در این مقاله میخوانید

میزان پیشرفت خواندن شما

7 نکته برای انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت + معرفی 7 نکته موثر

در این مقاله میخوانید

اگر صاحب کسب و کار هستید و قصد راه‌اندازی یک وبسایت به منظور گسترش بیزینس خود دارید، نخستین کار انتخاب نام دامنه سایت است. این مرحله اهمیت بسیاری دارد، چرا که اعتبار وبسایت و برند شما با انتخاب دامنه درست رقم خواهد خورد.

دامنه همان نامی است که کسب و کار شما را به صورت آنلاین و حتی آفلاین معرفی می‌کند و به مرور با راه‌اندازی سایت، تاثیری مستقیم بر روی سئو و موفقیت وبسایت شما خواهد داشت. از این رو در این مطلب از سایت هیراوب به اهمیت دامین یا همان دامنه و نکات انتخاب دامنه درست پرداخته‌‌ایم.

 

دامین چیست؟

دامین یا دامنه، معادل آدرس فیزیکی کسب ‌و کار شما در اینترنت است. به زبان ساده می‌توان گفت که دامین همان آدرسی است که در مرورگر خود برای ورود به هر سایتی وارد می‌کنید. دامین به صورت کلی از دو بخش نام و پسوند سایت تشکیل شده است که هر دو توسط صاحب سایت انتخاب می‌شوند.

نام دامنه بستگی به سلیقه شما و محتوای وب سایت دارد؛ اما بهتر است اصول فنی را در این کار رعایت کرد. دامنه سایت شما می‌تواند شامل نام برند، نام محصول و یا حتی دربردارنده عنوان کاری کسب و کار مربوطه باشد.

 

دامنه

 

بخش پسوند نیز همان عبارتی کوتاهی است که پس از دات یا نقطه بعد از نام دامنه قرار می‌گیرد. به طور مثال بیشتر سایت‌ها با پسوند .com فعالیت می‌کنند. انتخاب پسوند می‌تواند در ارتباط با نوع عملکرد سایت نیز تعیین شود؛ به طور مثال سایت‌های دولتی از پسوند .gov  و سایت‌های آموزشی و دانشگاه‌ها عمدتا از پسوند edu. استفاده می‌کنند.

امورزه تنوع پسوندها بسیار شده است و برای کاربری‌های متعددی می‌توان از پسوندهای شخصی‌سازی شده نیز استفاده کرد. مثلا اگر یک کسب وکار مرتبط با فعالیت‌های مالی داشته باشید، می‌تواند از پسوند .finance برای دامین سایت خود استفاده کند.

حال با این که در انتخاب نام دامنه و پسوند آن دست صاحبان کسب و کار باز است، با این حال به دلیل تاثیر انتخاب دامنه در پیشبرد سئو سایت، بهتر است دقت بیشتری در این کار به خرج داد.

 

تاثیر انتخاب دامنه

 

تاثیر انتخاب دامنه

تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که نام‌ها چه اهمیتی برایتان دارند؟ به طور مثال در زمان خرید یک جفت کفش، از فروشگاهی خرید می‌کنید که نام برند خود را بر اساس محصول‌اش انتخاب کرده یا فروشگاهی که نامی بی‌ربط سر در مغازه خود قرار داده است؟

اهمیت دامنه یا دامین نیز به مثالی که مطرح کردیم مربوط است. اگر کسی بخواهد به صورت آنلاین محصولی مانند کفش را بفروشد، بایستی نامی درخور و مشخص را به منظور جذب مخاطب انتخاب کند. دامنه در واقع اسم و آدرسی برای دسترسی بهتر به وبسایت شما است و اگر این عبارت به صورت اصولی انتخاب نشود، می‌تواند باعث افت شدید سئو، ورودی وبسایت و حتی نابودی آن شود.

بنابراین اگر قصد راه‌اندازی سایت خود را دارید؛ چند دقیقه زمان بگذارید و نکات مطرح شده در ادامه این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

دامنه

 

چگونه دامنه مناسب انتخاب کنیم؟

بی شک انتخاب دامنه برای یک کسب و کاری هیجان انگیز است. در این مرحله اگر کار به صورت اصولی انجام شود؛ سایت به سادگی در مسیر پیشرفت و دیده شدن قرار می‌گیرد. اما اگر این انتخاب به درستی انجام نشود، شک نکنید که دردسر بزرگی گریبانتان را خواهد گرفت.

در ادامه 7 نکته موثر در انتخاب دامنه مناسب را معرفی کرده‌ایم.

 

  1. انتخاب نامی کوتاه و ساده

مهم‌ترین نکته برای انتخاب نام دامنه، پیدا کردن عبارتی کوتاه، ساده و قابل فهم است. هر چه نام دامین شما کوتاه‌تر و قابل تشخیص‌تر باشد؛ کاربران نیز آن را راحت‌تر پیدا می‌کنند و در هنگام تایپ آن دچار سردگمی نمی‌شوند.

چنین ویژگی‌ای سبب ماندگاری نام سایت شما در ذهن افراد می‌شود و حتی در صورتی که کاربران پسوند سایت‌تان را فراموش کرده باشند، با یک جست‌وجوی ساده می‌توانند شما را پیدا کنند.

 

چگونه دامنه مناسب انتخاب کنیم

 

  1. عدم استفاده از اعداد و خط فاصله

حال که میدانیم دامنه مناسب بایستی حاوی کلمات ساده و قابل فهم باشد؛ بدین ترتیب استفاده از کاراکترهایی مانند اعداد و خط فاصله که سبب گیج شدن کاربران می‌شود نیز کاری جایز نیست. استفاده از اعداد یا خطوط فاصله، فرایند به یاد آوردن دامین را دشوار می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است تنها از حروف الفبا در ترکیب دامین خود استفاده کرد.

 

  1. استفاده از نام برند

حتما برای تحکیم نام برند خود از آن در دامین خود استفاده کنید. اینکار نه تنها به انتخاب درست نام دامنه کمک می‌کند، بلکه در مسیر برندینگ و حتی سئو نیز راه را برایتان آسوده‌تر می‌کند.

به طورمثال برندهای شناخته شده مانند خانومی و دیجی کالا نیز از همین روش پیروی کردند و اگر کاربری قصد ورود به سایت آن‌ها را داشته باشد؛ تنها کافیست نام آن برندها را در سرچ گوگل تایپ کند.

 

  1. انتخاب نامی ماندگار و منحصر به فرد

نامی که برای دامنه خود انتخاب می‌کنید، باید تنها متعلق به خودتان باشد. به طور مثال اگر در زمینه فروش لوازم آرایشی فعالیت دارید؛ دیگر نمی‌توانید از نام خانومی و سایر کلمات مشابه با آن برای دامنه خود استفاده کنید، حتی اگر پسوند آن را نیز تغییر دهید و به جای .com از سایر پسوندها استفاده کنید.

سعی کنید با توجه به نام برند، حوزه فعالیت و ویژگی‌های کارتان، نامی درخور و خاص که بیانگر تمامیت برند شما است را در دامین قرار دهید تا شانس تبدیل شدن به یک سایت و برند قدرتمند را از دست ندهید.

 

دامنه

 

  1. قرار دادن کلمه کلیدی در دامین

نام دامین اثر مستقیمی بر روی سئو سایت دارد. اگر اندک اطلاعاتی درباره سئو داشته باشید، حتما با عنوان کلمه کلیدی آشنایی دارید. کلمه کلیدی واژه یا عباراتی است که مخاطب برای پیدا کردن اطلاعاتی خاص در موتور جستجو وارد می‌کند. هر بیزینس نیز وابسته به نوع فعالیت خود یک کلمه کلیدی شاخص دارد.

به طور مثال اگر یک سایت فروش کفش را در نظر بگیریم؛ کلمه کلیدی شاخص آن می‌تواند کلمه کفش باشد. بنابراین می‌توان در دامین از نام برند و کلمه کفش در کنار هم استفاده کرد و دامنه‌ای اصولی برای این بیزینس در نظر گرفت.

 

  1. عدم استفاده از حروف تکراری

دامنه به صورت حروف انگلیسی ثبت می‌شود و بهتر است در نوشتار آن از ترکیب کلماتی که حروف مشابه در ابتدا و انتهای یکدیگر دارند؛ استفاده نشود. به طور مثال ترکیب دو کلمه Presssetup ممکن است باعث بروز اشتباه تایپی و عدم دسترسی راحت به سایت می‌شود.

 

  1. انتخاب پسوند مناسب

نزدیک به ۱۵۰۰ پسوند دامنه در دنیای اینترنت وجود دارد اما محبوب‌ترین آن پسوند .com است. تعداد استفاده از این پسوند آن قدر بالا بود که در دهه  90 میلادی باعث ایجاد یک حباب اقتصادی در بورس آمریکا شد. همچنان نیز این پسوند بیشتر آمار استفاده در دامین‌های جدید را دارد و از این جهت پسوندی قابل اطمینان محسوب می‌شود.

پسوند .com به صورت پیشفرض در ذهن تمامی افراد به عنوان عبارتی در انتهای آدرس تمامی سایت‌ها شناخته می‌شود و شما نیز بهتر است به جهت همین شناخته شده بودن، سراغ همین پسوند بروید؛ چرا که خیلی خوب در یادها می‌ماند.

البته می‌توان از پسوندهای دیگری نیز مانند .ir نیز استفاده کرد که مزیت‌هایی مانند قیمت کم و بهبود سئو محلی دارد. در حال حاضر، بسیاری از سایت ها در ایران از پسوند .ir استفاده می کنند. اگر قرار نیست وبسایت شما فعالیت بین المللی داشته باشد، خرید دامنه ir انتخاب مناسبی خواهد بود.

 

دامنه

 

حرف آخر

انتخاب دامنه مناسب برای داشتن وبسایتی موفق و فعال امری مهم و واجد توجه است. در انتخاب و ثبت نام سایت هیچگاه عجله نکنید و زمان زیادی را صرف بررسی و انتخاب بهترین ها کنید تا در سال های بعد از انتخاب نام دامنه خود پشیمان نشوید.

در این مطلب 7 نکته مهم در ارتباط با انتخاب دامنه مناسب را بررسی کردیم و اهمیت آن را نیز بیان کردیم. اگر همچنان در انتخاب دامنه سایت خود دچار شک و تردید هستید، نگران نباشید! می‌توانید به راحتی با شرکت هیراوب تماس بگیرید و با دریافت مشاوره بهترین دامنه را برای سایت خود انتخاب کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *