و به هیچ وجه به کپی برداری از سایت‌های دیگران فکر نکنید.

 

الگوریتم دزدان دریایی

 

الگوریتم دزدان دریایی چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

اگر نگران سئو سایت خود هستید و نمی‌خواهید در چنگال الگوریتم دزدان دریایی گیر کنید؛ در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی فعالیت‌هایی که منجر به دریافت جریمه از طرف این الگوریتم گوگل می‌شود را به شما معرفی کنیم.

به طور کل تمامی سایت‌هایی که محتوایی جدید، نو و یونیک برای کابران خود نداشته باشند در دسته سایت‌های مجرم قرار می‌گیرند. مهم نیست شما محتوای سایت خود را از چندین سایت مختلف یا تنها از یک سایت مشخص کپی کنید، در هر حالت اینکار نوعی سرقت محتوا است و بروزرسانی‌های جدید الگوریتم دزدان دریایی با کمک هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی این تخلف شما را شناسایی کند.

در مسیر شناسایی محتوای دزدیده شده، گوگل به زمان انتشار محتوا توجه می‌کند. به این صورت که آن سایتی که دیرتر از دیگر سایت‌ها آن محتوای شاخص را منتشر کرده به عنوان مرجع در نظر گرفته و سایر سایت‌ها را متخلف معرفی می‌کند.

حال در صورتی که شکایتی ثبت شود و شناسایی سرقت توسط خود الگوریتم گوگل صورت نگیرد، گوگل با بررسی اعتبار و رتبه سایت شاکی و سایت متخلف بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام می‌کند. البته این الگوریتم در سرچ‌های فارسی زبان چندان جدی گرفته نمی‌شود و به طور کل قانونی تحت عنوان کپی رایت نیز در کشورمان وجود ندارد؛ پس بابت انتشار یک عکس دانلودی یا عنوان تکراری در سایت خود نگران نباشید و تمرکز خود را بر روی تولید محتوای موثر و مفید بگذارید تا به سئو سایت خود کمک بیشتری کنید.

به طورکلی سایت‌هایی که بیشترین جریمه را از طرف الگوریتم دزدان دریایی دریافت می‌کنند ، شامل سه مدل سایت است:

  • سایت‌هایی با محتوای تمام کپی از یک سایت مشخص
  • سایت‌هایی با محتواهای کپی از چندین سایت
  • سایت‌هایی که بدون درج نام منبع از مطلب سایت دیگر استفاده می‌کنند

 

الگوریتم دزدان دریایی

 

مراحل گزارش محتوای کپی شده به گوگل چگونه است؟

اگر متوجه دزدی محتواهایتان توسط سایت دیگری شده‌اید، نگران نباشید چرا که حتی در صورت عدم بررسی الگوریتم دزدان دریایی، می‌توانید شکایت خود را در این باره در سرویس DMCA گوگل ثبت کنید. دزدی محتوا در روند بهینه سازی سایت بسیار تاثیر دارد و در صورت نادیده گرفتن آن ممکن است جایگاه صفحه و کل سایت شما تغییر کند و سایت متقلب از شما بالاتر دیده شود.

برای جلوگیری از همین اتفاق است که سرویس DMCA تاسیس شد. این سامانه که مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act است، اولین بار در کشور آمریکا برای حفظ منافع تولید کنندگان محتوا و جلوگیری از کپی غیر قانونی ساخته شد. استفاده از این سرویس و ثبت شکایت در آن نیز بسیار ساده است و تنها کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا وارد سایت DMCA شده و بر روی گزینه Create New Notice کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده اطلاعات خواشته شده را وارد کنید و در ادامه گزارشی مبنی بر سرقت محتوا از سایت مجرم و دلایل و اظهارات خود را بیان کنید.
  • در فیلد سوم آدرس صفحه یا صفحاتی از سایتتان که از آن دزدی محتوا انجام شده است را وارد کنید
  • در فیلد اخر نیز آدرس سایت متخلف را وارد کنید.

تمامی مراحل به همین سادگی است، حتما در حین ثبت گزارش خود اطلاعات را به صورت دقیق و جزیی وارد کنید و نسبت به املا و گرامر جملات خود دقت کافی داشته باشید.

 

الگوریتم دزدان دریایی

 

راه‌های مقابله با دزدی محتوا

پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع در مورد سرقت محتوا نیز صدق می‌کند. حفاظت از سایت کاری مشابه با حفاظت از خانه در برابر دزدان است و سایت شما نیز به مانعی محکم در برابر نفوذ سارقان نیاز دارد. برای آن که بتوانید از سرقت محتوای وب سایت خود جلوگیری کنید، راهکاری قطعی وجود ندارد؛ اما با استفاده از چندین روش می‌توان احتمال آن را به کمترین مقدار رساند.

در ادامه چندین روش مقابله با دزدی محتوا را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

استفاده از ابزارهای ضد کپی‌برداری

ابزارهایی خاص در این زمینه وجود دارند که با استفاده از آن‌ها در مراحل طراحی سایت می‌توانید به صورت خودکار مانع از کپی ‌برداری محتوای خود شوید. از جمله کارهایی که می‌توان با استفاده از این ابزارها در جهت عدم کپی کردن از محتوای سایت خود انجام داد می‌توان به قفل‌کردن راست کلیک در سایت، تنظیم گوگل آلرت و افزایش سرعت ایندکس اشاره کرد.

 

برنامه‌ریزی انتشار محتوا

تولید محتوای در سایت خود را زمان‌بندی کنید و با تهیه یک برنامه مشخص به ربات‌های گوگل بفهمانید که زمان انتشار محتوای سایت در این ساعات و یا حتی در این روزها است و آن ربات‌ها بلافاصله بعد از انتشار محتوا به سایت شما سر می‌زنند و محتوای شما را ثبت می کنند.

 

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

محتوای تولید شده در سایت را در پلتفرم‌های دیگر نیز منتشر کنید. این کار به گوگل نشان می‌دهد که شما صاحب اصلی آن محتوا هستید و الگوریتم دزدان دریایی را نسبت به آن محتوا حساس‌تر می‌کند.

 

لینک‌سازی داخلی

قطعا استفاده صحیح از روش‌های مختلف سئو به کارتان می‌آید.  با لینک سازی مستمر و به اندازه در هر مطلب از سایت جای پای خود را در آن مطلب قوی‌تر خواهید کرد و اعتبار مطلب را در سایت خود نگه خواهید داشت.

 

افزایش سرعت ایندکس محتوا

پس از انتشار یک مطلب یا محتوا در سایت خود به گوگل برای ایندکس کردن آن اطلاع دهید. برای این کار در بخش URL Inspection گوگل سرچ کنسول آدرس URL آن صفحه را وارد و درخواست ایندکس را ثبت کنید. افزایش سرعت ایندکس کردن یکی از مطمئن‌ترین روش‌های مقابله با دزدی محتوا است و انجام آن هیچ هزینه و دشواری نخواهد داشت.

 

الگوریتم دزدان دریایی

 

حرف آخر

قطعا تمامی صاحبان سایت برای تولید محتوای خود زحمات بسیاری می‌کشند و در قبال این زحمات خود توقع دارند گوگل به محتوای آنان ارزش داده و به کمک آن سئو سایت خود را بهبود بخشند. سرقت محتوا اتفاقی تلخ برای هر سایت است که می‌تواند تمامی این زحمات را نقش بر آب کند.

الگوریتم دزدان دریایی نیز با همین هدف ساخته شد تا به محتواهای مفید کمک کند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند و به قولی حق آن‌ها خورده نشود. البته بررسی چنین اتفاقاتی نیاز به یک پشتیبانی مستمر و حرفه‌ای سایت دارد که با توجه به دانش فنی بالا بتواند تمامی مشکلات سایت را برطرف کند.

تیم هیراوب با سابقه چندین سال فعالیت در این حوزه همراه شماست تا علاوه بر پشتیبانی از سایت شما و رفع مشکلات آن به بهبود و بهینه سازی آن نیز کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *