دسته بندی مقاله : سئو, مقالات

چگونه برای رشد سئو، استراتژی بازاریابی محتوا بسازیم؟

رشد سئو

با خواندن این مقاله می توانید استراتژی محتوایی را برای رشد سئو  خود مشخص کنید. الگوریتم‌ مرغ مگس‌خوار ، الگوریتمی است که در سال 2013 توسط گوگل معرفی شده است و بر روی بهینه‌سازی پرس‌و‌جوهای کاربران کار می‌کند. بنابراین سایت‌ها برای بهبود سئوی خود باید محتوایی تولید کنند که نیاز کاربران را برطرف کند.

گفتن این حرف ساده است، اما پیاده‌سازی آن در عمل پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. بسیاری از متخصصان سئو از کلمات کلیدی برای تعیین استراتژی محتوا استفاده می‌کنند و معتقدند این کار برای بهبود سئوی سایت کافی است. مشکل اینجا است که استراتژی استفاده از کلمات کلیدی نمی‌تواند نیاز محتوایی مخاطبان در نتیجه‌ جستجو را برطرف کند.

برای اثبات این موضوع از مسئول پشتیبانی یک شرکت بپرسید در طول روز چه سوال‌هایی از آن‌ها پرسیده می‌شود. مطمئن باشید که بخش عمده‌ای از سوال‌ها شامل کلمات کلیدی مرتبط با آن کسب‌وکار نمی‌شود. گاهی اوقات محدود کردن محتوا به کلمات کلیدی به ضرر برند است، زیرا نمی‌توان محتوای خاص و مناسبی برای آن تولید کرد. مطمئنا با انجام این کار ترافیک سایت بالا خواهد رفت،

اما آیا این افراد بعدا به مشتری برند تبدیل می‌شوند یا خیر؟

تغییر دادن استراتژی محتوا از تمرکز بر روی کلمات کلیدی به سمت تمرکز روی مخاطبان، نقش پررنگی در بهبود سئوی سایت خواهد داشت. البته ناگفته نماند که کلمات کلیدی هنوز بسیار مهم هستند. اما اگر با شناخت مخاطبان و هدف قرار دادن آن‌ها همراه باشند، نتیجه‌ بهتری خواهند داشت. تولید کردن محتوای باکیفیت و مرتبط نه تنها مخاطبان بیشتری را هدف قرار می‌دهد بلکه روی بهبود سئوی سایت نیز تأثیر می‌گذارد.

استراتژی متمرکز بر کلمات کلیدی چه فرقی با استراتژی متمرکز بر مخاطب دارد؟

یک استراتژی بازاریابی با مخاطبان هدف آغاز می‌شود و سپس به درک عمیق‌تری از مفهوم و ارزش برند ختم می‌شود. استفاده از کلمات کلیدی برای اینکه ببینید دیگران در مورد موضوع‌های مرتبط با برند چه نظری دارند عالی عمل می‌کند، اما زمانی که به درک مخاطب می‌رسد، عملکردش ضعیف می‌شود.

برای فهم بهتر این موضوع، مسیر طی شده توسط مخاطب تا رسیدن به سایت را در نظر بگیرید؛ آیا جستجو کردن تنها راهی است که کاربران برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر خود استفاده می‌کنند؟ اگر برای بازاریابی از ایجاد لید و تبلیغات استفاده می‌کنید، بنابراین پاسخ منفی است.

پس چرا یک برند باید خودش را به کلمات کلیدی محدود کند؟

 استراتژی محتوا از یک برنامه‌ جامع تشکیل شده است که به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

-مخاطبان من چه کسانی هستند؟

-این افراد چه نیازهایی دارند؟

-به دنبال خواندن چه نوع محتوایی هستند؟

-در مورد چه موضوعاتی به صورت آنلاین و آفلاین صحبت می‌کنند؟

-برند من چه امکانات خاصی برای آن‌ها عرضه می‌کند؟

-چگونه می‌توان تخصص برند را با نیازهای مشتری هماهنگ کرد؟

چطور زاویه‌ مناسب برای تولید محتوا را پیدا کنیم؟

بهترین راه برای ارتباط با مخاطب این است که بتوانید بین تخصص برند و محتوای مورد نیاز مخاطب نقطه‌ اشتراک پیدا کنید. بسیاری از متخصصان به این روش کج کردن محتوا می‌گویند.

در این روش باید موضوعات بیشتری را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را مطابق میل خود تغییر دهید. تعریف تخصصی یک برند ممکن است بسیار پیچیده‌تر از ظاهر آن باشد. اغلب برندها سعی دارند بگویند که محصول منحصر به فردشان آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند. اما اگر در بازار محصول مشابهی پیدا شود دیگر نمی‌توان نام آن را منحصر به فرد گذاشت. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی برند شما را از دیگران متمایز می‌کند؟

به‌عنوان مثال یک شرکت فعال در حوزه‌ امور مالی را تصور کنید. این شرکت محصولات متعددی داشته و هرکدام از سرویس‌های مالی آن مشتری‌های متفاوتی دارد. تیم تولید محتوای این شرکت باید بتواند محتوایی تولید کند که برای تمام مشتری‌ها قابل استفاده باشد.

یکی از راه حل‌ها این است که مشکل مشترک میان تمام بخش‌ها شناسایی شده و در مورد آن محتوا تولید شود. به‌عنوان مثال برای ورود به صنعت خدمات مالی از طریق بیمه یا اوراق بهادر (فروش سهام)، دانستن یکسری اصطلاحات و اطلاعات اولیه ضروری است. بنابراین این سایت می‌تواند اصطلاحات رایج و مشترک در میان بخش‌های مختلف را در قالب چند محتوا توضیح داده و در سایت قرار دهد.

آیا تولید محتوای مرتبط محدودیت است؟

ممکن است با خودتان فکر کنید استفاده نکردن از برخی کلمات کلیدی پرطرفدار در سایت، به این دلیل که با موضوع سایت مرتبط نیستند باعث از دست رفتن فرصت‌های بهبود سئو می‌شوند. مطمئنا کلمات کلیدی زیادی وجود دارند که با تولید محتوا در مورد آن‌ها می‌توانید ترافیک سایت را افزایش دهید اما اگر این محتوا مخاطبان مورد نظر شما را هدف قرار ندهد و با موضوع برند همخوانی نداشته باشد، نرخ تبدیلش بسیار پایین خواهد بود. هدف از تولید محتوا این است که بازدیدکنندگان سایت به مشتری برند تبدیل شوند. بنابراین بالا بردن نرخ تبدیل باید اولین اولویت در نظر گرفته شود.

چگونه استراتژی تولید محتوا بسازیم؟

1-اهداف را مشخص کنید

از پایان شروع کنید. هدفتان از تولید محتوا چیست؟ آیا می‌خواهید تعداد بازدید سایت را بالا ببرید؟ آیا می‌خواهید فروش محصولات را افزایش دهید؟ آیا قصد دارید تعداد مشترکین خبرنامه را بالا ببرید؟

ابتدا اهداف خودتان را یادداشت کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد نوع محتوای مورد نظر خود را مشخص کنید و برای فراخوانی به اقدام‌ها(call to action) بهتر تصمیم‌گیری کنید. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید تعداد بازدیدهای سایت را بالا ببرید، محتوای انحصاری تولید کرده و چشم‌انداز بهتری از برند خود ارائه دهید. اما همه‌ اطلاعات را در یک محتوا در اختیار کاربر قرار ندهید. فراخوانی به اقدام‌ها را طوری طراحی کنید که کاربر مجبور شود برای خواندن اطلاعات بیشتر در سایت عضو شود یا اطلاعات تماس خود را وارد کند.

به‌عنوان مثال کسب‌و‌کاری که در زمینه‌ خرید و فروش ماشین فعالیت می‌کند، قصد دارد بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کند. این سایت نیازی به تولید محتوای انحصاری ندارند اما باید به سوالات عمومی کاربران در مورد فرآیند خرید و فروش ماشین پاسخ دهد. همچنین باید نقش عوامل انسانی در معاملات خود را توضیح داده و اعتماد مشتری‌ها را افزایش دهد. اعتمادسازی در چنین کسب‌وکارهایی بسیار مهم است و میزان فروش را بالا می‌برد.

2-مخاطبان هدف و مشکلات اصلی آن‌ها را پیدا کنید

در مرحله‌ دوم باید ببینید چه افرادی را می‌خواهید با محتوای خود مورد خطاب قرار دهید. خوشبختانه برای انجام این کار تنها نیستید و می‌توانید برای شناسایی مشکلات مخاطبان از بخش‌های مختلف شرکت کمک بگیرید:

  • خدمات پس از فروش
  • فروش
  • پشتیبانی فنی
  • مدیریت محصولات
  • بازاریابی محصولات
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

کارمندانی که در این بخش‌ها کار می‌کنند بیشتر از سایر کارمندان با مشتری‌ها در ارتباط هستند. با آن‌ها صحبت کنید و بپرسید دغدغه‌ اصلی مشتری‌ها چیست. سپس ببینید چگونه می‌توانید با تولید محتوای مناسب به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. بخشی از تحقیقات را می‌توانید خودتان نیز انجام دهید. به این ترتیب که در شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها جستجو کنید و در گروه‌هایی که با کسب‌و‌کار شما مرتبط هستند عضو شوید.

کاربران معمولا در این گروه‌ها مشکلات خود را با دیگران مطرح می‌کنند می‌توانید از سوال‌های آن‌ها ایده بگیرید و پاسخ سوالات را در قالب محتوا در سایت خود منتشر کنید. سپس می‌توانید لینک محتوا را در فروم‌ها قرار دهید تا آمار بازدید سایت بالا برود.

3-تخصص تجاری برند خود را تعیین کنید

فعالیت برند را دقیق‌تر بررسی کنید و ببینید چه چیزی شما را سایر برندها متمایز می‌کند. مطمئنا یک محصول به تنهایی نمی‌تواند دلیل تمایز برند از رقبا باشد. برای تشخیص دلیل تمایز به تخصص کارمندان و نحوه‌ توسعه‌ محصول نیز فکر کنید. حتی جزئیاتی که شاید در نگاه اول کسل‌کننده به نظر برسند، می‌توانند بسیار ارزشمند باشند.

به‌عنوان مثال مارکوس شریدان (Marcus Sheridan) یکی از افرادی است که از تخصص‌های خود برای رسیدن به موفقیت استفاده کرده است. کسب‌و‌کار او در رابطه با ساختن استخر است و استخرهای فایبرگلس تخصص او به شمار می‌روند. او در وبلاگ خود به تمامی سوال‌های مرتبط با این نوع استخرها پاسخ داده است و در حال حاضر به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت استخرهای فایبرگلس در دنیا شناخته می‌شود.

مطمئنا استخرهای فایبرگلس موضوع پرطرفداری برای دنبال کردن نیستند، اما مخاطبان این نوع محتوا دقیقا همان مخاطبان هدف برند هستند هیچ شخصی برای بالا بردن اطلاعات عمومی به دنبال این نوع محتوا نیست و افرادی که استخرهای فایبرگلس را در اینترنت جستجو می‌کنند دقیقا همان افرادی هستند که می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

4-موضوع محتوا را مشخص کنید

موارد گفته شده در گام‌های دوم و سوم را در نظر بگیرید و موضوع مورد نظر برای تولید محتوا را مشخص کنید.

5-لیستی از عنوان مطالب تهیه کنید

حال که موضوع اصلی محتوای سایت مشخص شده، زمان آن رسیده است که برای تعیین عناوین، طوفان فکری راه‌اندازی کنید. طوفان فکری یعنی هر موضوعی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کرده و سپس از میان آن‌ها بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. اکنون می‌دانید که مخاطبان به دنبال خواندن چه نوع محتوایی هستند پس می‌توانید از سایر اعضای شرکت در بخش فروش، مدیریت محصول و خدمات مشتری بخواهید که شما را یاری کنند. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که موضوع اصلی سایت را به طور واضح برای آن‌ها تعریف کنید.

6-در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید

تا این مرحله باید توانسته باشید لیستی از عناوین مورد نظر تهیه کرده باشید. حال نوبت آن است که بهترین و پرطرفدارترین کلمات کلیدی مرتبط با هر عنوان را پیدا کنید. ابزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارند که در ادامه به معرفی چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

Moz Keyword Explorer:

استفاده از امکانات عمومی این ابزار رایگان است و برای دسترسی به بخش‌های حرفه‌ای‌تر آن باید هزینه پرداخت شود.با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا را پیدا کنید.

Keywordtool.io:

این ابزار رایگان بوده و تنها ابزاری است که با استفاده از موتور جستجو، کلمه‌ کلیدی ارائه می‌دهد. اگر به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی برای یوتیوب یا فروشگاه‌های اپلیکیشن هستید، این ابزار بسیار کاربردی است.

Ubersuggest.io:

استفاده از این ابزار نیز رایگان است. تنها کافی است یک کلمه‌ی کلیدی تایپ کنید تا کلمات کلیدی مرتبط را به ترتیب حروف الفبا به شما ارائه دهد.

7-تقویم ویرایشی بسازید

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مورد نظر نوبت به ساختن تقویم ویرایشی محتوا می‌رسد. تقویم‌های ویرایشی یک برنامه‌ریزی منظم برای تولید محتوا هستند. تنها نکته‌ای که در تنظیم تقویم باید به یاد داشته باشید این است که کلمات کلیدی هدف را مشخص کنید تا اگر در آینده دیگران وظیفه‌ی توسعه‌ی محتوا را بر عهده گرفتند بتوانند روند تولید محتوای سایت را اجرا کنند. قالب‌های تقویم ویرایشی HubSpot وContent Marketing Institute به رایگان در اینترنت وجود دارند و منابع خوبی نیز هستند.

8-برای سنجش موفقیت روش مناسب تعریف کنید

گاهی اوقات یک استراتژی تولید محتوا جوابگو نیست و باید به دنبال موضوع‌های دیگری برای تولید محتوا بود. بنابراین بسیار مهم است که تیم تولید محتوا بتواند موفقیت یک استراتژی را بسنجد. به‌عنوان مثال برای مدت زمان مشخص میزان ترافیک سایت و تعداد فروش را در نظر بگیرید و ببینید آیا رشدی داشته است یا خیر. همچنین می‌توانید تعداد بازدید از هر محتوا را به صورت جداگانه بررسی کنید و ببینید کدام مطالب بیشتر مورد توجه مراجعه‌کنندگان به سایت قرار گرفته است و در آینده محتواهای بیشتری در رابطه با آن موضوع تولید کنید.

9-محتوا تولید کنید

اکنون شما با تمام نکات ضروری تولید محتوا آشنایی پیدا کرده‌اید و می‌توانید وارد عمل شوید. موضوع محتوا را در ذهن داشته باشید و کلمات کلیدی آن را جستجو کنید، اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری کنید و با استفاده از کمی خلاقیت محتوا تولید کنید.

به‌عنوان مثال تصور کنید می‌خواهید در مورد نحوه‌ گرفتن گواهی دوره‌ آموزش بازاریابی مطلب بنویسید. این گواهی بسیار پرطرفدار است و ماهانه بیش از چهار هزار بار جستجو می‌شود. عناوین زیر نمونه‌هایی از استفاده از کلمات کلیدی مرتبط برای تولید محتوا هستند:

-چگونه گواهی دوره‌ بازاریابی را کسب کنیم؟
-پیش‌نیازهای گرفتن گواهی دوره‌ بازاریابی چیست؟
-امتحان گواهی دوره‌ بازاریابی به چه صورت است؟
-نمره قبولی در آزمون گواهی دوره‌ بازاریابی چند است؟
-نکات عمومی در رابطه با گواهی دوره‌ بازاریابی

در مورد هرکدام از این کلمات کلیدی محتوای کامل تهیه کنید و در سایت قرار دهید. این عبارات به طور مرتب در اینترنت جستجو می‌شوند و اگر سایت شما در نتیجه‌ جستجو ظاهر شود، ترافیک سایت بالا خواهد رفت.

سخن پایانی

هرقدر سئوی سایت بهتر باشد امکان اینکه سایت در صفحه‌ نخست نتایج جستجو نمایش داده شود بیشتر است. فراموش نکنید که بعد از تولید و انتشار محتوا باید عملکرد آن را تحت نظر داشته باشید. ابزارهای مدیریتی لازم را نصب کنید و عملکرد محتوا را بعد از گذشت یک هفته بررسی کنید. اگر بعد از گذشت چند ماه تغییر چشمگیری مشاهده نکردید باید استراتژی خود را تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که مهم‌ترین مرحله در ساختن استراتژی، تعیین موضوع محتوا است. شاید کمی سخت به نظر برسد که  بخواهید همه‌ کارها را دوباره از ابتدا آغاز کنید اما مطمئنا بعد از مشاهده‌ نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد.

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

نویسنده:

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بذارید:

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed